شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۵
کد خبر: ۹۱۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
مدیرعامل مجتمع آفرینش های هنری سلام به ضرورت ایجاد یک نهاد به عنوان حامی و متولی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی اشاره کرد و گفت: جشنواره فیروزه می تواند فضایی ایجاد کند که هنرمندان محصولات فرهنگی از انزوا خارج شوند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ محمدحسین احمدی درباره اینکه چه عواملی می تواند در موفقیت یک محصول فرهنگی موثر باشد، گفت: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مهم‌ترین یا حداقل یکی از مهم‌ترین عوامل، به‌کارگیری تیمی است که ذائقه مردم و فرهنگ و هنر را بشناسد، از هنر و معماری و شاخه‌های مختلف هنر اطلاعات و آگاهی داشته باشد و بتواند آن را علاوه بر بومی سازی با ذائقه و سلیقه مردم تطبیق دهد.
 
وی با بیان اینکه باید محیطی را که قرار است کار فرهنگی در آن عرضه شود بشناسیم، ادامه داد: اگر تمام این مواردی که به آنها اشاره شد را به خوبی فهمیده و درک کنیم آن وقت محصول قابل قبول به مردم و مخاطب عرضه می‌کنیم.
 
مدیرعامل مجتمع آفرینش‌های هنری سلام اصالت مواد اولیه را نیز عامل دیگری در استقبال مردم از یک محصول فرهنگی دانست و افزود: قیمت مناسب نیز عامل دیگری است که باید به آن توجه شود. گاهی یک محصول را باید با سفال تولید کرد، اما آن را با چوب درست کرده ایم و مردم آن را نمی خرند. البته به این هم باید توجه تنها شاخص موفقیت یک محصول فرهنگی خرید کردن مردم از نمونه های آن نیست. در مجموع معتقدم که برای تولید محصول فرهنگی باید آیتم های مختلفی را کنار هم بگذاریم و از افراد متخصص برای تولید این محصولات استفاده کنیم.
 
احمدی با انتقاد از عدم حمایت از محصولات و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی تصریح کرد: باید بگویم که متاسفانه یا حمایتی انجام نشده یا اگر هم حمایتی شده خوب نبوده است. یک تیم اثری را خلق می کند اما هیچ نهاد یا سازمانی نیست که از آن حمایت کرده یا حداقل آن را به نام تولیدکننده ثبت کند. این عدم ثبت محصول به نام تولیدکننده، ضربه بزرگی است که به ما تولیدکنندگان وارد می شود چرا که متاسفانه پس از تولید محصولی موارد مشابه و کپی شده از روی آن از سوی افراد سودجو که نه تخصصی در تولید محصولات فرهنگی داشته و نه برای آن زحمتی کشیده اند، تولید و وارد بازار می شود.

او از ناشناخته ماندن تولیدکنندگان محصولات فرهنگی نیز انتقاد کرد و افزود: هنرمندان ما ناشناخته هستند و فضایی هم که در کپی تولیداتشان ایجاد شده، سبب می شود تا بسیاری از آنها ایده ها و حتی کارهای خود را در سینه یا گنجینه خودشان نگه دارند و هیچگاه این کارها بیرون نیاید. نباید هنرمند احساس ناامنی داشته باشد.

مدیرعامل مجتمع آفرینش های هنری سلام با اشاره به برگزاری جشنواره محصلات فرهنگی فیروزه اظهارکرد: امیدوارم که حمایت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و برگزاری این جشنواره موثر باشد و بتواند حداقل گوشه ای از این مشکلات را حل و فصل کند و منجر به حمایت های بیشتر از هنرمندان شود.

احمدی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درصدد حمایت از ما بوده است، گفت: شهرداری فرهنگسراهای زیادی دارد که در این مراکز اقدامات فرهنگی مختلفی انجام می شود و من گمان می کنم که عرضه محصولات فرهنگی در این فرهنگسراها نیز می تواند بسیار موثر و مفید باشد.

احمدی با تاکید بر اینکه خروجی جشنواره فیروزه باید به ایجاد یک متولی برای محصولات و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی منجر شود، اظهارکرد: اگر بخواهیم فراتر به موضوع نگاه کنیم به نظرم نتایج بهتری خواهیم گرفت. به عنوان مثال در بحث اسباب بازی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان متولی است. بهتر است از خروجی جشنواره فیروزه، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یک نهاد حامی و متولی محصولات فرهنگی شود.

وی فرهنگ را موضوعی گسترده و فراگیر خواند و افزود: جشنواره فیروزه باید مستقیما با تولیدکنندگان محصولات فرهنگی ارتباط بگیرد و با دلال ها کاری نداشته باشد. این جشنواره باید فضایی ایجاد کند که هنر هنرمندان ما از سینه و انیارهای خانه هایشان بیرون بیاید و آنها بدون ترس کپی شدن و از بین رفتن آثارشان بتوانند محصول خود را تولید کنند.
 
به گفته مدیرعامل مجتمع آفرینش های هنری سلام جشنواره فیروزه می تواند فضایی ایجاد کند که هنر و هنرمندان از انزوا خارج شود.
 
احمدی در پایان با بیان اینکه محصولات و آثار فرهنگی شناسه و هویت یک ملت است، تصریح کرد: باید یک اراده حاکمیتی وجود داشته باشد و محصولات فرهنگی را شناسامه دار کند، اگر محصولی شناسنامه دار شود، آن وقت خود به خود مردم از خرید محصولات فرهنگی فاقد شناسنامه خودداری می کنند، ضمن اینکه شناسنامه دار کردن یک محصول فرهنگی سبب می شود که تولیدکننده نیز از مواد اولیه خوب برای تولید محصولش استفاده کند و یک احساس حمایت از خود به دست بیاورد.
نظر شما