شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۱
کد خبر: ۹۱۲۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
در نود و هشتمین زادروز «شهید مرتضی مطهری» مطرح شد؛
نود و هشتمین سالگرد تولد معلم و فیلسوف فقیه، استاد شهید مطهری عصر چهارشنبه ۱۳بهمن با حضور شخصیت‌ها در خانه موزه شهید مطهری برگزار شد.
نهاوندیان: هر کتاب استاد مطهری درصدد رفع یک مشکل از جامعه بودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مراسم نود و هشتمین زادروز شهید مرتضی مطهری، مجتبی و علی مطهری فرزندان شهید مرتضی مطهری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رییس جمهوری، غلامعلی حداد عادل، سید محمود دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات، محسن هاشمی رفسنجانی، محسن سلیمانی رییس فرهنگسرای ارسباران و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ حضور داشتند.

در این نشست حجت‌الاسلام ناصر نقویان به عنوان سخنران نخست گفت: قرآن می‌فرماید: «به هرکس بخواهیم حکمت می‌دهیم و اگر حکمت دهیم، خیر کثیر داده‌ایم» به نظر من شهید مطهری حکیمی بود به معنای واقعی حکمت.
 
وی افزود: امروز با شرایط پیچیده سیاسی مانند فرد تشنه‌ای هستیم که هیچ چیز جای آب را پر نخواهد کرد. ما هم به دنبال امثال او هستیم.
 
حجت الاسلام نقویان در ادامه بیانات خود یادآور شد: ستون دیگری که در این روزهای انقلاب او را از دست دادیم،‌ آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی بود و اینک جای این دو به شدت خالی است. بایدگفت شهید مطهری به معنای واقعی یک عالم ربانی بود.

وی بیان کرد: همانطور که می‌دانیم قبل از انقلاب اسلامی مبتذل‌تر از مجله «زن روز» وجود نداشت. یک روز شهید مطهری در واکنش به مطالب منتشر شده در این مجله مطلبی ارایه کرد که به چاپ رسید. اما اکنون می‌بینیم نشریات ما حتی حاضر نیستند نظر جناح مقابل یا مخالف را چاپ کنند در حالی‌که برای جذب مخاطب باید نظر موافق و مخالف، هر دو را منعکس کنیم.
 
در بخش دیگر مراسم محسن هاشمی گفت: وقتی پدر خبر شهادت مرتضی مطهری را شنید، بسیار گریست و گفت انقلاب یک ستون خود را از دست داد.
  
هاشمی بیان کرد: آن زمان هم شاهد بودیم در قالب موضوعاتی چون بالاشهرنشینی شهید مطهری، سعی می‌کردند او و امثال وی را زیر سؤال ببرند و تخریبش کنند که متاسفانه این روال هنوز هم ادامه دارد و از جمله این موارد را در مورد حجت‌الاسلام نقویان و سیدمحمود دعایی نیز می شنویم.
 
نهاوندیان: هر کتاب استاد مطهری درصدد رفع یک مشکل از جامعه بود

علی مطهری فرزند شهید مطهری و نماینده مردم تهران در مجلس ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت: وقتی خوب در زندگی شهید مطهری دقت می‌کنیم، می‌بینیم که دست الهی در پرورش چنین شخصیتی در کار بوده است و این‌گونه شخصیت‌ها ذخیره‌ای برای ملت بودند تا تحول و نقطه عطفی در تاریخ را به وجود آورند. همانطور که در مورد سایرشخصیت های انقلاب نیز این موضوع صدق می کند .

در مورد انقلاب که به رهبری امام‌خمینی‌(ره) بنیانگذاری شد اینکه این تعداد شخصیت برجسته چون آیت‌الله خامنه‌ای، مطهری، هاشمی رفسنجانی، بهشتی، منتظری، صدوقی، باهنر، مهدوی‌کنی، طالقانی و موسوی اردبیلی با رهبری امام خمینی (ره)، در یک مقطع تاریخی در کنار هم باعث پیروزی انقلاب شدند، خواست الهی بوده است.

