جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۹۰۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
نمایشگاه دومین عکس خانه‌ روستایی ۳۰ دی با حضور جمع بسیاری از هنرمندان و عکاسان افتتاح شد.
نمایشگاه دومین عکس خانه‌ روستایی گشایش یافت/ جشنواره ای با هدف مستند سازی معماری روستاهای ایرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فراخوان مسابقه خانه روستایی با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیرات عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی و سوانح طبیعی بر بافت و مسکن روستایی در دو بخش تک عکس و عکس‌های مقایسه ای به صورت سراسری منتشر شد که دبیری این مسابقه را مهناز شیفعی برعهده دارد.

مسابقه با حضور ۱۳۱۲ نفر و ۵۲۷۸ اثر به مرحله داوری رسید که از این تعداد ۱۲۲ اثر در محورهای ذکر شده به نمایشگاه راه یافت.

بخش ویژه نمایشگاه نیز ۲۸ اثر از استادان و هنرمندان مدعو است که با توجه به محورهای مسابقه و فضای کلی نمایشگاه با انتخاب خود هنرمندان صاحب اثر، در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

محورهای موضوعی بخش تک عکس عبارت‌اند از: زندگی قدیم کالبد جدید- زندگی جدید کالبد قدیم، رابطه فرهنگ و معماری روستا، مسکن معیشت محور، معماری مسکن روستایی (داخلی – کالبد بیرونی)، مسکن روستایی و سوانح طبیعی و بافت کالبدی سازگار با محیط.

در مسابقه عکس «خانه‌های روستایی» به نفر اول بخش اول (تک عکس) سى میلیون ریال، نفر دوم بیست میلیون ریال، نفرسوم ده میلیون ریال اهدا خواهد شد. در بخش دوم (عکس‌های مقایسه اى در گذر زمان) که یک فرد شایسته تقدیم خواهد داشت و مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا می‌شود.

داوری آثار راه یافته به این جشنواره را محمد خادمیان طرقى، جاسم غضبانپور، حسن غفارى، ابراهیم، صافى و سید امیرحسین گرکانى بر عهده داشته‌اند. همچنین شورای سیاست گذاری جشنواره در تمامی بخش‌ها سید امیرحسین گرکانى، حمیدرضا سهرابى، غلامرضا مجیدى، حسن رضایى، حسن غفارى، سید محسن هاشمى، مهناز شفیعى، مریم لاوى و وحید کاظم زاده بوده‌اند.

این نمایشگاه تا ۲۱ بهمن در موزه امام علی واقع در خیابان ولیعصر بلوار اسفندیاری برگزار می‌شود.

مسابقه عکس خانه‌های روستایی به همت معاونت امور بازسازی و مسکن روستایی و دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی برنامه ریزی شده است و موسسه تحریر کارگاه خیال آن را برگزار می‌کند.

مستند سازی معماری روستاهای ایران و ثبت اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی روستاها

مهناز شفیعی دبیر دومین مسابقه عکس خانه روستایی گفت: دومین دوره مسابقه عکس خانه روستایی با هدف ثبت و مستندسازی معماری روستاهای ایران و نقش بنیاد مسکن در بازسازی روستاها و پروژه‌های عمرانی این نهاد در مناطق روستایی سراسر کشور از نگاه عکاسان و هنرمندان کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان این که هنرمندان تا ۱۶ آبان مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، گفت: این مسابقه در هفت محور با عناوین «زندگی قدیم؛ کالبد جدید - زندگی جدید؛ کالبد قدیم» برگزار خواهد شد و رویه ما در این محور شیوه‌های زندگی روستاییان در دوران معاصر است که به شدت تحت تأثیر مجاورت‌های مداوم میان سنت و مدرنیته قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که امروزه شاهد ترکیب‌های متفاوتی از جلوه‌های سنتی و مدرن در عملکرد و کالبد سکونت‌گاه‌های روستایی در کشورمان هستیم. بی‌گمان ثبت و بررسی این ترکیب‌ها می‌تواند دستاوردهایی ارزشمند در زمینه حصول به مسکن مطلوب روستاییان در پی داشته باشد. ثبت تغییرات ناشی از تقابل سنت و مدرنیته در روستاها و واکاوی میزان پاسخگویی معماری سنتی به نیازهای جدید از موضوعات قابل طرح در این محور است.

دبیر مسابقه عکس خانه روستایی گفت: رابطه فرهنگ و معماری روستایی بخش دیگری از این مسابقه است که به بعد فرهنگی مردم روستایی و رابطه آداب رسوم آن‌ها با سبک‌های جدید معماری می‌پردازد. هر روستا دارای فرهنگ منحصربه‌فردی است که مؤثر بر زندگی روستاییان و شکل‌گیری کالبد روستا است. در این میان مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی روستا است. به تصویر کشیدن پیوند گسست‌ناپذیر خانه روستایی و فرهنگ مردم و تأثیر مولفه‌های فرهنگی بر جنبه‌های زیست و فضاهای سکونتی روستا دارد.

