پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۴
کد خبر: ۹۰۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
«تولد ماه» با تجلیل از پیشکسوت کاریکاتوریست برگزار شد
پیشکسوت کاریکاتوریست در ویژه‌برنامه تولد ماه که به مناسبت تولد ۶۴ سالگی‌اش برگزار می‌شد خودش را فردی کمرو، خجالتی و جدی معرفی کرد و هنر کاریکاتور را ترجمه‌ای از سختی‌های زندگی به زبان طنز دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نوزدهمین ویژه‌برنامه تولد ماه به مناسبت زادروز ۶۴ سالگی استاد «جواد علیزاده»، هنرمند پیشکسوت عرصه کاریکاتور عصر روز گذشته ۲۶ دی ماه به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، کامبیز درمبخش، بهرام عظیمی، ایرج میرزا علیخانی، داوود شهیدی، احمد عربانی، محمد ابراهیم جعفری، مسعود شجاعی طباطبایی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
  
درمبخش: علیزاده از استعداد بالایی برخوردار است
 
در این مراسم کامبیز درمبخش به عنوان یکی از پیشکسوت‌های عرصه کاریکاتور و از دوستان جواد علیزاده پشت تریبون آمد و گفت: دوستی من با جواد علیزاده چهل و خورده‌ای سال است. در مجله کاریکاتور محسن دولو که از هنرمندان درجه یک بودند، با هم آشنا شدیم. او جوانی زیبا با موهای بلند بود. او از همان موقع شروع کرد به کارهایی که از او انتظار می‌رفت. علیزاده آمده بود که کاریکاتوریست بشود که شد.

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///

وی ادامه داد: بعد از انقلاب موقعی که خارج از کشور بودم در یک مجله سوییسی که خیلی هم معروف است و ۱۴۰ سال سابقه انتشار دارد، یکی از کارهای علیزاده را دیدم. خیلی خیلی خوشحال شدم که کار هم‌وطنم کار شده است. همین نشان می‌داد که جواد علیزاده از استعداد بالایی برخوردار است. او سال‌هاست که مجله طنز و کاریکاتور را در می‌آورد. در واقع کار او یک جنگ بدون سر و صداست که ادامه می‌دهد و تحمل می‌کند. 

درمبخش به بخشی از مشکلات پیش روی هنرمندان تجسمی اشاره کرد و گفت: هم علیزاده و هم من بعد از این همه سال یک آتلیه نداریم و هنوز مستاجریم. این مشکل بزرگی است که اکثر هنرمندان ما دارند. اما این باعث نمی‌شود که ما علاقه و عشق را از دست دهیم. چون به خاطر پول کار نمی‌کنیم. با این همه تولدش را تبریک می‌گویم و امیدوارم خوب و خوش و سلامت باشد.

بهرام عظیمی:‌ نسل‌ من مدیون آقای علیزاده است

بهرام عظیمی کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن نیز به عنوان یکی از شاگردان استاد علیزاده، درباره او گفت: افتخار می‌کنم که در این جمع حضور دارم. قدیمی‌ترین خاطره من مربوط است به سال ۱۳۵۷ یکی از کارهای استاد را که فکر می‌کردم کسی ندیده، کپی کردم. جالبش اینجاست که امضای ایشان هم خیلی قشنگ بود و آن را هم کپی کردم. اما فهمیدند. این یکی از افتخارات من است که از سال ۵۷ با کار ایشان آشنا شدم. البته او هیچ وقت کار من را در مجله‌اش چاپ نکرد.
 
«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///

عظیمی افزود: هم نسل‌های من همه مدیون آقای علیزاده هستیم. مجله طنز و کاریکاتور او باعث شده که خیلی از هم نسل‌های من خیلی چیزها یاد بگیریم. هر کاری برای ایشان و هم نسل‌های ایشان انجام دهیم، کم است. امیدوارم قدر این استادان را بدانیم و سال‌های سال سایه‌شان مستدام باشد.

میرزا علیخانی: علیزاده در کنار بچه‌ها لذت می‌برد

ایرج میرزا علیخانی هنرمند عرصه گرافیک نیز از مهمانان دیگری بود که در برنامه «تولد ماه» صحبت کرد. وی در ابتدا از محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری به خاطر برگزاری ویژه برنامه «تولد ماه» تشکر کرد و گفت: این اقدام بسیار ارزشمند است. باید تا وقتی که خود این بزرگان هستند و می‌توان آنها را از نزدیک دید، از ایشان تجلیل شود. این برنامه باعث می‌شود خاطره‌ای به جا بماند و یاد می‌گیریم که ارج بدانیم. 

