چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۰
کد خبر: ۹۱۴۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
در نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» کتابخانه علامه جعفری (ره)
نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه به منظور بررسی مفهوم هدایت و ضلالت از دیدگاه مکاتب مختلف در کتابخانه علامه جعفری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه با حضور حجت‌الاسلام موسی حسنی در کتابخانه شخصی علامه جعفری (ره) برگزار و در ادامه مباحث نشست‌های پیشین مفهوم هدایت و ضلالت (گمراهی و رستگاری) بررسی شد.
 
حجت‌الاسلام حسنی در ابتدای نشست اظهار کرد: این دو مفهوم (هدایت و ضلالت) که در تمامی اقوام و ملل لغتی مناسب با شرایط روانی و محیطی مخصوص به خود دارد، از مختصات وجود قانون و وظیفه است.
 
وی افزود: مکتب‌هایی که خدا را از راهنمایی و تأثیر در زندگی انسان‌ها کنار می‌گذارند، دو مفهوم مذکور را به معنای انحراف از وظیفه و تسلیم به وظیفه تفسیر می‌کنند و آن مکتب‌هایی که خدا را راهنما و مؤثر و ناظر در حیات آدمیان می‌دانند، دو پدیده انحراف و تسلیم به قوانین موضوعه بشری و فرمان‌های الهی را تعمیم می‌دهند.
 
در ادامه کارشناس برنامه هدایت و گمراهی را از دیدگاه مکتب‌های دینی، غیر دینی و اخلاقی مورد بررسی قرار داد و گفت: از دیدگاه علامه جعفری کسی که با مقام ربوبی به خصومت برخیزد، نجات نپذیرد. خصومت با خدا معنایی جز عداوت با خویشتن ندارد.
 
وی ادامه داد: عداوت با خویشتن از عوامل زیادی سرچشمه می‌گیرد که این عوامل از بی‌اعتنایی به خویشتن شروع می‌شود و در افتادن در زباله‌دان تاریخ به پایان می‌رسد.
 
حجت‌الاسلام حسنی گفت: عداوت با خویشتن که از بی‌اعتنایی به خود آغاز می‌شود در راه مقصد از مسیری همچون بیگانگی از خویشتن، بیگانگی از دیگر انسان‌ها، نادیده گرفتن ارزش‌ها و عظمت‌های هستی و انسانی، بیگانگی از جهان هستی و بریده شدن از مبدأ اعلای هستی عبور می‌کند.
 
حجت‌الاسلام حسنی در پایان به سؤالات مکتوب و شفاهی مخاطبان پاسخ گفت.
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات از برنامه‌های کتابخانه علامه جعفری می‌توانند به این مرکز واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان حسن‌آباد، انتهای کوچه چهارم مراجعه کنند یا با شماره ۴۴۰۹۱۰۴۳ تماس بگیرند.
 

نظر شما