جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۹
کد خبر: ۹۱۴۹۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
در آیین گشایش نمایشگاه بانوان خوشنویس مطرح شد؛
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین افتتاحیه نمایشگاه بانوان خوش نویس ایران که پنجشنبه 28 بهمن در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد گفت: هنر جلوه های مختلفی دارد و خط از برجسته ترین هنرهاست زیرا فرهنگ و هویت ایران را در همه جای دنیا به نمایش می گذارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین گشایش «نمایشگاه بانوان خوش‌نویس ایران» با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و استادان برجسته خوشنویسی پنج‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) همراه با تقدیر از ۵ بانوی استاد خوش‌نویسی برگزار ‌شد.

در ابتدای مراسم سوگل مشایخی دبیر جشنواره آثار بانوان خوشنویس ایران با تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری برای حمایت  و توجه به بانوان هنرمند گفت: در ابتدا قرار بود این نمایشگاه به صورت فراخوان و داوری آثار برگزار شود اما با نگاه به شان بالای بانوان هنرمند و زمان اندک، برآن شدیم دور از  فضای رقابت و مسابقه، نمایشگاه را با دعوت از استادان و هنرمندان بانو در عیاری ممتاز و درخشان  برگزار کنیم که با استقبال خوبی از جانب بانوان هنرمند مواجه شدیم.
 
در ادامه نصرالله افجه ای چهره ماندگار هنر خوشنویسی گفت: بانوان هنرمندی که اینجا حضور دارند و  صاحب امتیاز شده اند باعث افتخار ماست.  اینجا بحث هنر مطرح است و نباید تنها به خوشنویسی بسنده کرد بلکه باید به هنر آن پرداخت. در خوشنویسی ما الگوبرداری می کنیم و مراحل را پله پله طی می کنیم تا به درجه ممتاز، فوق ممتاز و استادی میرسیم. در این مرحله هنرمند خوشنویس باید خودی نشان دهد. یعنی دیگر الگو برداری نکند و سبک و سیاق خود را پیش بگیرد تا جایی که وقتی دیگران آثار او را می‌بینند تشخیص دهند که آن خط فلان استاد است. اگر هنرمند برای خودش ارزش قائل باشد، باید سبک و سیاق خود را داشته باشد.
 
وی افزود: همیشه دغدغه من این بوده است که روزی هنر خوشنویسی آکادمیک شود و هنرجو بپذیرد. در این حالت دانشکده خوشنویسی هنرجو را از درجه ممتاز قبول می کند تا وقت دانشجو صرف آموزش های ابتدایی نشود. انجمن خوشنویسان فقط آناتومی خط را آموزش می دهد و مابقی وظیفه ها بر عهده دانشکده خوشنویسی است. امیدوارم انجمن خوشنویسان روزی به دانشکده خوشنویسی تبدیل شود تا هنرمندان در حوزه مبانی خوشنویسی، تحقیق و پژوهش فعالیت کنند.
 
جواد بختیاری در ادامه با اشاره به موضوع هنر گفت: هنر به طور واضح و روشن اصلی ترین برون داد بشر در حوزه ادراکات و احساسات است. در تاریخ هنر هیچ گاه نشنیده ایم که بگویند هنر اصل ترین کار مردهاست. از اول هم هنر محصول فعالیت بشر بوده است نه مردها. در طول زمان به خاطر مردسالاری مطلق بانوان فرصت ارائه هنری و فرهنگی نداشته اند و هر وقت فرصت به دست آورده اند کاری کرده اند کارستان. بنابراین هنر تک جنسیتی نیست و فقط شرایط اجتماعی فضا را برای بانوان محدود کرده است. در طول تاریخ بانوان نشان داده اند که می توانند نقشی موثر و بارزتر حتی از آقایان داشته باشند. 
 
بختیاری بیان کرد: در فرآیند کار هنری سه فاکتور وجود دارد؛ تولید، توزیع و مصرف. در بخش تولید دستمان پر است و در همه حوزه های هنری کارهای برجسته فرآوانی داریم. اما در بخش توزیع مشکلاتی زیادی وجود دارد که اولین آن به خود بانوان بر میگردد. بانوان هنرمند ایران اعتماد به نفس عرضه کار خود را ندارد. آنها کار را تولید کرده اند اما آداب توزیع را بلد نیستند. بخش مصرف هم مخصوص مخاطب است.
 
این هنرمند خوشنویس صحبت های خود را با یک پیشنهاد پایان داد: در حال حاضر در جمع مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هستیم که این کار سترگ به دست آنان شکل گرفت. یکی از پایگاه هایی که می تواند نقطه عطفی در هنر بانوان باشد و توسط شهرداری تاسیس شود، موزه تخصصی یا موزه هنر بانوان است. هیچ کشوری جز آمریکا همچین موزه ای ندارد و اگر ما فعالیت خودمان را در آن آغاز کنیم به عنوان دومین کشور در این حوزه شناخته می شویم و این افتخار بزرگی برایمان خواهد بود.
 
در پایان مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری برای اهدای تقدیر نامه به جایگاه آمد و گفت: من به عنوان میزبان خیر مقدم می گویم. چهره های بسیار خوبی اینجا جمع شده اند  که برای هرکدام از شما لازم بود گرامیداشت و بزرگداشت برگزار کنیم. جمع شدن این همه چهره بزرگ در این سالن به این کوچکی خودش هنر است.
 
وی افزود: امروز برای من خیلی ارزشمند است که بعد از چندماه فعالیت دوستان هنری، نمایشگاه آثار بانوان خوشنویس برگزار شده است. هنر جلوه های مختلفی همچون؛ تئاتر، موسیقی، نقاشی، بازیگری، گرافیک و... دارد. البته بعض چیزها هم مثل خوب درس خواند و مدیریت خوب هم هنر است. اما یکی از برجسته ترین هنرها خط است زیرا خط در همه جای دنیا فرهنگ و هویت ما را معرفی می کند. کلام خدا، پیامبر، امامان و کلام حافظ و سعدی و... را نشان می دهد.
 
صلاحی در پایان از سوگل مشایخی دبیر جشنواره، شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه ها، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و مدیر موزه امام علی به خاطر همکاری در برگزاری این جشنواه تشکر کرد.
 
در پایان مراسم از سه استاد هنرمند؛  ازهار شرکا، زهره عباسی و زهره رییس‌الساداتی و دو بانوی هنرمند پیشکسوت و تاثیر گذار، الهه خاتمی و سیده صغری حسینی تقدیر شد.

برچسب ها: ۳۶۴۷
نظر شما