پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۳
کد خبر: ۹۱۳۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
مراسم معرفی کتاب روایت ناتمام با نگاهی به زندگی فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در فرهنگسرای معرفت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم که عصر روز 20 بهمن برگزار گردید، رضا رسولی نویسنده کتاب و عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران ، بانو پیاهور همسر شهید ستاری، کامران پارسی نژاد ( نویسنده و منتقد ادبی) حجت الاسلام دکتر یحیی صالح نیا امام جمعه بخش کن و جمعی از خلبانان تیز پرواز دوران دفاع مقدس و همرزمان شهید سرلشگر منصور ستاری به ارائه سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این مراسم محمد صادق دهنادی رئیس فرهنگ سرای معرفت با بیان این که در هفتمین برنامه دریچه عشق و به بهانه روز نیروی هوایی به سراغ هنر ادبیات داستانی رفته ایم گفت:

کتاب روایت ناتمام به شایستگی توانسته شمه ای از دلاور مردی های ققنوس های آتش گرفته ی این مرز و بوم را به تصویر بکشد و تفسیری از این آیه قرآن باشد که فرموده : رزقکم فی السماء ، روزی شما در آسمان است.به نظر من روزی خلبانان شجاع ما در همه ی ایام دفاع مقدس کرامت شهادت بود که به ایشان داده شد.

وی ضمن تقدیر از حضور همسر و همسرای شهید در این محفل افزود: روایت ناتمام در کنار نشان دادن شهید، جلوه گاه عظمت یک همسر است تا جایی که در آن خیلی جاها نمی دانیم شهید را تحسین کنیم و یا عظمت بانوی بزرگ او را پشت سر او ایستاده بود را مورد ستایش قرار دهیم.

روایت ناتمام یک اثر صادقانه و صریح است


در ادامه کامران پارسی نژاد ، با بیان این که روایت ناتمام یک اثرسر راست و کم اشتباه در حوزه خاطره نگاری است به رسولی توصیه کرد که در ادامه این پروژه به نوشتن یک رمان از زندگی شهید ستاری روی بیاورد.

این نویسنده افزود: 

کتاب مثل خود آقای رسولی خیلی صریح و صادق است و به همین دلیل هم از آسیب های متداولی که در کتاب های مشابه با آن روبرو هستیم در امان مانده است.

امیر بزرگی که برای همسرش لباس مهمانی دوخت

رضا رسولی که سیزدهمین کتاب او به نام روایت ناتمام در این جلسه معرفی می شد ، به روی صحنه آمد و در بیاناتی کوتاه به دیدگاه های خود قبل و بعد از نوشتن این کار پرداخت.

رسولی با اشاره به این که داستان زندگی شهید ستاری با ازدواج او با یک ابرزن و یک شخصیت فوق العاده تغییر نموده ، گقت:برخی نویسندگان شهدای عزیز را در نور خفه می کنند و به همین دلیل وقتی از آن ها می نویسند، از آوردن جلوه های زندگی عادی در نوشتار خود ابا می کنند ، این در حالی است که به استناد حدیث ارجمند من لا معاش له  لا معاد له ، تلازم زندگی و آخرت ، اقتضای دیگری دارد.

وی با قرائت بخشی از کتاب و اشاره به خدمات شگفت انگیز این زوج الهی اظهار داشت: شما در این کتاب به مردی روبرو هستید که فرمانده هزاران افسر و درجه دار نیروی هوایی است اما وقتی در خانه حضور دارد در همان ساعات محدود در کنار همسرش با همدلی زندگی می کند، وقتی همسرش گرفتار است بهتر از هر خیاطی برای او لباس مجلسی می دوزد، کوبلن های هنری او را تکمیل می کند و با ظرافت ، گره های فرش زندگی را مانند مینیاتور می بافد. 

این نگره برای همه ما باید خواستنی و دیدنی باشد.ستاری بدون ریا ، بدون رانت ، بدون هیچ اثری از آثار آلودگی جلو می رود و این مرد مهربان همان کسی است که با نهضت قطعه سازی و تدابیر جنگی غیر منتظره کمر دشمن را شکست.

پشت دلاوری هر مردی حماسه یک زن است


حجت الاسلام دکتر یحیی صالح نیا امام جمعه بخش کن در ادامه مراسم با اشاره به حضور همسر بزگوار شهید ستاری در فرهنگسرای معرفت، گفت: واقعیت این است که امروز با معرفی این کتاب همه با قرائت غیر شعاری فهمیدند و دیدند که منظور از حماسه زنان در اسلام و فرهنگ ما چیست؟ و چگونه پشت سر هر مرد موفقی یک بانوی شایسته قرار دارد؟

وی افزود: بارها از رهبری معظم انقلاب درباره ی نبوغ و بزرگی شهید ستاری شنیده ایم و هیچ گاه در این بیشت و چند ساله نبوده که نامی از نیروی هوایی برده شود و معظم له چیزی از آن شهید سعید نگویند.

با این حال هر کسی چیزی از زندگی شهیدستاری بداند ، می فهمد که در کنار تعظیم او باید به تکریم همسر ارجمندشان پرداخت.


از این که جان و مال و عمرم را صرف منصور کردم ، پشیمان نیستم

در پایان این مراسم بانو پیاهور همسر شهید، نیز در بیاناتی ساده و صمیمی اظهار داشت: زندگی و ازدواج من با منصور که متعلق به یکی از روستاهای محروم ورامین بود خیلی ساده اتفاق افتاد. 

من حتی به خاطر این که فامیل تقریبا متمول من متوجه وضعیت اقتصادی متوسط او نشوند بسیاری از هزینه های زندگی را در آغاز خودم پرداخت کردم بدون این که شهید بداند، وانمود کردم که از سوی ایشان پرداخت شده است.این توصیه ای به جوانان این نسل است که بدانند برای زندگی چه باید بکنند و ارزش اصلی در زندگی زناشویی در چه چیزه
ایی است؟

وی با بیان این که از 23 سال زندگی مشترک با شهید ستاری ، به دلیل اشتغالات ایشان در جنگ و ارتش بیش از 5 سال کنار هم نبوده اند افزود: 

آنچه برای من و منصور مایه الفت و پیوند بود ، مهربانی، ایمان و تعهدی بود که بین ما وجود داشت و بعدا در قامت فرمانده نیروی هوایی باعث شد ، به کل خانواده ی بزرگ این نیرو تسری پیدا کند. زیرا شهید ستاری به شان و شخصیت پرسنل خود حساس بودند و با کارآفرینی نگذاشتند که اعضای این نیرو و حتی و زنان بازمانده از پرسنل مرحوم آن، به خاطر درد معیشت جذب کارهای کاذب و مسافرکشی و... بشوند.

گفتنی است در فواصل برنامه برخی از امرای بازنشسته نیروی هوایی مانند قاسم امینی و محمود ضرابی به خاطره گویی پرداخته و در پایان از خلبانان بازنشسته جانباز و آزاده نهاجا تجلیل به عمل آمد و ضمن قرائت تقدیر نامه تاج گل اهدایی شهردار تهران به بانو پیاهور تقدیم شد.

کتاب روایت ناتمام که به تازگی از سوی انتشارات روایت فتح به زیور طبع آراسته شده، دارای  150 صفحه می باشد.
نظر شما