علی مطهری در جای دیگر از سخنانش برخی از ویژگی‌های پدرش را برشمرد و گفت: شهید مطهری از ۴،۵ سالگی به کتابخوانی و رفتن به مکتبخانه علاقه خاصی داشت، به گونه‌ای که یک روز به قدری زود به مکتبخانه رفت که با در بسته روبه رو شد و همانجا خوابش ‌برد. پدر در ۱۲ سالگی اصرار داشت که باید به حوزه علمیه برود و آن زمانی بود که اتفاقا روحانیت را خلع لباس می‌کردند. در این شرایط اطرافیان توصیه می‌کردند حیف است روحانی شوی. تو باید اداری که آن زمان منصب خوبی به شمار می‌رفت را  انتخاب کنی ، اما پدر به خواست خود اصرار کرد و به حوزه علمیه مشهد رفت.

 در ادامه مراسم  نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری با بیان خاطره‌ای از مسائل دانشگاه تهران در زمان قبل از انقلاب گفت: در آن دوران که دکتر مشکاه رئیس دانشگاه تهران بود، پیشنهاد کردیم در برخی دروس اقتصادی که شماری از اساتید به جای اقتصاد، عملا  «مارکسیسم» تدریس می‌کنند و بهتر است که درسی از اقتصاد اسلامی هم در میان دروس گنجانده و تدریس شود . آن زمان شهید مطهری هم گفتند بروید و محتوی چنین درسی را  ارایه کنید.
  
نهاوندیان در ادامه افزود: استاد مطهری همیشه تلاش داشتند نسبت به مسائل و مشکلات مبتلابه ، خود را به‌روز نگه دارند. هر کتاب ایشان درصدد رفع یک مشکل از جامعه بود. اگر امروز استاد زنده بود شاید خسارات وارد آمده به جمهوری اسلامی، خیلی کمتر می‌شد.

دکتر نهاوندیان در ادامه یاد آورشد: وقتی نوبت  به من رسید که مسئول توضیح بخش اقتصاد مارکسیستی بودم،  با آنکه راجع به  این موضوع مطالب زیادی جمع آوری و تحقیق فراوان و سخنرانی مفصلی ارایه کردم اما شهید مطهری برخلاف انتظارم نظر داد.

رئیس دفتر رییس جمهوری با سخنی از استاد مطهر گفت: «مرتضی مطهری به بنده گفتند این که با یک کسی یا جریان فکری مخالف هستیم، دلیل نمی‌شود که هر چیزی را علیه آنان بگوییم.»

 محسن سلیمانی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ نیز در این آیین از اجرایی شدن طرح اهدای جایزه استاد مطهری از سال ۹۶ خبر داد. خانه موزه استاد مطهری با همکاری سایر نهادها از سال ۱۳۹۶، طرح جایزه استاد مطهری را به مرحله اجرا در خواهد آورد و براساس آن در ۱۳ بهمن هر سال همزمان با سالروز تولد استاد مطهری، به صاحب بهترین اثر در یکی از علوم اسلامی اعم از کلام، فلسفه، فقه، تفسیر و عرفان که مرتبط با اندیشه‌ها و نظرات آن شهید والامقام باشد جایزه‌ای به رسم تقدیر و تشکر اهدا می‌شود تا از این طریق گامی در راه شناخت، ترویج و اشاعه افکار استاد شهید مطهری برداشته شود. جزئیات این طرح در آینده نزدیک طی فراخوان عمومی به اطلاع همگان خواهد رسید.
 
نهاوندیان: هر کتاب استاد مطهری درصدد رفع یک مشکل از جامعه بود

 در پایان مراسم از پانزدهمین جلد یادداشت‌‌های استاد شهید مرتضی مطهری رونمایی شد. سامان گلریز، خواننده سرودهای انقلابی نیز چند سرود خاطره‌انگیز از جمله سرودی که به مناسبت شهادت استاد مطهری خوانده بود را به‌صورت زنده برای حاضران اجرا کرد.                                            

نظر شما