شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۵
کد خبر: ۹۱۳۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
جنگ نرم و گفتمان فرهنگی انقلاب در نشست روز روشنایی بررسی شد
در نشست روز روشنایی فرهنگسرای انقلاب اسلامی که به تبیین «گفتمان فرهنگی انقلاب و راه های مقابله با جنگ نرم» اختصاص داشت، علاء قبیسی، کارشناس روزنامه نگاری دیجیتال و فعال رسانه ای جبهه مقاومت لبنان و محمدحسین حسینی، کارشناس مسائل آمریکا در جمع نوجوانان حضور یافتند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست که بیستم بهمن ماه برگزار شد، علاء قبیسی گفت: چه کسی تصورش را می کرد که ما با قدرتی که داریم با سخنرانی و شعارهای مبتنی بر قرآن و احادیث بتوانیم در دنیا فضایی ایجاد کنیم که قدرت ها مجبور به موضع گیری شوند؛ موافق یا مخالف. وقتی ابرقدرت ها مجبورند در برنامه ریزی هایشان ما را در نظر بگیرند یعنی ما قدرت ساده ای نیستیم که بتواند راحت از کنار ما عبور کند. وقتی انقلاب پیروز شد، در هر سنگر فلسطینی عکس امام پیدا می شد. چرا که از امام سخنی را می شنیدند که تا آن زمان نشینده بودند و این باعث می شد هر آزادی خواهی در دنیا از حضرت امام تبعیت کند. این جنگ نرم ما بود و در مقابل دشمن تمام قدرتش را صرف کرده تا برابر گفتمان حضرت امام و توان انقلاب اسلامی، مقابله کند و ابزارهای تبلیغاتی به مبارزه با این ادبیات به کار رود.

این فعال رسانه ای جبهه مقاومت لبنان، در ادامه به بررسی ناکامی های دشمن در مواجهه با انقلاب اسلامی پرداخت و خاطر نشان کرد: مبارزه با انقلاب ما از لحظه پیروزی انقلاب با جنگ و فتنه ها در ایران و کشورهای اطراف آغاز شد اما موفق نبود. هر جا دشمن خواسته حضور قدرتمندی داشته باشد، ناکام ماند. حدود 25 هزار کلاس آموزش تکفیری در 25 سال اخیر در پاکستان راه اندازی شد کمترین شرکت کننده در جنگ های اخیر از پاکستان بود. در عراق بیش از دو هزار عملیات انتحاری اتفاق افتاد ولی وقتی حاج قاسم به عراق رفت، مردم عراق را همراه و موافق حضور ایران در این کشور دید اما وقتی آمریکا وارد عراق شد روزی بین 30 تا 40 در روز علیه آمریکایی ها می شد. دشمن با توجه به قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه و شکست های خود درمنطقه به مقابله با انقلاب پرداخته است. ما اگر ضعیف بودیم که کسی متوجه حضور مان نمی شد دلیل این همه تهاجمی که علیه ایران می شود، قدرت آن است. وقتی دشمن به ما تهاجم می کند ما هم باید به تهاجم خودمان ادامه دهیم. البته باید تاکید کنم ما به کشوری حمله نظامی نمی کنیم جز مواردی که به ما حمله شود.


قبیسی با انتقاد از بیان نظرات انقلابی و حمایت از انقلابیون در کشورهای اسلامی، افزود: در مطرح کردن ایده هایمان کوتاهی کرده ایم وقتی سیدزکزاکی در نیجریه به زندان می رود، اقدام جدی نمی کنیم. سید زکزاکی تحت تاثیر حضرت امام، شیعه شد و 10 میلیون نفر را شیعه کرد. اگر ما می توانستیم به اینها بیشتر توجه کنیم یا به آنها بیاموزیم که از خودشان دفاع کنند، شاید در شرایط فعلی این شرایط را نداشتند.

این کارشناس روزنامه نگاری دیجیتال با اشاره به سیاست «القاء» در کشورهای اسلامی یاد آور شد: امن ترین شهر دنیا، تهران است. این را می توانید از میان گزارشات و اخبار دنیا متوجه شوید. این امنیت هیچ جای دنیا نیست. اما دشمن القاء کرده که ضعف داریم و باید از خودمان دفاع کنیم در حالی که این طور نیست. اسلام ناب محمدی که طرح ما برای جهان است و اصل اول انقلاب اسلامی است، مورد نیاز دنیاست و همه دنبال طرح جایگزینی برای ایده های  آمریکا هستند. ما وقتی خودمان می فهمیم که در دنیا چنین  جایگاهی داریم، اولین تهاجم نرم دشمن ناکام می ماند.
این انقلابی لبنانی جنگ نرم جمهوری اسلامی علیه دنیا را این طور تشریح کرد: وقتی بفهمیم انقلاب اسلامی، گفتمان و سبک زندگی جایگزینی برای دنیاست بدون جنگ و خونریزی به دنیا جنگ نرم کرده اید. ما باید روند پیروزی انقلاب اسلامی را در دنیا مطرح کنیم تا این الگو در کشورهای منطقه مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.


