جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۵
کد خبر: ۹۱۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
دوره تربیت مربی قرآنی برگرفته از کتاب صحیفه سجادیه چهارشنبه ۶ بهمن با حضور مربیان قرآنی مناطق ۲۲ گانه در سالن فرهنگسرای شفق برگزار شد.
دوره تربیت مربی طرح تبیین مفاهیم قرآنی برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دوره تربیت مربی قرآنی برگرفته از صحیفه سجادیه با حضور حجت الاسلام حمید محمدی؛ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و محمد مهدی علیقلی؛ نویسنده و محقق قرآنی و مسئول موسسه احیای فرهنگ نهج البلاغ برگزار شد.

رویا فتحی رییس مرکز آموزش بیان کرد: طرح تبیین مفاهیم قرآنی در راستای سیاست‌های کلان و اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مبنی بر آموزش همگانی، مفاهیم قرآنی برای شهروندان علاقه‌مند تهرانی در سه حوزه قرآن نازل «قرآن کریم»، قرآن ناطق «نهج البلاغه» و قرآن صاعد «صحیفه سجادیه»، تدوین شده و مقدمات و فاز نخست آن همزمان با سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اجرایی خواهد شد که شامل دوره تربیت مربی و نخستین دوره تبیین مفاهیم صحیفه سجادیه خواهد بود.

وی افزود در ادامه برگزاری این دوره‌ها، طرح دوره‌های تبیین مفاهیم نهج البلاغه و قرآن کریم نیز برگزار خواهد شد که اولین جلسه آن چهارشنبه ۶ بهمن با حضور مربیان قرآنی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در فرهنگسرای شفق اجرا شد.

حجت الاسلام حمید محمدی گفت: مخاطب قرآن و پیامبر (ص)، تمام مردم جهان است و یکی از الزامات اجرای طرح تبیین مفاهیم قرآنی، باور آن است که رسالت پیامبر (ص) و قرآن در جهان است و تنها اختصاص به مسلمانان ندارد و اگر به این باور دست یابیم نوع عمل و رفتار ما متفاوت خواهد شد.

وی افزود: اگر درک کنیم که رسالت قرآن جهانی است، با رشد متوازن معرفت، ایمان و رفتار، تحول در معنویت رو به رو خواهیم بود. رشد متوازن معرفت، ایمان و رفتار برای جامعه نویدبخش تحول در معنویت خواهد بود و تفسیر قرآن بر مبنای دعاهای کتاب صحیفه سجادیه با فرایند متداول در کشور که تنها با ترجمه قرآن و ارایه توضیحات، معنا را الهام می کند.

وی بیان کرد: در این زمینه اولین حرکت پرده برداری از آیات، کشف نظامات هستی و ارتباطی در تمامی حوزه هاست که خوشبختانه استادان قرآنی و برخی نهادها بدین سمت حرکت کرده اند. 
براساس سنت نبوی حضور و فعالیت در امور قرآنی ارزشمند است و برگزاری دوره های تبیین مفاهیم قرآنی برای حضور مربیان در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به اینکه درجات بهشت و درکات جهنم براساس آشنایی و انس با قرآن تعیین می شود، گفت: انسان به میزان خواندن، فهم و عمل با اخلاص آیات قرآن و کتب دینی مانند صحیفه سجادیه که سراسر پند و نکته الهی است به درجات بالای بهشت می رسد و بالعکس به میزان دوری از این برکات به درکات جهنم سقوط می کند.

در ادامه جلسه علیقلی چگونگی کاوش در چیستی، چرایی و چگونگی صحیفه سجادیه و همچنین  روش مطالعه و تحقیق دراین صحیفه را برای استادان حاضر توضیح دادند. وی عوامل و جاذبه ‌های صحیفه سجادیه را در شخصیت برجسته و والای امام سجاد(ع) که مهم ترین سبب جاودانگی صحیفه سجادیه است دانست و صحیفه سجادیه را کتابی برای آموزش روش گفت‌وگوی انسان با خداوند معرفی کرد.

محمد مهدی علیقلی «فصاحت و بلاغت دعاهای امام سجاد(ع)»، «جامعیت» ،«شرح وتفسیر صحیفه سجادیه در ارتباط با قرآن کریم»، «شکوفا شدن استعدادهای انسان با خواندن صحیفه سجادیه» را از دیگر اجازها و جاذبه های این کتاب خواند.

وی در پایان اظهار کرد: امروزه با اینکه ۱۳۵۰سال از زمان دعاهای صحیفه سجادیه می‌گذرد، تاکنون بیش از دو هزار کتاب، مقاله و پایان‌نامه درباره امام سجاد(ع) وصحیفه سجادیه نگارش و به چاپ رسیده است، که خود مبین اهمیت و ارزش این کتاب در جهان است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن۸۸۹۰۹۵۱۴ تماس بگیرند.
نظر شما