شفیعی افزود: «مسکن معیشت محور» عنوان بخش دیگری است که با نگاه به این که خانه‌های روستایی از مهم‌ترین عناصر اقتصادی روستا هستند و در روستاها هر خانه‌ای دارای تولید است، شکل گرفته است. مسأله مشترکی که در بین بسیاری از مسکن‌های روستایی وجود دارد این است که مسکن روستایی بر خلاف مسکن شهری، صرفاً محل سکونت و استراحت افراد نیست، بلکه به اقتضای معیشت خانوار، محل نگهداری و پرورش دام و طیور، تولید فرآورده‌های دامی، صنایع دستی و نیز نگهداری وسایل و ابزار تولید و محصولات کشاورزی است. این قابلیت به نوعی از برخی از خانه‌های روستایی حذف شده و در این سال‌های اخیر ساخت و ساز و معماری روستاها باعث تغییر در سبک معیشتی مردم روستاها را پدید آورده است. 

وی افزود: معماری مسکن روستایی با تاکید بر «معماری داخلی کالبد بیرونی» محور دیگر این جشنواره است که به دنبال آن است که بگوید مسکن بومی روستایی، دارای ارزش‌های معماری همانند سادگی و بی‌پیرایگی، الگوهای بصری و زیبایی‌شناختی، انطباق با محیط طبیعی، هماهنگی با عملکرد زیستی و معیشتی، استفاده از مصالح محلی و دانش بومی و... هستند که به آن هویت خاصی می‌دهد. معماری روستایی گستره بی‌بدیلی از چاره‌اندیشی‌های خلاقانه برای به کارگیری امکانات محیط طبیعی و برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی روستاییان برای بقای زندگی آن‌ها است. به تصویر کشیدن معماری مسکن روستایی (داخلی- کالبد بیرونی) در نمونه‌های سنتی و واحدهای احداثی در طرح‌های توسعه‌ای اخیر از جمله طرح ویژه به‌سازی و نوسازی مسکن روستایی، هدف از طرح این محور است.

دبیر مسابقه عکس روستایی گفت: محور دیگر این جشنواره به مسکن روستایی و سوانح طبیعی اختصاص دارد. کشور ما همواره مستعد وقوع سوانح مختلف از جمله سیل و زلزله بوده است. در این میان کالبد مسکن روستایی به دلیل آسیب‌پذیری بالای آن، در مواجهه با این مخاطرات همیشه تخریب و خسارات زیادی به همراه داشته است. ثبت تصاویر روستا حین و بعد از سانحه، در شناخت ابعاد آسیب‌پذیری مسکن روستایی مؤثر خواهد بود. به تصویر کشیدن روند بازسازی و مشارکت روستاییان در فرایند بازسازی نیز از اهدافاین محور است.

شفیعی «عکس روستایی و بافت کالبدی سازگار با محیط» را محور دیگر این مسابقه عکاسی عنوان کرد و گفت: سازگاری بافت‌ کالبدی مصنوع با محیط پیرامونی، در کنار مفهوم زیبایی‌شناختی، پایداری فضاهای انسان‌ساخت را به دنبال دارد. به تصویر کشیدن پیوند میان انسان، طبیعت و عناصر کالبدی (بافت، مسکن، معبر، مرکز محله و...) و همچنین اثرات اجرای پروژه‌های عمرانی (بویژه طرح‌های هادی روستایی، طرح‌های به‌سازی بافت با ارزش روستایی، طرح‌های گردشگری) بر زندگی مردم از اهداف این محور است. 

وی با بیان این که یک محور جدید به دوره دوم از مسابقه اضافه شده است گفت: این محور «عکس‌های مقایسه‌ای در گذر زمان» است؛ به این معنا که در هر یک از محورهای مسابقه، موضوعی خاص از یک زاویه مشخص در دو زمان گذشته و حال عکاسی و در قالب یک عکس با یکدیگر تلفیق شده، هستند. به عنوان مثال اگر عکاسی تصویری از یک مکان مشخص ثبت کرده و ده سال بعد به سراغ آن مکان رفته و تصویر دیگری را از همان مکان و همان زاویه گرفته است و ترکییب این دوعکس را به گونه‌ای مقایسه‌ای ارائه نماید. اگر عکاسی در این بخش عکسی نداشته باشد می‌تواند با اخذ مجوز مکتوب از عکاس دیگری از عکس او استفاده کند، چرا که در این بخش چیدمان هنری عکس نیز شایان اهمیت است و جایزه‌ای ویژه برای این بخش در نظر گرفتیم.

وی گفت:تاکنون نزدیک به ۲هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و علاقه‌مندان تا سه هفته دیگر مهلت دارند آثار خود را به دبیر خانه ارسال کنند که پیش بینی می‌شود تعداد این تصاویر بسیار بیشتر از آن چیزی شود که هست.

دبیر مسابقه عکس روستایی اظهار داشت: اول آذرماه امسال داوری این عکس‌ها آغاز می‌شود و هفته اول بهمن را برای اهدای جوایز و برگزاری نمایشگاه مسابقه پیش بینی کرده‌ایم.

شفیعی با بیان این که بخش ویژه‌ای خارج از بخش رقابتی مسابقه در نظر گرفته شده گفت: قرار است ۲۰ اثر از ۲۰ هنرمند صاحب نام عرصه معماری و مسکن روستایی و فرهنگ روستا در کنار دیگر آثار به نمایش درآید.
نظر شما