پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۶
کد خبر: ۹۱۰۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
هنرمندان جوان برای نمایش آثارشان با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستند. اغلب وقتی به سراغ نگارخانه‌ای می‌روند با جمله‌‌ «وقت نداریم» روبه‌رو می‌شوند و یا مبلغ درخواستی به حدی بالاست که هنرمند را منصرف می‌کند. این گزارش سعی در معرفی نگارخانه‌هایی دارد که امید بسیاری از هنرمندان را ناامید نکرده و آنها را برای ارائه آثارشان یاری می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تعداد نگارخانه‌های شهر تهران به قدری نیست که گنجایش ارائه آثار همه هنرمندان و علاقه‌مندان را داشته باشد. از همین تعداد اندک تعدادی از آنها تنها با چند هنرمند محدود و خاص همکاری می‌کند و خود را از نمایش آثار دیگر هنرمندان دور می‌دارند. علاوه بر این بسیاری از نگارخانه‌ها نیز با دریافت مبالغی بالا یا قراردادهای یک‌سویه توان نمایش اثر را تنها برای یک عده محدود فراهم کرده‌اند. 
 
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که از آن می‌توان با عنوان بزرگترین گالری‌دار خاورمیانه یاد کرد، ۳۰ نگارخانه فعال در مناطق۲۲گانه شهر تهران را هدایت می‌کند. این تعداد شامل ۲۷ نگارخانه و ۳ نگارگذر است که به درجه‌های یک و دو تقسیم می‌شود. این نگارخانه‌ها که نگاهی حرفه‌ای به مقوله هنرهای تجسمی دارند، هدف اصلی خود را ارائه خدمت به تمامی شهروندان هنردوست و هنرجویان قرار داده‌اند. از همین روست که در فهرست نمایشگاه‌های این نگارخانه‌ها بیشتر نام هنرجویانی که برای نخستین بار برگزاری یک نمایشگاه را تجربه کرده‌اند، به چشم می‌خورد.

شیوه‌های نمایش آثار هنرمندان در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری

شهرام بابایی از نقاشان معاصر که مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را برعهده دارد، در معرفی این نگارخانه‌ها می‌گوید: «تعدادی از این نگارخانه‌ها بخشی از فرهنگسرا یا خانه فرهنگ‌های زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری هستند و تعدادی دیگر هم مانند نگارخانه لاله و نگارخانه مریم به صورت مجزا فعالیت می‌کنند. چند موزه و تعدادی مراکز دیگر نیز هستند که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و هر کدام برنامه و اهداف خاص خود را دارند. موزه عکسخانه شهر و موزه هنرهای دینی امام علی (ع) با هدف‌های مشخصی نمایشگاه برگزار می‌کنند. نگارخانه مریم، نگارخانه لاله نیز جزو نگارخانه‌های درجه یک سازمان هستند که آنجا همیشه نمایشگاهی از آثار هنرمندان نمونه را برگزار می‌کنند و یا خانه کاریکاتور ایران نیز نگارخانه‌ای است که آثار هنرمندان کاریکاتوریست را به نمایش می‌گذارد.»
 
چه آثاری برای نمایش پذیرفته می‌شود؟ 
 
طبیعی است که هر اثری با هر ویژگی‌ای نمی‌تواند انتظار به نمایش درآمدن در نگارخانه‌ را داشته باشد. اما هنرمندان جوانی که تجربه ارائه اثر به نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را دارند می‌گویند در این نگارخانه‌ها روند گرفتن نوبت و اجازه نمایش برای هنرمندان چندان دشوار نیست. اگر هنرمند جوانی هستید که برای رسیدن به دنیای حرفه‌ای هنرهای تجسمی تلاش می‌کنید، فرصت ارائه آثار به این نگارخانه‌ها را از دست ندهید. 

شیوه‌های نمایش آثار هنرمندان در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری

وقتی به نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری مراجعه می‌کنید. در ابتدا کیفیت آثار از سوی مسئولان نگارخانه‌ها کارشناسی می‌شود، سپس با انجام هماهنگی‌های لازم با مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها مجوز نمایش آثار صادر می‌شود. 

