جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۹۰۸۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
همایش روان‌شناسی با موضوع «ارتباط خانواده با فرزندان» با حضور حجت‌الاسلام دهنوی جمعه ۲۴ دی ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همایش روانشناسی خانواده با موضوع ارتباط مؤثر والدین با فرزندان روز جمعه ۲۴ دی‌ماه با مشارکت مجموعه فرهنگی سائلین ثامن‌الحجج (ع) و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۵ با حضور و استقبال خانواده‌ها در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسین دهنوی در این همایش به ارائه نتایج تحقیقات و مطالعات خود در زمینه ارتباط مؤثر در محیط خانواده پرداخت و در بخشی از سخنرانی خود به روش الگویی در پرورش و تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: پدر و مادر نخستین الگوی فرزندان هستند و سلامت نفس آنان به کودکان منتقل می‌شود. از این رو والدین باید همواره عامل ارزش‌های اخلاقی باشند تا فرزندان با تبعیت از آنان به حفظ ارزش‌ها توجه کنند.

وی ابراز محبت والدین به یکدیگر در مقابل فرزندان را بلامانع دانست و یادآور شد: اسلام و روایت‌های دینی محدودیت‌هایی را برای این‌گونه رفتار والدین بیان کرده است که رعایت آنها، سلامت روحی و جسمی فرزندان در سن نوجوانی و بلوغ را تأمین می‌کند.
 
دهنوی فضای مناسب خانه و توجه به معنویات در محیط زندگی را از دیگر عوامل اثرگذار در تربیت فرزندان بیان کرد و گفت: استفاده از تصاویر و نمادهای نامناسب در چیدمان منزل موجب تحریک احساسات ذاتی و غریزی فرزندان می‌شود و والدین باید برای معنوی بودن فضا و از بین بردن عوامل محرک در خانه تلاش کنند.

نویسنده کتاب «گلبرگ‌های زندگی» با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در مقابل همسالان خود به همانندسازی، الگوپذیری و تقلید می‌پردازند، افزود: سلامت محیط‌های اجتماعی همچون مدرسه، آموزشگاه و سالن‌های ورزشی که فرزندان مدت زمانی از وقت خود را در آن صرف می‌کنند، باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: اهمیت دادن به جشن‌های عبادت و حضور فعال فرزندان در این جشن‌ها می‌تواند به آنان در درک حقیقی بعد معنوی زندگی و تمایل آنان به مذهب اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه بالا بردن اعتماد به نفس فرزندان و دادن حس تشخص به آنان در کاهش گرایش آنان به جنس مخالف در دوران نوجوانی مؤثر بوده و آنان را از خطر انحراف در این دوران مصون می‌کند، گفت: بر مبنای روایت‌های دینی کسانی که شخصیت آن‌ها گرامی داشته می‌شود از گناه و رفتار ناشایست دوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام دهنوی در پایان به سؤالات مکتوب و شفاهی مخاطبان پاسخ داد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سایر برنامه‌های فرهنگسرای فردوس با شماره ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.
 

نظر شما