جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۰
کد خبر: ۹۱۲۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
آیین اختتامیه طرح «کاسب حبیب خدا» روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد، رییس سازمان فرهنگی هنری و کسبه نمونه در مجموعه فرهنگی رفاه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه طرح «کاسب حبیب خدا» که به تجلیل از کسبه نمونه محلات شهر تهران اختصاص داشت، روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در مجموعه فرهنگی رفاه برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله محسن کازرونی، نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد امام خمینی (ره)، محمود صلاحی، رییس و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند. 

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور با ارائه گزارشی از برنامه «کاسب حبیب خدا» گفت: امسال سال اقتصاد مقاومتی با راهبرد همدلی و هم‌زبانی تعیین شده است و طبق نظر مقام معظم رهبری باید به توان اقتصادی داخلی کشور توجه کنیم. در بین طرح‌های امسال سازمان فرهنگی هنری، طرح «کاسب حبیب خدا» جایگاه ویژه‌ای دارد. 

لزوم مراقبت انسان در برابر لغزندگی دنیا/«کاسب حبیب خدا» باید ادامه‌دار باشد

وی ادامه داد: این طرح از تابستان شروع شد و برگزیدگان آن هم توسط مردم انتخاب می‌شدند. خیلی از حرف‌هایی که درباره کاسب‌های قدیم می‌زدند و تبدیل به افسانه شده بود، در کاسب‌های امروز مشاهده کردیم. مثلاً کاسبی داشتیم که روزی ۲۳ خانواده نیازمند را نان می‌داد. خیلی از رستوران‌های تهران را دیدیم که برای محرومان غذای گرم می‌فرستادند. خیلی‌هایشان هم جوان بودند و با دیدن آنها متوجه می‌شدیم آن خصایل نیکو هنوز وجود دارد. ۲۶۰ کاسب در محلات تجلیل شدند، در پاییز برنامه به صورت منطقه‌ای برگزار شد و امروز اختتامیه در حال برگزاری است. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: از همه مدیران مناطق سپاسگزارم که این برنامه را در دستور کار قرار دادند و طرح را جدی گرفتند. از کسبه‌ای هم که در جمع حضور دارند تشکر می‌کنم و امیدوارم سال بعد هم کاسب حبیب خدا را با کیفیت بهتر برگزار کنیم. 

آیت‌الله کازرونی: لغزندگی دنیا می‌طلبد که انسان دائما مراقبت کند

آیت‌الله محسن کازرونی، نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد امام خمینی (ره) سخنران بعدی مراسم بود که درباره نگاه دین به مسائل دنیایی عنوان کرد: در ادبیات دینی نسبت به مسائل دنیایی دو تعبیر داریم که گاهی متضاد به نظر می‌رسد. گاهی از دنیا تعریف می‌کنند و گاهی هم مثلاً می‌گویند متاع دنیا سرمایه غرور و فریب است. آیا این دو با هم تناقض ندارند؟ نگاه ما به مسائل دنیایی از جمله کسب و کار باید چگونه باشد؟ 

وی ادامه داد: یک برداشت صوفیانه هست که دعوت به گوشه‌نشینی و دوری از دنیا می‌کند. نگاه این افراد این است که باید از سرمایه‌های فریب دوری کنیم. اما اگر اینطور باشد، این همه مسائلی که درباره سیاست، جهاد و... داریم چه می‌شود؟ این نگاه باطلی است و کسانی که پیرو آن هستند، خوب به آیات و روایات نگاه نکرده‌اند. همین آیه‌ای که دنیا را سرمایه غرور می‌داند، قبل از آن نکاتی درباره معاد و مرگ دارد که باید به آن توجه شود.

لزوم مراقبت انسان در برابر لغزندگی دنیا/«کاسب حبیب خدا» باید ادامه‌دار باشد

آیت‌الله کازرونی اضافه کرد: دنیا اگر با فراموشی مرگ و بهشت و جهنم همراه شود، سرمایه فریب است. کاسبی که خدا را فراموش کند، فریب خورده است. فقط هم کسب و کار نیست، درباره حکومت هم همین طور است. حکومت یکی از مفاهیم دنیایی است، اگر به حکومت رسیدیم باید آن را حفظ کنیم. امام می‌فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است. اما مسئولی که حساب و کتاب الهی را فراموش می‌کند، در همین نظام مقدس دچار گمراهی می‌شود. 

وی اضافه کرد: رمز کاسب حبیب‌الله این است، اگر فرد می‌خواهد به فریب مبتلا نشود، نباید از یاد خدا غافل شود. لغزندگی دنیا می‌طلبد که انسان دائما مراقبت کند. بهشت و جهنم را هم که کنار بگذاریم، باید برای خودمان آدم خوبی باشیم تا این خوبی به ما برگردد. 

نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت کار در اسلام گفت: نگاه دین اسلام به کار خیلی متفاوت‌تر از سایر ادیان است. هیچ دینی به کار به عنوان عبادت نگاه نمی‌کند، ولی دین ما این گونه است. برخی فکر می‌کنند آدم هر چه گوشه بنشیند بهتر است، اما این درست نیست. 

وی با بیان اینکه طبق فرموده امیرالمؤمنین (ع) علامت ایمان این است که صدق را انتخاب کنی، هر چند به سود تو نباشد، افزود: یک کاسب دروغ می‌گوید که جنس بفروشد، اما یک کاسب ایثار می‌کند برای اینکه همکارش به سود برسد. 

آیت‌الله کازرونی در پایان گفت: ده‌ها روایت درباره قانون ابتلاء داریم. اگر کسی مالش را در راه خیر مصرف نکند، در راه شر مصرف می‌کند. اگر شما پولت را برای رضایت اولیاء خدا خرج نکنی، آن را در راه خشنودی دشمنان خدا خرج خواهی کرد. کسی که این رموز را درک کرد، کاسب حبیب‌الله است. با تمام وجود دست کاسبی را می‌بوسم که تلاش می‌کند روزی حلال به دست آورد و از کسانی که این برنامه بسیار نیکو را اجرا کردند، تشکر می‌کنم.

صلاحی: «کاسب حبیب خدا» باید ادامه‌دار باشد

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری درباره اهداف برگزاری برنامه «کاسب حبیب خدا» گفت: باید سعی کنیم ضعف‌ها کم شود و «کاسب حبیب خدا» هم برای همین اجرا شد که فرهنگ نیکوکاری ترویج و جمعیت خیرین زیاد شود. 

لزوم مراقبت انسان در برابر لغزندگی دنیا/«کاسب حبیب خدا» باید ادامه‌دار باشد

وی افزود: هر کاسب نمونه‌ای باید سالی ۱۲ تا مثل خودش را زیاد کند. به قول آقای قرائتی چطور یک معتاد ۱۰ نفر را مثل خودش می‌کند، اما خوب‌ها خودشان را زیاد نمی‌کنند؟ این برای جامعه انقلابی ما بد است. طوری شود که از این به بعد اگر خواستیم در یک محله کاسب خوب پیدا کنیم، آن قدر زیاد باشد که با مشکل مواجه شویم. 

صلاحی ادامه داد: نکته بعدی این است که این جریان مستمر باشد و همه متوجه آن شوند. در بحث روزی حلال، روز عاشورا امام حسین (ع) با عمر سعد محاجه کرد و گفت شما که ما را می‌شناسید، چرا جنگ می‌کنید؟ دلیلش این است که شکم‌هایتان از حرام پر شده است. اگر کسی مال حرام بخورد، مثلاً ربا بگیرد، مستقیماً با خدا می‌جنگد. در سازمان فرهنگی هنری باید به بحث روزی حلال بپردازیم، چرا که زیرساخت پذیرش اعمال، حلال بودن روزی است. 

وی ابراز امیدواری کرد که «کاسب حبیب خدا» ادامه‌دار باشد و اضافه کرد: از همه کاسبان تشکر می‌کنم که در این گرفتاری‌های اقتصادی به مردم کمک می‌کنند. این جهاد فی سبیل الله است و اگر کسی به مسکینی کمک کند، دارد جهاد می‌کند. باید از این افراد تجلیل کنیم که متوجه اهمیت کارشان شوند و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود. در پایان از روسای فرهنگسراها هم تشکر می‌کنم که این طرح را به خوبی اجرا کردند. 

در پایان مراسم از کاسبان برگزیده مناطق گوناگون شهر تهران تجلیل شد و یحیی دشتکی، مهدی شالی، حسین پهلوان، صفر رجبی، احمد مولایی، عباس بیانی، یونیک ابراهیمی، ذبیح‌الله عرب، حسین واحدپرست، عباس سپاسی، حکمت الله صفری، محمدرضا قره یاضی، غلام نیکوکلام، علی شجاعی، احمد داداشی، شعبان عبدی پور، مجید محمودی، مرتضی پژوهی، قاسم سلطانی، داود عبدوست، مهدی مقدم زرندی، فرامرز مصطفایی و ابراهیم شاه تقی روی صحنه رفتند. همچنین محسن نبی قلهکی، معتمد امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در بازار تهران به عنوان کاسب برگزیده اختتامیه معرفی شد. 

اجرای ورزش پهلوانی توسط ورزشکاران زورخانه محبان علی (ع) و رونمایی و اجرای قطعه موسیقی «سرباز وطن»، تولید فرهنگسرای رسانه از دیگر بخش‌های مراسم بود. 

مطالب مرتبط
نظر شما