اما پاسخ این پرسش که «کدام آثار پذیرفته می‌شوند؟» چندان پیچیده نیست. بابایی در این‌باره می‌گوید: «ملاک‌های پذیرش آثار شامل کپی نبودن اثر، داشتن نگاهی نو و خلاقانه و به طور کلی هنری بودن اثر است تا تبلور حس و احساس هنرمند را با تکنیک‌های مختلف ارائه کند.»

چقدر پول بدهیم؟

نگارخانه‌های فعال سطح شهر تهران هر کدام سبک، شیوه‌نامه و مرام‌نامه خاص خود را دارند و هر کدام در سبک‌های مختلفی فعالیت می‌کنند و بیشتر هنرمندان و علاقه‌مندان حرفه‌ای می‌دانند که در هر نگارخانه باید انتظار چه نوع آثاری را داشته باشند. اما حضور در نگارخانه‌های اسم و رسم‌دار برای هنرمندان بیشتر برمبنای توافق میان هنرمند و نگارخانه‌دار انجام می‌شود. در این قراردادها نگارخانه‌داران درصدی از فروش آثار را از صاحب اثر درخواست می‌کنند. نرخ مصوب ۳۰ درصد است؛ اما گاهی این قراردادها با توجه به نام هنرمند متغیر است. برای مثال هنرمندان تازه‌کار نرخ‌های پیشنهادی ۴۰ درصد را هم برای ارئه آثارشان می‌پذیرند.

شیوه‌های نمایش آثار هنرمندان در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری

نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری به دلیل ماهیت خدمت‌رسانی و وظیفه‌ای که برایشان تعریف شده و هدفی که دنبال می‌کنند در این موضوع ساز و کار متفاوتی دارند. هنرمندان جوان امیدوار باشند چراکه چندین نگارخانه بدون دریافت هیچ مبلغی میزبان آثارشان خواهد بود. در گروهی دیگر از نگارخانه‌ها هم مبالغ بسیار ناچیز است و اگر قرارداری در میان باشد همواره به نفع هنرمندان است. هنرمندانی که با حضور در نگارخانه‌ها و در کنار هم بودن، آنجا را همچون خانه‌ای برای بروز عواطف، احساسات هنری‌شان می‌دانند.

شهرام بابایی دراین باره می‌گوید: «هدف بسیاری از نگارخانه‌های خصوصی، اقتصاد هنر است و کسی که مدیر گالری است بیشتر به بخش فروش توجه می‌کند تا بخش حمایت از هنرمندان و فرهنگ‌سازی. البته وجود این نگاه اقتصاد هنر نیز کاملا به جا، منطقی و محترم است. با این همه نگارخانه لاله نیز به لحاظ فروش همپای بسیاری از نگارخانه‌های خصوصی پیش می‌رود و چندین نمایشگاه فروش آثار هنرمندان را برگزار کرده است. اما بسیاری از نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری با هدف خدمت‌رسانی به جوانان فعالیت می‌کند. در واقع از اهداف اصلی نگارخانه فرهنگسرا‌ها جذب علاقه‌مندان نوپا و رساندن آنها به سطح نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای است. امید است با معرفی چشم‌انداز فعالیت و زمینه‌های مشارکت مجموعه نمایشگاهی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پلی مستحکم میان هنرمندان معاصر، جوانان هوشمند و تعالی نگر و تجربه‌گرایان برقرار شود.»

این نگارخانه‌ها کجا واقع شده‌اند؟

تفاوتی ندارد که در جنوب شهر ساکن باشید یا در شمال، شرق یا غرب. نگارخانه‌هایی که صحبت آن‌ها رفت در مناطق ۲۲گانه کلان شهر تهران برای خدمت‌رسانی به مردم شهر تهران در حال فعالیت هستند. برخی از این نگارخانه‌ها در دل یکی از ۳۴ فرهنگ‌سرای منطقه واقع شده و تعدادی دیگر مانند نگارخانه لاله یا نگارخانه مریم در محلی مستقل قرار دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و به دست آوردن نشانی و شماره تماس این نگارخانه‌ها کنید.

گزارش از: نجمه تاجیک
نظر شما