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///
 
این هنرمند به خاطره آشنایی خود با استاد علیزاده اشاره کرد و گفت: یکی از خاطره‌های من با استاد به زمانی بر می‌گردد که مسابقاتی هرساله برگزار می‌شد، من او را اولین بار آنجا دیدم و شناختم. البته پیش از آن با کارهایشان آشنا بودم اما از نزدیک ندیده بودم. در ورکشاپ‌هایی که برگزار می‌کردیم، من خیلی دوست داشتم ورکشاپ خودم را تمام کنم و بروم پهلوی ایشان تا ببینم کارشان با بچه‌ها چگونه است. لذتی را که ایشان در کنار بچه‌ها می‌بردند، خیلی خوب می‌دیدم. آن آشنایی واقعاً برایم ارزشمند بود و یاد گرفتم اگر جایی می‌روم، چطور ارتباط برقرار می‌کنم. حالا هم خیلی خوشحالم که در این جمع هستم.

داوود شهیدی: مجله طنز و کاریکاتور مجله‌ای متفاوت است

داوود شهیدی هنرمند کاریکاتوریست دیگری بود که لحظاتی پیرامون استاد علیزاده سخن گفت. وی پس از اظهار شادی خود به دلیل تولد جواد علیزاده، به بیان ویژگی‌هایی متمایز کننده مجله طنز و کاریکاتور  که علیزاده سردبیری آن را برعهده دارد از سایر مجلات هم سطح پرداخت. وی درباره عنوان مجله یعنی واژه «طنز و کاریکاتور» گفت: حتی اسم مجله هم جنبه‌های آموزشی خیلی مهمی دارد که این جنبه‌های آن خیلی مهم است. ایشان با طنز انیشتین را به عنوان یک آدم پیچیده به عرصه کاریکاتور و طنز آوردند و راه را باز کردند تا در یک مجله طنز که مخاطب عام دارد، مطرح شود. مجله طنز و کاریکاتور مجله مهمی است که از ایشان به خاطر این کار مهم فرهنگی و با قدرتش تشکر می‌کنم.

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///

محسن نوری نجفی: آثار علیزاده یکتاست
 
محسن نوری نجفی کاریکاتوریست، فرد دیگری بود که درباره علیزاده سخن گفت. وی آشنایی خود را مربوط به سال ۵۸ و در روزنامه کیهان معرفی کرد و گفت: کارهای علیزاده را از سه منظر می‌توان بررسی کرد. هنری، سیاسی و اجتماعی. او فقط منحصر به مجله طنز و کاریکاتور نیست. کارهای اوایل انقلاب ایشان در زمان حکومت نظامی خیلی مطرح است. آثار علیزاده آن موقع بسیار یکتا بود. ایشان کارهای سیاسی (به عنوان نمونه کاری از دکتر شریعتی) و کارهای جنگ متعددی داشتند. 
 
«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولان فکر می‌کنند که کاریکاتور مثلاً یعنی بزرگ کشیدن دماغ کسی، اما کاریکاتور تنها هنر سیاسی است که سینه‌اش را بر روی ناملایمات روزگار باز کرده است. پیشنهاد من در ادامه صحبت‌های آقای درمبخش این است که مسئولان به هرکسی که ۲۰ جایزه جهانی برده است، امکاناتی همچون یک آتلیه اختصاص دهند.

احمد عربانی دیگر هنرمند پیشکسوت طنز و کاریکاتور نیز با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و پیش از بیان خاطره‌ای از استاد و خواندن «تولد تولد تولدت مبارک»، گفت: تولد دوست دیرین و کاریکاتوریست رنج کشیده را تبریک می گویم و امیدوارم به زودی زود رنج‌هایش پایان بیابد. 

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///

محمود صلاحی: هدف از برگزاری تولد ماه معرفی هنرمندان به نسل جوان است

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با اشاره نسبت به تغییر زمان ویژه برنامه «تولد ماه» جواد علیزاده گفت: قرار بود تولد ایشان را در شب تولدشان یعنی ۱۹ دی برگزار کنیم. اما به دلیل فوت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به تأخیر افتاد. با این حال تولد ایشان را هرچند با تأخیر تبریک می گویم.

