جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۵
کد خبر: ۹۰۹۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
آیین سپاس از سه شخصیت علمی، هنری و مذهبی طی مراسمی با عنوان «روز فرهنگ»، با یادی از آتش نشانان حادثه پلاسکو، پنج شنبه 30 دی از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11در پردیس سینمایی رازی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم از پروفسور مونس علی فرمنش متخصص و نظریه پرداز IT، سید ناصر میردامادی قاری بین المللی و پژوهشگر قرآنی و دکتر جمشید اکبر زاده رضایی مخترع و پژوهشگر جلوه های ویژه در سینما و تئاتر تجلیل شد.
 
در ابتدای این مراسم  روح اله عابدینی یگانه رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات با یادی از آتش نشانان حادثه پلاسکو پرداخت و از تمامی حضار خواست تا برای سلامتی آنان دعا کنند.
وی ضمن خوشامدگویی به حضار در خصوص« روز فرهنگ» و تجلیل از بزرگان روز فرهنگ گفت: ما بیش از 150 نفر از نخبگان، فرهیختگان و چهره های نام آور  را در منطقه 11 رصد کردیم که حائز معیار های سازمان فرهنگی هنری بودند و این سه بزرگواری که برای تجلیل انتخاب شده اند، در عرصه های مختلف جزء مفاخر ما محسوب می شوند. این وظیفه ما و همکاران فرهنگی و پرتلاش ما است تا این شخصیت ها را به جامعه معرفی کنیم و بگوییم ما از وجود شما برای ساختن فرهنگی که پیشینه 2500 ساله دارد بهرمند می شویم و آن را به مردم معرفی می کنیم.
 
پروفسور فرمنش: من به تمام مردم ایران بدهکارم
 
در ادامه پروفسور مونس علی فرمنش به عنوان اولین تجلیل شونده به سخنرانی پرداخت. فرمنش به معرفی خود پرداخت و گفت: من در سال 1312 در یکی از روستاهای شهرستان اردبیل، در خانواده ای مذهبی، متولد شدم. در پنج سالی، آموزش را با فراگیری قرآن مجید در مکتب، نزد روحانی روستای خود آغاز کردم. در 17 سالگی به تهران آمدم و در طی 4 سال موفق به اخذ مدرک تحصیلی دیپلم شدم.
 
وی اضافه کرد: در کنکور در رشته های مختلف دانشگاه تهران قبول شدم و به علت علاقه شخصی، تحصیل در رشته ریاضی را که در آن موقع یکی از بهترین رشته های دانشگاهی محسوب می شد، به صورت بورسیه شروع کردم. وی به ذکر سوابق علمی خود پرداخت و گفت: من بیش از  16 سال تحصیلات  عالی دانشگاهی دارم. لیسانس ریاضیات از دانشگاه تهران، فوق لیسانس کامپیوتر از دانشگاه تهران، لیسانس حقوق از دانشگاه تهران، فوق لیسانس کامپیوتر از آمریکا که در این دوره به عنوان نفر اول بورس تحصیلی شرکت بین المللی IBM آمریکا، از طرف کمپانی مزبور انتخاب شدم و در نهایت دکترای کامپیوتر را از دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا گرفتم.
فرمنش در ادامه به ذکر سوابق آموزشی خود پرداخت و گفت: اینجانب بیش از 30 سال سابقه همکاری علمی با دانشگاه های تهران، شریف، علم و صنعت، شهید بهشتی، امیرکبیر، خواجه نصیرو ... در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه تدریس دروس ریاضی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات دارم.
فرمنش به معرفی تالیفات و کتب ترجمه شده خود پرداخت و گفت که دارای تالیفات و ترجمه های متعددی است که برخی از آنها به صورت کتب درسی از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت آموزش و پرورش، دانشکده افسری
( دانشگاه امام علی (ع))، جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و ... منتشر شده است و تعدادی از آن ها تا 6 بار تجدید چاپ شده است.
پروفسور فرمنش در پایان گفت: اینجانب به تمام مردم ایران بدهکارم و خود را موظف می دانم تا پایان عمر برای هر ارگان  و هر شخصی که نیاز داشته باشد، خدمتی رایگان انجام بدهم و به عنوان همیار داوطلب طرح «جهاد مهربانی » اعلام آمادگی کرده است.
 
میردامادی: قرآن کریم سرچشمه تمام ریشه های هنری است

سید ناصر میردامادی خادم القرآن و قاری بین المللی  دومین تجلیل شونده مراسم بود.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: قریب به 40 سال در زمینه آموزش، داوری، مسابقات و اجرا در محافل قرآنی فعالیت دارم و 11 سال در شروع جلسات مجلس شورای اسلامی به قرائت قرآن پرداختم و در مناسبت های مختلف در اجلاس سران، صدا و سیما و نمایشگاه های بین المللی تلاوت های مختلف داشته ام.در سال 1371 موفق به کسب مقام سوم مسابقات بین المللی قرآن در سوریه، در سال های 61-64-65 و 66 در مسابقات اوقاف و اعزام به حج مقام نفر اول و ممتاز را کسب کرده ام و در سال 64 و 65 مقام اول نیروهای مسلح کشوری و اعزام به حج را از آن خود کرده‌ام. 
 
این قاری بین المللی در ادامه به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) پرداخت که فرموده اند: هنگامی که در جامعه ابرهای تیره جهالت برهمه مستولی شد، بر شما باد که به قرآن پناه ببرید. 
وی افزود: وجود قرآن کریم سرچشمه تمام ریشه های هنری می باشد. در حقیقت تمام  ریشه های هنری به نوعی در قرآن موجود می باشد. مثل نقاشی، خطاطی و دیگر هنرها. قرآن کریم به قدری داری عظمت است که این هنرهایی که ذکر شد، زیرمجموعه کوچکی از قرآن کریم است. 
 