علاء قبیسی در ادامه با تاکید به نقش داعش در جنگ نرم و کارکردهای این گروه در زمینه تخریب چهره انقلاب در منطقه، گفت: دشمن ما از وابستگان به مکتب وهابیت وکسانی که مشکل نادانی جدی دارند، نیروی جهانی تشکیل داد و در کشورهای منطقه که از انقلاب ایران متاثر بودند آنها را مامور نابودی همان مردم کرد اما پس از گذشت 5 سال از فعالیت داعش گذشت و جز اندکی در عراق و سوریه باقی نمانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی داعش در منطقه وارد شد هدف اصلی، ضربه نظامی نبود در این جنگ هدف، تخریب وجهه اسلام بود. فیلم هایی که در  دنیا منتشر کردند، اصل جنگ داعش است. داعش پیامی برای همه دنیا دارد که بگوید درون اسلام بخش فاسدی وجود دارد که شما از آن بیخبرید. سخنان حضرت امام در رسانه ها منعکس نمی شود ولی رسانه ها فیلم جنایت های داعش را نشان می دهند تا تصویری اشتباه از اسلام در دنیا منتشر شود. مگر می شود که کسی مانند سیدحسن نصرالله مردم لبنان را از دست اسرائیل نجات دهد و نخستین پیروزی جهانی علیه اسرائیل را رهبری کند ولی عکس او و پرچم حزب الله را آتش بزنند چون تصور می شود که او هم مانند داعش است. داعش نیامده که با ما بجنگد بلکه می خواهد تصویر ما را در دنیا خراب کند.

این کارشناس رسانه ای جبهه مقاومت با اشاره به ترس بعضی از قدرت آمریکا در جنگ نرم، گفت: بعضی اعتقاد دارند که ناوآمریکایی یک روز می آید و با فشار دادن یک دکمه ایران را از بین می برند. این افراد هم خودشان غلط کرده اند هم  آمریکا. اگر آمریکا می توانست حتما این کار را می کردند. آمریکا حدود 50-60 کشور دنیا را بمباران کرده اند. عربستان سعودی در 21 کشور بمب گذاری، کشتار و ترور انجام داده است اما اینجا نمی تواند. این تصوری که از آمریکا دارید و آن را دشمن اصلی ایران می دانید را حفظ کنید و بدانید این تصوری که برخی از امریکا دارندکه می تواند با یک دکمه ایران را از بین ببرد، جنگ نرم است. نمی گویم همه آنچه از قدرت امریکا می بینید، بازی است. اما بدانید همه دنیا امام را شناختند بی آنکه رسانه ها همکاری کنند. پیام امام تنها با یک دستگاه استنسیل به همه دنیا رسید. با ادبیات قرآن و اهل بیت، پیام اسلام را منتشر کنید. پیام اسلام با ترس منتشر نمی شود. خداوند به ما هدیه ای به اسم حضرت امام(ره) داده است که ما همیشه مدیون ایشان هستیم چه شما در ایران چه ما در لبنان و چه مردم آزادی خواه دنیا.

وی در پایان از مخاطبان نوجوانش خواست که در این مرحله تعیین کننده زندگی شان، طرحی از آنچه که می خواهند در آینده دنیا انجام دهند داشته باشند. قبیسی به نوجوانان شرکت کننده در این نشست تاکید کرد:  انرژی تان را صرف بهترین جای دنیا کنید و هدف های کوچک را قبول نکنید. دعای مقام معظم رهبری در سن شما این بود؛ اللهم اجعلنی مجدد دینک(خدایا! مرا احیاکننده دین و شریعتت قرار بده) همه تان فرمانده باشید و جزو آن 313 نفر و مردم دنیا را نجات بدهید. این همان چیزی است که امام خمینی می خواستند که مردم را از دست نجات مردم دنیا هستند.

در ادامه این نشست سیدمحمدحسین حسینی، کارشناس مسائل آمریکا به جنگ نرم اشاره کرد و گفت: جنگ نرم دو بخش دارد؛ داشته ها و قوت ها و ضعف ها و تهدیدها. ما چه چیزهایی داریم که می توانیم به آن تکیه کنیم و چه ضعف هایی داریم که باید از آن بترسیم؟ دو گانه ای به نام استکبار و اسلام ناب خمینی وجود دارد که باید بدانیم هرکدام چیست و چه اهدافی دارد.

وی هدف قرآنی ایجاد قسط و عدل را از اهداف اصلی اسلام ناب محمدی دانست و عنوان کرد: دعوا و جنگ های سیاسی ذیل عدالت تعریف می شوند. مشکل اصلی دولت آمریکا و همه مستکبران دنیا، عدالت است. کشور آمریکا که بزرگترین کشور تاریخ دنیاست ولی میزان نابرابری در این کشور فاجعه است. به عنوان مثال این کشور با 300 میلیون نفر جمعیت، 550 هزار نفر بی خانمان دارد.

وی در تبیین جنبه های داخلی و خارجی عدالت طلبی گفت: مشکل اصلی ما با استکبار این است که عده ای باید برای عده ای کار می کنند تا آنها بزرگ شوند این مسئله صرفا هم پولی نیست. ما در عرصه داخل باید در تمام حوزه ها عدالت خواه باشیم و آن زمان است که می توانیم استکبار ستیز خوبی در عرصه بین الملل باشیم. باید جلوی بی عدالتی ها بایستیم. در دین ماهم می گویند بزرگترین نهی از منکر، نهی از منکر حکومت ستمگر است. شما تحت عنوان عدالتخواه داخل و استکبار ستیز خارج باشیم و این وظیفه ماست.

 در پایان این نشست هر دو سخنران با تشویق های مکرر مخاطبان خود مواجه شدند و با پسران دانش اموز دبیرستان صالحین عکس یادگاری گرفتند.
مطالب مرتبط
نظر شما