سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۲
کد خبر: ۹۱۲۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
در نشست روز روشنایی منطقه ۱۱ مطرح شد:
محقق و نویسنده کتاب «دشمن شناسی» در نشست «روز روشنایی» با محوریت دشمن شناسی که پنج‌شنبه ۱۴ بهمن در فرهنگسرای آی تی برگزار شد، با اشاره به اهمیت شناخت دشمن، ابعاد و برنامه‌های آن گفت: مقام معظم رهبری تاکید به شناخت دشمن دارند و می گویند با حاصل شدن این شناخت همه مشکلات برطرف خواهد شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید امیر پور فضلی محقق و نویسنده کتاب دشمن شناسی با اشاره به کتاب خود که مجموعه‌ای از‌ رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره دشمن در سال ۹۰ جمع آوری شده‌است، گفت: مقام معظم رهبری تاکید به شناخت دشمن دارند که اگر اهمیت آن را درک کنیم همه مشکلات برطرف می‌شود. ایشان می‌گویند دشمن با اصل وجود انقلاب اسلامی مخالف است و همیشه در صدد آن است که ماهیت انقلاب اسلامی را عوض کند.
 
وی افزود: اگر نتوانیم دشمن را بشناسیم، ابعاد آن را بررسی کنیم و برنامه‌های او را بفهمیم قطعا دشمن به لایه‌های جامعه ما نفوذ خواهد کرد. مقام معظم رهبری از سال ۹۰ به این مسئله تاکید داشته اند که علاوه بر دشمن، بحث نفوذ دشمن هم خیلی مهم است. نفوذ از طرق مختلف یعنی از سیستم ادارات ما، قراردادهای ما، از جناح‌های سیاسی و... وارد می شوند.
 
پورفضلی بیان کرد: در این کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای، ۲۰۰ صفحه آن را مقام معظم رهبری به ضرورت دشمن تاکید می کند و می خواهد تا به جامعه و مردم بگوید که باید دشمن را بشناسیم، لایه‌های آن را، نفوذ، اهداف و کسانی که دشمن روی آنها نفود می‌کنند مثل حوزه، دانشگاه، مدرسه، نماز جمعه و... را بشناسیم.
 
وی در مورد رویکرد جامعه جهانی نسبت به فتنه ۸۸ گفت: این ماجرا یک کالبد شکافی مختصری می‌خواهد تا دلیل به وجود آمدن آن مشخص شود. دشمن دنبال این بود که چیزی را القا کند و بعد از آن بتواند توسط گروه های داخل آن را در جامعه از طریق سایت، سخنرانی و... پراکنده کند. دشمنان روی بحث تقلب انتخابات ۸۸ کار کردند و با بعضی از رابطان سیاسی جلساتی را هم برگزار کردند و خواستند که بحث تقلب در جامعه ما مطرح شود. قصد آنها شفاف سازی در انتخابات نبود بلکه می خواستند اختلاف به وجود آید و افراد داخلی مثل موریانه خودشان را بخورند و باعث فروپاشی نظام از درون شوند. 
 
وی افزود: متاسفانه پس از ۳۸ سال از گذشت انقلاب شبهات در میان نسل جوان زیاده شده و کارکرد نظام اداری ما خوب نبوده است. مسئله ازدواج نسل جوان که برای حضرت آقا نیز بسیار اهمیت دارد تبدیل به معضل شده است. الان بخش زیادی از دهه شصتی ها ازدواج نکرده اند. اگر مسئولان به شبهات پاسخ ندهند دشمن از همین شکاف استفاده می کند. در جلسه ای که در رابطه با آسیب های اجتماعی با مقام معظم رهبری داشتند، پس از شنیدن گزارش های فساد، اعتیاد و ... بسیار ناراحت شدند و نسل جوان باید از انقلاب صیانت کنند. 
 
پورفضلی افزود: با اتفاقات ریاست جمهوری ترامپ، نسل جوان مشاهده می کند که فروپاشی امریکا محقق می شود. به نظر حضرت آقا جوانان، مدارس و دانشگاه ها گروه های مورد هدف دشمن هستند. در حال حاضر فرار مغزها متعلق به پروفسورها نیست و جوانان ما را درگیر کرده است. از دشمنان درون نیز می توان به اعتیاد، فروپاشی خانواده ها اشاره کرد. بحث نماز جمعه، نماز جماعت، اعتکاف و ... که حضرت آقا بسیار خوشحال هستند که جوانان ما در این حوزه ها فعال هستند چراکه اگر دین نباشد نفوذ پیدا می شود. 
 
وی در پاسخ به راه های مقابله با دشمن از منظر مقام معظم رهبری گفت: از نگاه ایشان امام یک دشمن شناس واقعی بودند. مثلا در همان فرانسه که خبرنگاران به سراغ ایشان می آمدند، بسیار نترس بودند و وقتی شهید مطهری در رابطه با حکومت نظامی از ایشان می پرسند، امام فرمان می دهد به خیابان ها بریزند. در خاطرات شهید مطهری است که من ترسیدم. یا آیت اله طالقانی می گفتند که از برخورد امام احساس می کردند که همچون کوه ایستاده است. مقام معظم رهبری می گویند که نباید بترسیم. در پشت پرده مذاکرات هم مقام معظم رهبری می گفتند که نترسید. بحث وحدت ملی هم امام و رهبری بر آن تاکید می کردند که نمونه آن را در تشییع آقای هاشمی هم مشاهده می کنیم. دیپلماسی ما نتیجه وحدت داخلی است. 
 
وی تاکید کرد: بحث دیگر در مقابله با دشمن تاثیر هنر شامل سینما و تئاتر و تلویزیون است. مقام معظم رهبری در جلسه ای با سینماگران اشاره کردند که پس از دیدن یک فیلمی به این نتیجه رسیدند که ما هرچقدر هزینه می کردیم نمی توانستیم چنین تاثیری که این فیلم گذاشته بود را بگذاریم. توجه به تاثیر علم و فناوری نیز از دیگر توصیه های مقام معظم رهبری است که بسیار روی آن حساس هستند. در بحث روادیدها امریکایی ها به این مهم پی برده اند که رفت و آمد ما به نفع ایران است و می خواهند جلوی آن را بگیرند. طبق گزارشی از رفت و آمد ایرانیان مشخص شد که بیشتر ایرانیان کارهای علمی خود را در این سفرها به پیش می برند و اینها پایه های علمی جمهوری اسلامی را ساخته اند. در اکثر کشورهای اروپایی ایرانیان آنجا را آباد کرده اند. 
 
وی در رابطه با مبحث نقد اشاره می کند:  نباید جلوی انتقاد را گرفت ولی انتقاد باید سازنده باشد. یکی از چیزهایی که در نظام جمهوری اسلامی باید به آن توجه کنیم این است که نباید از مقام معظم رهبری نه خیلی عقب بیفتیم و نه جلوتر از ایشان حرکت کنیم. هرجا که راه را نشان می دهند حرکت کنیم. 

مطالب مرتبط
نظر شما