پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۹
کد خبر: ۹۱۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
رییس فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه چهارمین دوره مسابقات قرآنی سراج از پنجشنبه ۳۰ دی ماه آغاز شده گفت: این مسابقات همراه با استقبال گسترده در حال انجام و مرحله مقدماتی آن در تمامی مناطق فرهنگی هنری رو به پایان است.
مرحله مقدماتی مسابقه سراج در تمامی مناطق برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی اکبر توپچی، رییس فرهنگسرای قرآن، با بیان اینکه چهارمین مسابقات  قرآنی سراج توسط فرهنگسرای قرآن در حال برگزاری است، گفت: این مسابقات با استقبال خوب جامعه قرآنی روبه‌رو شده چرا که  هدف اصلی شناسایی جلسات سنتی  قرآن است که در خانه ها و مساجد برگزار می شود. در حقیقت جامعه هدف مسابقه سراج شاگردان این جلسات قرآنی است. 
   
وی افزود: با توجه به اینکه گوهر اصلی جلسات سنتی قرآن، مبتنی بر اراده مردم و خیرات مردم است، رویکرد اصلی این مسابقات ایجاد شور و نشاط در جلسات سنتی قرآن است و به همین دلیل هم مورد استقبال مردم قرار گرفته است. 
   
توپچی شناسایی استعدادهای قرآنی موجود در این جلسات را دیگر رویکرد مسابقات «سراج» اعلام کرد و گفت: این مسابقه در دو سطح مبتدی و پیشرفته اجرا می‌شود. پیش از این مسابقات قرآنی جایی برای افراد پیشرفته بوده است اما سراج این نقطعه ضعف را برطرف کرد و برای افراد مبتدی به صورت جداگانه مسابقه برگزار می کند.
  
وی بیان کرد: با توجه به اینکه توان جلسات قرآن محدود است، باید برای برگزیدگان قرآنی یا در سطح منطقه یا در سطح شهر دوره‌هایی را برگزار می‌کنیم تا آنها با موضوعات دقیق‌تر مباحث قرآنی مانند صوت و لحن آشنا شوند. 
   
مرحله مقدماتی مسابقه قرآنی سراج در تمامی مناطق برگزار می‌شود
  
توپچی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر در مسابقات سراج شرکت کرده‌اند گفت: امسال یک رشته حفظ با هدف رشد و شکوفایی برای کودکان ۴ تا ۶ سال و اول تا سوم ابتدایی اضافه شده است. بخش قرائت تحقیق و ترتیل همانند سال گذشته برای گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ و ۱۸ سال به بالا برای خواهران و برادران برگزار می‌شود.

وی افزود: قرائت تحقیق برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال شامل سوره‌های «انبیاء» و «مؤمنون» و در رده سنی بالای ۱۸ سال شامل سوره‌های «هود»، «یوسف» و «رعد» است. 
 
به گفته توپچی رقابت‌ها در رشته قرائت «ترتیل» در رده سنی زیر ۱۲ سال در بخش مبتدی و پیشرفته حول محور قرائت سوره «حجر» و در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در بخش مبتدی حول محور سوره «مؤمنون»، در بخش پیشرفته بر محور قرائت سوره‌های «عنکبوت»، «روم» و «لقمان» و در رده بالای ۱۸ سال در بخش مبتدی، بر محور سوره‌های «نساء» و «انعام» و در بخش پیشرفته در حدود ۱۰ جزء دوم قرآن کریم است. 

مرحله مقدماتی مسابقه قرآنی سراج در تمامی مناطق برگزار می‌شود

رییس فرهنگسرای قرآن گفت: ثبت نام از طرق فرهنگسراها و از اول تا پایان دی ماه انجام شده است و بعد از آن با توجه به میزان استقبال، مناطق تعداد روزهای برگزاری مسابقات را به ما اعلام کردند. از آخرین پنجشنبه ماه دی مرحله مقدماتی در همه مناطق آغاز شده است. داورها از طرق تیم کارشناسی فرهنگسرای قرآن مشخص و برای تمامی مکان ها تیم های داوری دو و سه نفره طبق زمانبدی اعزام می‌شود.

مرحله مقدماتی مسابقه قرآنی سراج در تمامی مناطق برگزار می‌شود

وی افزود: مرحله نهایی سراج نیز ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه به ترتیب ویژه خواهران و برادران در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود و تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه نیز ۲۸ بهمن ماه در سالن شیخ صدوق حرم مطهر عبدالعظیم خواهد بود. 

علی اکبر توپچی در پایان گفت: قرار است بعد از اتمام مسابقات قرآنی سراج، باشگاه قرآنی راه اندازی شود.
 

نظر شما