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///
 
وی با اشاره به هدف برگزاری از «تولد ماه» گفت: هدف این است که کسی که ۶۴ سال از عمر مبارکش را در چنین راهی می‌گذارد، ناملایمات دیده و شب و روز زحمت کشیده را به نسل جوان معرفی کنیم. من از اینکه جوانان ما اسم هنرمندان دنیا را می‌دانند، ناراحت نیستم اما بد این است که قبل از اینکه اسم هنرمندان خودمان را بدانند، آن‌ها را می‌دانند.

صلاحی افزود: هنر برای بشریت است نه برای یک کشور. ذوق هنر را خداوند داده که در ابتدا باید شکرگذار درگاه او بود. باید او را خوب معرفی کرد. این تولد یک بهانه است. خوب است که در اردبیل زادگاه این هنرمند هم برای ایشان جشن بگیرند. در واقع خوب است به جای برگزاری همایش‌ها، از هنرمندان تجلیل کرد که بیایند آن‌ها هم حرف‌هایشان را بزنند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بیان اهمیت قدردانی از بزرگان کشور گفت: باید تا زمانی فرهیختگان عرصه فرهنگ و هنر هستند، قدرشان را بدانیم. وقتی کسی به یک درجه نبوغ و فرهیختگی رسید و به کشور خدمتی کرد باید قدرش دانسته شود. به بعضی از رشته‌ها خیلی توجه شده، در واقع افراط و تفریط صورت گرفته است اما باید انصاف و عدالت در همه کارها داشت. این موضوع اصل بشریت همه آدم‌هاست. امیدوارم همه مردم به خصوص جوانات قدر کسانی را که مویی سفید کردند، بدانند. مهم این است که از لحظه لحظه و هر روز عمر به نفع مردم و کشور و در راه خدا استفاده کرد و از آنچه کردید، پشیمان نشوید. هنرمندان خیلی خوشحالند و پشیمان نیستند. بار دیگر تولد جواد علیزاده را که ۱۹ دی ماه است در نوزدهمین برنامه تولد ماه تبریک می گویم. امیدوارم سال‌های سال سلامت، تندرست و موفق باشند و به فرهنگ و هنر کشور عزیزمان خدمت کنند.

جواد علیزاده: کم رو و خجالتی هستم

جواد علیزاده هنرمند پیشکسوت کاریکاتور نیز در پایان به سخنرانی پرداخت. وی با تشکر و قدردانی از دوستان و استادانی که صحبت کردند، گفت: شخصاً وقتی روز تولدم می‌شود، نه خیلی شاد هستم و نه خیلی غمگین. نمی‌دانم وقت تولد یک سال از عمر کم می‌شود یا اضافه می‌شود. این تناقض‌ها همیشه بخشی از زندگی من بوده است. 

وی به یادآورد: زمانی که محصل بودم در مدرسه کاریکاتور معلم‌ها را می‌کشیدم، یک عده تشویق می‌کردند و یک عده اخراج. این برخوردها هنوز هم جریان دارد که بسته به آستانه تحمل و انتقاد پذیری افراد دارد. من مترجمی زبان خواندم و معتقدم هنر کاریکاتور هم ترجمه‌ای است از سختی‌های زندگی به زبان طنز. 

علیزاده به تعدادی از خاطرات خود از کودکی تا به حال اشاره کرد و گفت: من کم رو و کم صحبت بودم و از جلب توجه کردن خیلی خجالت می‌کشیدم. در طول این سال‌ها تنها یکی دوبار نمایشگاه برگزار کردم. همه این‌ها بود که باعث شد به کاریکاتور روی بیاورم. بخشی از کار من ابداع طنز چهار بعدی است. با اینکه در درس فیزیک خیلی ضعیف بودم، اما این طنز را ابداع کردم. خیلی جدی هستم و کمتر می‌خندم و توصیه‌ام به جوانان علاقه‌مند به کاریکاتور این است که آن را به عنوان شغل دوم انتخاب کنند. من هیچ وقت خط فکری‌ام را عوض نکردم و همیشه سعی کردم خودم باشم.

«تولد ماه» به بهانه تجلیل از پیشکسوت کاریکاتور برگزار شد///
 
در بخش پایانی این مراسم استاد علیزاده کیک تولد ۶۴ سالگی خود را در کنار خانواده خود برید و هدایایی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دوستان و آشنایان دریافت کرد.


مطالب مرتبط
نظر شما