میردامادی در پایان گفت: خداوند عزوجل در آیه 13 سوره حجرات می فرماید: ای مردم! بی تردید ما همه افراد نوع شما را از یک مرد و زن (آدم وحوا) آفریدیم و شما را قبیله ای بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر بشناسید. مسلماً گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست، همانا خداوند بسیار دانا وآگاه است. بی تردید این آیه نشانه فرهنگ قرآنی است و امیدواریم همه به این مرحله برسیم که تقوای الهی داشته باشیم و از خدا بخواهیم که برای ما وقتی ایجاد کند تا به قرآن توجه نماییم. 
وی هم اکنون مسئول فرهنگی و قرآنی دارالقرآن حضرت ابوالفضل(ع) است و در زمینه های صوت و لحن، تجوید و حفظ تدریس می کند.

جمشید اکبر زاده رضایی:  به هیچ کاری نه نگفته ام و همیشه گفته ام من می توانم
 
آخرین سخنران این مراسم جمشید اکبر زاده رضایی بود.وی دارای مدرک تخصص دکتری DBA از آلمان، مدرک مشاوره مدیر برنامه ریزی تیم ملی کاراته آشی هارا از امور بین الملل کاراته، 31 سال تجربه و تخصص در امور صوت، نور و تصویر در امور نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد، مدیر فنی دو دوره جشنواره بین المللی فجر در سال های 1391 و 1392، بنیان گذار انجمن فنی خانه تئاتر، نویسنده و کارگردان، مدیر فنی خانه هنرمندان درسال 1381، مدیر جلوه های ویژه بسیاری از فیلم های سینمایی مانند «بوی پول»، سریال های تلویزیون مثل «جدی نگیرید»، ویژه برنامه های مانند« فیتیله فردا تعطیله» و ده ها فعالیت تخصصی و هنری دیگر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
اکبر زاده در ابتدای سخنان خود گفت: جلوه های ویژه ای که  بسیاری از ما می توانیم در عرصه های مختلف هنری استفاده کنیم،  تنها مختص سینما و تئاتر و تلویزیون نیست و می شود آنها را در عرصه های مختلف هنری استفاده کرد. همه ی فناوری هایی که ما به نوعی کسب می کنیم، فقط کافی است که علم و تکنولوژی آن را یاد بگیریم و این خمیر مایه را به هم وصل کنیم و در عرصه های مختلف از آن استفاده کنیم.
 
وی افزود: زمانی که من ۱۴ سالم بود، شروع به اختراع کردم و این ایده ها و خلاقیت ها را مدیون مادرم بودم .او با تلاشی که کرد باعث شد تا این علم بیشتر در من بارور شود.در سن ۱۸ سالگی موفق شدم در دبیرستان کلاسی به عنوان کلاس مخترعین ایجاد کنم و حاصل این کار اختراعات زیادی در دبیرستان البرز بود که ثبت شد. اختراعی که من در سن ۱۸ سالگی انجام دادم،  برای بیماران قطع نخاعی بود و من صندلی ساختم که می توانست با فرمان های مختلف مثل لب و چانه حرکت کند. همچنین اولین روبوت ایران را در سال ۱۳۶۰ ساختم که می توانست همه کاری انجام دهد.
این متخصص جلوه های ویژه ادامه داد: این افتخاری است برای من و دوستانم که در کنارشان هستم و این ایده ها باعث شد تا تحصیل را ادامه دهم و در زمینه های مختلف کسب تحصیل کنم و همانطور که شاعر می گوید: زگهواره تا گور دانش بجوی. همیشه جویای علم و تحصیل بودم و بالغ بر ۵۰ دستگاه در زمینه های مختلف کشاورزی، پزشکی و هنر اختراع کردم که در ایران و خارج از ایران ثبت شده است.
 
وی به ذکر بخشی از فعالیت های کنونی خود پرداخت و گفت: در حال حاضر با کمک رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات کارگاهی در فرهنگسرا برپا کرده ایم که با سبک های هالیوودی برابری می کند.در این کارگاه ما می توانیم فناوری های مختلف تکنولوژی و فرایندهایی که در این عرصه به هنر مربوط می شود  را به مرحله ظهور دربیاوریم و در زمینه هنر تغییر ذائقه داده ایم. اولین کلاس هایی که ایجاد کرده ایم کلاس های فالی( صداگذاری در تکنولوژی سیتما، تئاتر و تلویزیون) که ما کاملا آن را به افراد یاد می دهیم.همینطور از طریق انجمن صنفی سینما، تئاتر و تلویزیون کارگاه دیگری طراحی کرده ایم که بازیگری دیجیتالی را که در هالیوود اجرا می شود را در فرهنگسرای فناوری اطلاعات آموزش دهیم. 
 
وی در پایان گفت: هیچ کاری نشدنی نیست! من به هیچ کاری نه نگفته ام و همیشه گفته ام من می توانم این کار را انجام دهم و توانسته ام. شما هم می توانید  خلاقیت هایی را که  دارید با تلاش به مرحله ظهور برسانید. 
 
در پایان این مراسم با اهدای لوح یادبود و هدیه از این شخصیت علمی، قرآنی و هنری توسط مسئولان فرهنگی هنری منطقه ۱۱ تجلیل به عمل آمد.پخش کلیپ معرفی تجلیل شوندگان و اجرای موسیقی از دیگر بخش های این مراسم بود.
نظر شما