جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۹۱۲۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
نشست ادبی «مولوی‌شناسی» با موضوع تحلیل و تفسیر داستان «صوفی و خرش» دوشنبه ۱۸ بهمن در فرهنگسرای امام (ره) برگزار خواهد شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داستان «صوفی و خرش» در نشست ادبی «مولوی‌شناسی» کانون شعر و ادب فرهنگسرای امام (ره) تفسیر می‌شود.

در این سلسله نشست‌ها داستان‌های مثنوی مولانا خوانده و نکات اخلاقی و معرفتی آن تشریح می‌شود. روخوانی، تحلیل و تفسیر اشعار مولانا و بررسی اشعار و تحلیل کرامت انسانی در اشعار مولانا بخش‌های دیگر این برنامه است.

در این نشست که روز دوشنبه ۱۸ بهمن ساعت ۱۰ برگزار می‌شود، محمد کیهانی با رمزگشایی و ریشه‌یابی واژه‌ها و اصطلاحات و درست‌خوانی مثنوی، مفاهیم و مضامین پیچیده در مثنوی مولانا را به زبانی ساده برای مخاطب بازگو می‌کند.

حکایت «صوفی و خرش» داستان صوفی‌ای را نقل می‌کند که سوار بر خرش سفر می‌کرد. در راه به خانقاهی رسید که صوفیانی در آن مقیم بودند. مولوی در این داستان با تکرار این حدیث که با آمدن فقر، دین از دست می‌رود، می‌گوید این صوفیان مانند ۹۹ درصد صوفیان دیگر از فقر و گرسنگی نای فکر کردن به دین را نداشتند. مسافر غافل از ماهیت صوفیان، خر خود را به خادم خانقاه سپرد و به جمع آنان پیوست. در خانقاه مشغول بود که عده‌ای از صوفیان رفتند و خرش را به زور از خادم گرفتند و فروختند و با آن طعام گوناگون خریدند و در خانقاه با هم می‌خواندند: «خر برفت و خر برفت و خر برفت.» مسافر نیز بی‌خبر از همه جا به جمع آنها پیوست. اما فردا صبح متوجه شد که تقلیدی کورکورانه از رفتاران صوفیان کرده است.

علاقه برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای امام (ره) در میدان قدس (تجریش)، خیابان شهید باهنر، بعد از سه‌راه یاسر، خیابان امیرسلیمانی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۲۶۱۰۰۷۸۰ تماس بگیرند.
 

نظر شما