سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۵:۳۴
کد خبر: ۹۱۳۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
شهردار تهران در آیین گشایش پردیس تئاتر تهران تاکید کرد
شهردار تهران در آیین گشایش پردیس تئاتر تهران به نقش هنر به عنوان تبلور زیبایی‌ها اشاره کرد و زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر تهران را به اندازه دیگر ماموریت‌های شهرداری تهران مهم دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش رسمی پردیس تئاتر تهران روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری، جمعی از هنرمندان و با اجرای برنامه‌های گوناگون نمایشی برگزار شد.
 
شهردار تهران به شهروندان و هنرمندان حاضر در مراسم افتتاحیه خیر مقدم گفت و عنوان کرد: در ابتدا یاد شهدای آتش نشان را گرامی می‌دارم که نشان دادند هنوز فرهنگ ایثار در وجود یکایک ایرانیان یافت می‌شود. 

اهمیت تئاتر در ارتقای کیفیت زندگی / هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی است

تاکید بر نقش فرهنگ در توسعه

وی ادامه داد: هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی است. بدون شک هنر تبلور زیبایی‌هایی است که خالق اصلی آن خداوند است و این شما هنرمندان هستید که آن را به تصویر می‌کشید. زمانی که فلسفه هنر و دین با هم پیوند می‌خورند، هم‌افزایی و پایایی نقش هنر و دین را می‌بینیم. امروز در سراسر جهان هر انسانی را که ببینید، تحت تأثیر این پیوند است. 
  
قالیباف با اشاره به نقش فرهنگ در توسعه گفت: امروز ما مسئولان باید این را باور داشته باشیم که پیشرفت در جامعه به تنهایی در گروی تکنولوژی نیست، بلکه در گروی ارتقای فرهنگ و توسعه اجتماعی جامعه است. کیفیت زندگی تأثیر گرفته از سبک زندگی است و در اینجا نقش هنر به خوبی مشخص می‌شود. 
 
پرهیز از نگاه ابزاری به هنر

وی اضافه کرد: بنده در حوزه‌های گوناگون مدیریت شهری مانند حمل و نقل، زیباسازی، مدیریت پسماند و... تلاشم را کرده‌ام و اگر اشکالی هست از مردم عذرخواهی می‌کنم، چون بضاعت ما همین بوده است. اما به جرئت می‌گویم در بخش فرهنگ و هنر کوتاهی نکرده‌ام، چرا که هنر و فرهنگ شناسنامه کشور است و سعی کرده‌ایم هرگز به آن نگاه ابزاری نداشته باشیم. 

شهردار تهران تصریح کرد: هنر برای ارتقای خودش نیاز به ابزارهایی دارد که نمونه‌اش همین پردیس تئاتر تهران است و امروز زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهر تهران اگر بیشتر از کارهای عمرانی مانند مترو، بزرگراه و... نباشد، کمتر نیست. وقتی در اینجا نمایشی را از یک گروه جوان دیدم، با تمام وجودم ایمان آوردم کاری که هنر و به ویژه هنر نمایشی به عنوان مادر هنرها در چند دقیقه برای ارتقای کیفیت زندگی انجام می‌دهد، با هیچ هنری قابل مقایسه نیست و شاید ده‌ها کتاب این میزان اثرگذاری را نداشته باشد. در همین لحظه و با دیدن نمایش در این سالن همه خستگی‌ها و دل‌شکستگی‌هایم از بین رفت. 
 
اهمیت تئاتر در ارتقای کیفیت زندگی / هنر یک زبان انسانی و بین‌المللی است

وی افزود: لازم می‌دانم خاطره‌ای را بگویم و از دو هنرمند عزیز از دست رفته یاد کنم، دو عزیزی که یک خانواده را تشکیل داده بودند. قبل از فوت آقای حمید سمندریان در بازدید از تماشاخانه ایرانشهر ایشان را در ماه‌های آخر عمرشان دیدم. مرحوم سمندریان به من این نکته را گوشزد کردند که زنده بودن و پویا بودن یک شهر به زنده بودن و پویا بودن تئاتر آن شهر بستگی دارد. حدود سه سال بعد هم خانم هما روستا را در مراسم رونمایی از یادبود مرحوم سمندریان دیدم و ایشان این درخواست را داشت که حتماً تلاش کنیم مجموعه آکادمیک ایشان را به عنوان یک گنجینه حفظ کنیم و توسعه دهیم تا در این مجموعه به روی جوانان هنردوست باز باشد. 
 
قالیباف در پایان گفت: همه سعی ما این است که بتوانیم برای ارتقای فرهنگ این مرز و بوم و پیوند عمیق بین فلسفه دین و هنر تلاش کنیم که هر دوی اینها می‌تواند کیفیت زندگی را در بعد مادی و معنوی ارتقا دهد و من به عنوان یک خدمتگزار در رکاب شما هنرمندان جوان و پیشکسوت حاضر هستم.

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیگر سخنران این مراسم بود که از نامگذاری سالن‌های نمایش به نام هنرمندان پیشکسوت تئاتر، داوود رشیدی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و محمود استادمحمد خبر داد و گفت: افتخار می‌کنیم که این مجموعه در جنوب شهر ساخته شد و فاصله جنوب و شمال تهران کاهش پیدا کرد. برای خواندن گزارش کامل این برنامه کلیک کنید.

اجرای نمایش در محوطه باز و سالن‌ها شامل پرفورمنس، موسیقی محلی، عروسک‌های غول‌پیکر، نورافشانی در محوطه بیرونی پردیس تئاتر، اجرای موسیقی-نمایش با مضمون شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و گفتن خیر مقدم و اهدای شاخه گل به شهردار تهران توسط فرزندان شهدا بخش‌های مختلف مراسم افتتاح پردیس تئاتر تهران بود و در پایان این مراسم نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی برای حاضران روی صحنه رفت.

پردیس تئاتر تهران به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تئاتر کشور با داشتن ۱۰ سالن نمایشی و امکانات مختلف برای فعالیت گروه‌های نمایشی در اتوبان امام علی جنوبی، محلاتی شرقی، خیابان شهید شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، خیابان شهید بقایی واقع شده است.

این مرکز این روزها با اجرای نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی، نمایش «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب، نمایش «تاج عروس خاله و خروس» به کارگردانی احمد سلیمانی، نمایش «روزگار یک سگ» به کارگردانی مهدی قلعه و نمایش «ریحانه» به کارگردانی سیروس همتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مطالب مرتبط
نظر شما