شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۴
کد خبر: ۹۱۰۳۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
در دومین نشست زمستانی «با هم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس
دومین نشست زمستانی «با هم بخوانیم» فرهنگسرای فردوس روز یکشنبه سوم بهمن‌ماه با حضور جعفر توزنده‌جانی، نویسنده و منتقد ادبی، علی‌الله سلیمی، نویسنده کتاب «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» و جمعی از علاقه‌مندان به کتابخوانی به منظور خوانش داستان‌های «عکس اتاق نایب» و «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای فردوس دومین نشست زمستانی «با هم بخوانیم» را روز یکشنبه سوم بهمن ماه با حضور جعفر توزنده جانی، نویسنده و منتقد ادبی و علی الله سلیمی، نویسنده کتاب «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» برگزار کرد. 

جعفر توزنده‌جانی در ابتدای این نشست به معرفی علی‌الله سلیمی نویسنده اثر پرداخت و گفت: تا کنون دو مجموعه داستان از این نویسنده همچون «زنی شبهه حوا» و «باران جنوب» منتشر شده؛ از این نویسنده تا کنون داستان کوتاه «پارک شب بازی» برگزیده جشنواره سراسری داستان‌های کوتاه مینی‌مالیستی در خرم‌آباد، داستان کوتاه «تابستان اروند» برگزیده جشنواره داستان کوتاه رونامه جام جم و داستان «انتری که سگوار لوطی است» نیز کاندیدای جایزه مهرگان شده است.
 
در ادامه این نشست دو داستان از مجموعه داستان «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» با عناوین «اتاق نایب» و «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» خوانده شد و توزنده‌جانی پیرامون این داستان‌ها اظهار کرد: مجموعه داستان «سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» بیشتر درباره آدم‌های تنهایی است که در انزوای خود روزگار را سپری کرده و معمولاً در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.
 
وی افزود: در چند داستان این مجموعه شاهد مردانی هستیم که روزگار تلخی را می‌گذرانند، زندگی آنها یکنواخت، ساده و به دور از هرگونه شور و نشاط است. نویسنده در اکثر این داستان‌ها روایتگر زندگی انسان‌هایی است که در ساده‌ترین شکل ممکن زندگی را می‌گذرانند و تمام غم و اندوهی را که دارند در دل نگه داشته و به زیر خاک می‌برند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: البته در این مجموعه داستان‌های متفاوتی هم وجود دارد که حال و هوایی دیگر دارند. مثل داستان «عکس اتاق نایب» که در مورد وقایع انقلاب است. در این داستان ما شاهد تلاش و کوشش نوجوانانی هستیم که سعی می‌کنند در مسیر انقلاب باشند. داستان می‌خواهد نشان دهد که در جریان انقلاب تمام اقشار مردم نقش داشتند و کمتر کسی بود که بتواند خودش را از جریان دور نگه دارد.
 
توزنده‌جانی تصریح کرد: در این داستان «حسن درویش» پیشکار ارباب بوده و تصور بچه‌ها این است که او مانع از برداشتن عکس شاه از اتاق نایب می‌شود اما وقتی به داخل می‌روند متوجه می‌شوند حسن درویش این کار را کرده، هر چند در این راه زخم هم برداشته است و با توجه به این که حسن درویش با گذاشتن پا روی عکس شاه آن‌ها را له کرده معلوم می‌شود او بیش از دیگران از حاکمان وقت ناراحت و خشمگین بوده است.

«سفر معمولاً صبح اتفاق می‌افتد» متشکل از ۱۳ داستان کوتاه همچون «قوری چینی پدر»، «کبک اورامان»، «عکس اتاق نایب»، «خیرات مجلس ختم»، «فصل کوتاه یک شاخه گرمسیری»، «روباهی در میان ساقه‌های ذرت»، «غریبه‌ها»، «کرم‌های ناتمام کرد»، «شب‌ها به یک ستاره در آسمان فکر کن»، «کلبه زیبایی فرشته» و «گردنبند سنگ فیروزه» است که وجه مشترک آنها، پرداختن به زندگی آدم‌های اغلب فرودست جامعه است که با شرایط نسبتاً سخت زندگی مواجه هستند.
 
سلسله محافل ادبی با هم بخوانیم از جمله برنامه‌های کتابخانه فردوس در سال جاری است که یکشنبه‌ها یک هفته در میان ساعت ۱۷ با حضور جعفر توزنده‌جانی (نویسنده و منتقد ادبی) و جمعی از علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.
 

نظر شما