جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۵
کد خبر: ۹۱۳۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
در نخستین کرسی آزاد اندیشی فرهنگسرای انقلاب اسلامی عنوان شد
نشست کرسی آزاد اندیشی با موضوع جنگ نرم با حضور محمدصادق دهنادی، کارشناس مسائل رسانه و رضا رسولی، کارشناس مسائل فرهنگی روز گذشته در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که در راستای سلسله برنامه های دهه فجر فرهنگسرا انقلاب اسلامی و با حضور جمعی از نوجوانان برگزار شد، محمدصادق دهنادی، کارشناس مدیریت رسانه با تاکید بر نقش سواد رسانه ای گفت: بر اساس اعلامیه سازمان یونسکو-سازمان علمی فرهنگی ملل متحد- که اگر کسی ۶ دانش را نداشته باشد، بی سواد محسوب می شود، یکی از آنها سواد رسانه‌ای‌ است. در عصر ارتباطات، ما تصمیمات و دانش مان را از رسانه ها می گیریم و سواد رسانه‌ای یعنی چطور اطلاعات درست را از نادرست بازشناسی کنیم.
 
زندگی دوم در فضای مجازی
 
رضا رسولی، کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با اشاره به روحیات دخترانه مخاطبان، یاد آور شد: شما به دلیل عواطف تان، سریعتر با اتفاقات اطراف ارتباط برقرار می کنید. در روزگاری هستیم که دسترسی به موضوعات و مفاهیم خیلی آسان است. شما در گوشی موبایل تان عضو چندین گروه هستید و همه نوع فیلم و عکس و متن برای شما ارسال می شود و شما هستید که برای ذهن‌تان، مرز مشخص می کنید. به اعتقاد کارشناسان، مرزهای سیاسی کشورها از حریم شخصی ما شروع می شود. شما زندگی دومی را در فضای مجازی می گذرانید. هر لحظه که مراقب حریم شخصی تان نباشید، همان لحظه  آسیب دیده اید.
 
خانواده؛ مهمترین عرصه جنگ نرم
 
هزینه‌های پیامی که دریافت می‌کنید را دریابید
  
در ادامه این نشست، دهنادی با طرح این پرسش که «چرا نرم افزارهایی همانند تلگرام رایگان است» از مخاطبان خواست نظرات خود را درباره این امر بیان کنند.
 
وی در ادامه گفت: سواد رسانه‌ای شامل دو جمله می‌شود؛ بدانید پیام از کجا می آید و چرا به شما داده می شود. اولین جنبه سواد رسانه‌ای، پاسخ به این سوال است که پیامی که به من رسیده برای من چه هزینه ای دارد و از من چه رفتاری را خواهد داشت-اعم از خرید جنس و نحوه رفتار و....-. به عبارتی سواد رسانه ای یعنی بدانید، پیامی که دریافت کردید شما را برای چه امری متقاعد می کند. مثلا در جریان حادثه پلاسکو، رسانه ای که آمار کشته ها را می دهد، چه انتظاری از شما دارد؟ نمی گویم بدبین باشید اما از صاحب رسانه این سوال را داشته باشید که از ارسال این پیام چه مقصودی داشته است.
 
از خود بیگانه شدن، میراث جنگ نرم
 
رسولی در پاسخ به این سوال که «اساسا جنگ نرم از ما چه می خواهد» گفت: تعبیر «الینه شدن» به معنای از خود بیگانه شدن، جریانی است که طی آن نظر مقابل به ما تحمیل می شود. وقتی همان طورکه طرف مقابل از ما می خواهد عمل کردیم در جنگ نرم شکست خورده ایم. البته جنگ نرم، صرفا تحمیل نظرات نیست بلکه هدف نهایی، مسائل اقتصادی است. گسترش روز به روز اعتیاد در جوامع نیز از نتایج همین سیستم است. نتیجه اعتیاد این است که فرد برای دست یابی به ماده‌ای که به آن اعتیاد دارد حاضر است همه چیز را بدهد.
  
