پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۶
کد خبر: ۹۰۹۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کتابخانه استاد حکیمی، میزبان کانون آوای سلامتی
«مصلح غذایی» عنوان نشست کارگاهی «دم‌نوش» بود که با حضور اعضای کانون آوای سلامتی در کتابخانه استاد حکیمی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون آوای سلامتی کتابخانه استاد حکیمی با هدف افزایش آگاهی‌های شهروندان نسبت به دانش تغذیه، طب سنتی و داروهای گیاهی، سلسله کارگاه‌های آموزشی «دم‌نوش» را برگزار می‌کند و در نشست چهارشنبه ۲۹ دی با حضور خسرو امینی، کارشناس برنامه فواید و کاربردهای مصلح‌های غذایی بررسی شد.

امینی در این نشست گفت: تا به حال بسیار شنیده‌اید که می‌گویند ماهی را با دوغ نخورید چون هر دو سرد است، سردی می‌کنید و حالتان به هم می‌خورد. در خوردن خرما افراط نکنید، گرمی است جوش می‌زنید. بچه‌ها را از خوردن خیار منع کنید، سرد است دل‌درد می‌گیرند. حال سؤال این است که رژیم غذایی ما چگونه باشد تا تعادل اخلاط در بدن ما حفظ شود و دچار سوء مزاج و بیماری نشویم؟ 

وی افزود: تمام مواد خوراکی از آشامیدنی و خوردنی‌ها و تمام داروها دارای مزاج مخصوص به خود هستند. تقسیم‌بندی مزاجی آنها عیناً مانند آدمی است و چهار حالت کلی و یک حالت متعادل را نیز می‌توانیم برای آنها در نظر بگیریم. اگر هر کدام از ما در خوردن غذای گرم مانند خرما افراط کنیم امکان دارد به خشکی دهان، بی‌قراری، اختلال خواب، جوش‌های متعدد در بدن و عوارض دیگر مزاج گرم مبتلا شویم مخصوصاً افراد گرم‌مزاج در صورت افراط، سریع‌تر به این حالات دچار می‌شوند. افراط در افراد سردمزاج نیز خود را سریع‌تر نشان می‌دهد.
 
این کارشناس تغذیه با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم رژیم غذایی مناسب خود را تشخیص دهیم، اظهار کرد: اصولاً افرادی که طبیعت خود را می‌شناسند در حالت سلامت باید غذاهایی را مصرف کنند که با مزاج آنها سازگار است، یعنی مزاج غذا با مزاج بدنشان یکسان است البته اندکی افراط در این کار علائم تشدید کیفیت آن مزاج را ظاهر خواهد کرد.

وی افزود: ما باید اطلاعات مربوط به مزاج خود را پیدا کنیم و بدانیم اگر مقدار بیشتر از معمول از غذای هم مزاج خود یا مخالف مزاج خود خوردیم، لازم است که آن را با مصلح آن غذا مصرف کنیم. مصلح غذاها موادی هستند که به ماده خوراکی اضافه می‌شوند تا شدت کیفیت مزاجی آنها را تعدیل کنند و از اثرات نامطلوب احتمالی جلوگیری شود.

امینی درباره برخی از عمده‌ترین مصلح‌های غذایی گفت: مصلح برنج زیره سیاه، مصلح خیار نعنا و گل سرخ، مصلح روغن حیوانی، عسل و سرکه و آبلیمو است. هم چنین جالب است بدانیم مصلح کاهو، سکنجبین- ماست، شیره و عسل و سیاهدانه- گوشت گوسفند، عسل و سماق- آش جو، زیره و آبغوره- تخم مرغ، دارچین - شیر، گلاب و هل است. مصلح کره حیوانی، عسل - نان گندم، رازیانه و سیاهدانه- عدسی، گلپر- باقلا، گلپر- انار، گلاب- انواع آش، فلفل سیاه- دوغ، کاکوتی- ماهی، گردو و فلفل سیاه- آبگوشت، دنبه و آویشن - چای سیاه، آبلیمو و  طور کلی سرکه، آبلیمو و آبغوره مصلح تمام غذاهای گرم و سیاهدانه و عسل مصلح تمام غذاهای سرد است.

این نشست با حضور اعضای کانون آوای سلامتی روز چهارشنبه ۲۹ دی ساعت ۱۰ در کتابخانه استاد حکیمی برگزار شد.
 

نظر شما