پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۶
کد خبر: ۹۰۸۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
«تولد ماه» برای یک کاریکاتوریست
تولد هنرمند طنز چهار بعدی و مدیر مسئول مجله طنز و کاریکاتور، جواد علیزاده در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.
تجلیل از خالق طنز چهار بعدیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «تولد ماه» این بار به یک هنرمند حوزه هنرهای تجسمی اختصاص دارد. هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت رشته‌های مختلف در سالروز تولد ایشان است. 

حسن محجوبی، کامبیز درمبخش، جلیل رسولی، منوچهر نیازی، قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، حبیب الله آیت اللهی از هنرمندان تجسمی هستند که از بهمن ماه سال ۱۳۹۱ تا کنون در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در ویژه برنامه «تولد ماه» از ایشان تجلیل شده است. در نوزدهمین تولد ماه از جواد علیزاده کارتونیست و کاریکاتوریست به عنوان نهمین هنرمند تجسمی تجلیل می‌شود. 

جواد علیزاده متولد ۱۳۳۱ در اردبیل است. او دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه است و از کاریکاتوریست‌های با سابقه و نوآور کشورمان است. او کشیدن کاریکاتور را از سال ۱۳۵۰ در مجله کاریکاتور به مدیریت مرحوم محسن دولو ملقب به پدر کاریکاتور ایران شروع کرد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا فعالیت می‌کرد. در روزهای انقلاب، طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰، کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان بود. 

او توانست به عرصه جدیدی از طنز روی آورد که خود آن را طنز چهار بعدی نامید. علیزاده  در سال ۱۳۶۹ آغاز به انتشار مجله طنز و کاریکاتور کرد و تا کنون این مجله را اداره می‌کند. او در طنزهای چهار بعدی خود تلاش کرده مفاهیم پیچیده نظریه‌های انیشتین را به زبانی ساده اما جذاب برای مخاطبان بیان کند. خود در این باره می‌گوید: انیشتین زمان را به عنوان بعد چهارم مطرح کرد. من از این عبارت استفاده کردم و طنزهایی را که درباره انیشتین و نظریه‌هایش کار کرده‌ام، طنز چهار بعدی نامیدم. همچنین طنز در کشور ما بیش‌تر در زمینه‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی مطرح شده است و هدف من اضافه کردن بعد دیگری به طنز، یعنی طنز علمی و آموزشی بوده است که در کشور ما پیشینه چندانی ندارد. 

علیزاده در سال ۲۰۱۱ توانست جایزه عالی نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل را از آن خود کند. او تاکنون سه جایزه داخلی و حدود ۳۰ جایزه بین‌المللی را نصیب خود کرده است. همچنین داوری جشنواره‌های متعددی را بر عهده داشته است.

جشن ۶۴ سالگی او روز یکشنبه ۲۶ دی‌ماه ساعت ۱۷ در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.

حضور در این برنامه برای شهروندان آزاد و رایگان است و علاقه‌مندان می‌توانند به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر، خیابان اسفندیار مراجعه کنند.
مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۴۳
نظر شما