سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۱
کد خبر: ۹۰۸۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
جعفر توزنده‌جانی در نشست خوانش گروهی و بررسی داستان «قضیه ما و آذر خانم» و «بازار محلی» از مجموعه داستان ترنج قالی نوشته فریبا حاج دایی گفت: این نویسنده در بیشتر داستان‌های این اثر با نگاهی موشکافانه جامعه‌ای را به تصویر کشیده است که دست از رفتار مهربانه خود برداشته و نسبت به همدیگر رحمت و شفقت ندارند.
«ترنج قالی» تصویرگر جامعه‌ای نامهربان با نگاه موشکافانه فریبا حاج‌داییبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خوانش گروهی و بررسی داستان «قضیه ما و آذر خانم» و «بازار محلی» از مجموعه داستان ترنج قالی، یکشنبه۱۹ دی‌ با حضور فریبا حاج‌دایی نویسنده اثر، جعفر توزنده‌جانی نویسنده و منتقد ادبی و جمعی از علاقمندان به کتابخوانی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
 
جعفر تورنده‌جانی در این نشست ضمن معرفی این اثر بیان کرد: مجموعه داستان ترنج قالی دومین اثر فریبا حاج‌دایی شامل ۱۹ داستان کوتاه و داستانک است. نخستین اثر این نویسنده کرمانشاهی با عنوان «با شیرینی وارد می‌شویم» منتشر شده است.
 
پس از خوانش داستان‌های قضیه ما و آذر خانم و بازار محلی توسط حاج‌دایی نویسنده اثر، جعفر توزنده‌جانی پیرامون این دو داستان گفت: فریبا حاج‌دایی در هر دو داستان به این نکته‌ اشاره می‌کند که اگر در جامعه ما نابهنجاری است و حوادث ناخوشایند رخ می‌دهد، ناشی از رفتار غلط و علمکرد نادرست آدم‌های آن جامعه است.
 
وی افزود: در داستان «ما و قضیه آذر خانم» شاهد این هستیم که زنان یک مجتمع پشت سر زنی به اسم آذر لُغُز می‌خوانند و او را فردی نادرست معرفی می‌کنند. این در حالی است که از متن داستان می توان متوجه شد که اشتباه می‌کنند.
 
توزنده‌جانی گفت: از همان آغاز داستان راوی هم به طور ضمنی به این مهم اشاره می‌کند. او می‌گوید که آذر خانم مدتهاست مرده و دیگر در این دنیا نیست و خودش از این که به او تهمت زده نیز دچار عذاب وجدان شده است. با ادامه داستان متوجه می‌شویم که حق داشته است که دچار عذاب وجدان شود چرا که تمام آن چیزهای که پشت سر آذر خانم گفته‌اند صحت ندارد. هیچ کدام از کسانی که حرفی درباره آذر خانم می‌زنند چیزی را به چشم خود ندیده‌اند بلکه فقط از دیگران شنیده‌اند و بر اساس همین شنیده‌ها قضاوت‌های نادرست و غلط می‌کنند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: پس اگر بلایی سر کسی می‌آید ناشی از قضاوت‌های ناعادلانه‌ای است که ما درباره دیگران می‌کنیم و نباید سهم ما آدمیان را در حوادث و اتفاقی که پیش می‌آید نادیده گرفت در واقع از ماست که بر ماست.
 
وی گفت: داستان دوم هم تقریبا روی همین مضمون بنا شده است، توصیفی که نویسنده از بازار محلی ارائه می‌کند شکل کوچک شده جامعه‌ای است که در آن رفتارها مبتنی بر سود و زیان، بازار و طلبکارانه است و طبیعی‌ست که در چنین جامعه‌ای افراد برای این که صرفا گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند اصل ماجرا را کتمان و به دروغ روی بیاورند.
 
توزنده‌جانی بیان کرد: فریبا حاج‌دایی در بیشتر این داستان با نگاهی موشکافانه جامعه ای را به تصویر کشیده است که دست از رفتار مهربانه خود برداشته و نسبت به همدیگر رحمت و شفقت ندارند. او شخصیت‌هایی را به معرض دید می‌گذارد که برای ما کاملا ملموس است و می‌تواند آن‌ها را در اطراف خود ببینم به این خاطر است که باورشان می‌کنیم و با آن‌ها در داستان همراه می‌شویم.
 
سلسله محافل ادبی با هم بخوانیم از جمله برنامه‌های کتابخانه فردوس در سال جاری است که یکشنبه‌ها یک هفته در میان ساعت ۱۷ با حضور جعفر توزنده‌جانی (نویسنده و منتقد ادبی) و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.
نظر شما