حکومت یک هزارساله اندلس چطور خاتمه یافت؟
 
در ادامه نخستین کرسی آزاد اندیشی فرهنگسرای انقلاب اسلامی، دهنادی با اشاره به سرنوشت کشور اسلامی آندلس گفت: حدود هزار سال، کشور اسلامی آندلس در قلب اروپا می زیست. کشیشان ۳۰۰ سال کار کردند تا اسلام را از آندلس در قلب اروپا خارج کنند. یکی از اقداماتی که برای نیل به این هدف صورت گرفت، عرضه شراب رایگان میان مسلمانان بود به این صورت که زمین‌های بزرگی را خریداری می کردند و در آن درخت انگور می کاشتند و آن را وقف تولید شراب و توزیع رایگان آن در کشور اسلامی می کردند. وقتی لشکر روم وارد اندلس شد، کسی حاضر نبود برای دینش بجنگد و عده اندکی که بر دین خود پافشاری کردند را به دریای مدیترانه انداختند.
 
جنگ نرم، خزنده عمل می کند
رسولی «اباحی گری» را از اهداف مهم جنگ نرم دانست و گفت: این امر خلال پخش سریال های جذاب مطرح می شود و شما شاهد مسائلی هستید که تصورش را هم نمی کردید که روزی دچار آن شوید. ولی سریال مثل آمپولی که تزریق شود ناخواسته در جان شما اثر می گذارد. وی با اشاره به خطراتی که جنگ نرم به طور ناخودآگاه افراد را دچار می کند، گفت: همواره اصلی را در زندگی تان لحاظ کنید که در آینده با حس خوشایندی داشته باشید به اسم اصل «صیانت». به لحاظ فردی هیچ کس به شما کمک نمی کند و در درجه اول خودتان باید از داشته هایتان مراقبت کنید.
 
این کارشناس مسائل فرهنگی، یکی از عرصه های مهم جنگ نرم را خانواده عنوان کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم در عرصه جنگ نرم تشکیل خانواده و ازدواج است. بر اساس اعتقادات ما زمانی که فردی به آگاهی کافی برسد ازدواج، اتفاق درخشانی است. اگر تصویر درستی از زندگی و خانواده تان نداشته باشید به عنوان مادرو همسر خانواده ، آسیب خواهید دید.
 
مهمترین جنبه جنگ نرم، خانواده است
 
در بخش دیگری از این نشست دهنادی، عرصه جنگ نرم را از مسائل سیاسی فراتر دانست و خاطر نشان کرد: اگر تصور کنیم مهمترین جنبه جنگ نرم، جنبه سیاسی است، اشتباه کرده ایم. مهمترین عرصه جنگ نرم، خانواده است. استحکام درونی جامعه از خانواده است. خودتان باشید و به فکر خودتان. شما امروز موشک های جنگن نرم را نمی بینید اما اگر برای لباس عید دنبال رنگ سال هستید بدانیدکه ترکش های جنگ نرم به شما برخورد کرده است.
 
رسولی حجاب را از دیگر زمینه های جنگ نرم، عنوان کرد و گفت: حجاب میزان پوششی که برای خودتان در نظر می گیرید در زمینه لحن، تن صدا، بوی خوش، رفتار، نوع نگاه کردن را شامل می شود. حجاب شما تعیین می کند که دیگران اجازه دارند چه ببینند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در پایان به مخاطبانش گفت: در مسیر زندگی با انواع سوال ها مواجه می شوید در این شرایط دو کار را نکنید؛ اول اینکه از هم سن و سال هایتان سوال نپرسید، آنها هم مانند شما هستند. دوم اینکه به اینترنت مراجعه نکیند و سعی کنید سوال تان را از اهل فن بپرسید.
 
این نشست با پاسخ به پرسش های مخاطبان نوجوان به کار خود پایان داد.
نظر شما