شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۳
کد خبر: ۹۱۵۶۰
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
در آیین گشایش نمایشگاه نقاشی استادان و هنرمندان نقاش، هنرمندان تجسمی از تاثیر این نمایشگاه بر روی مخاطبان صحبت کردند.
گردهمایی آثار چند نسل مختلف /  اندیشه ای که در پشت زیبایی نهفته استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر دیروز یکم اسفندماه نمایشگاه نقاشی استادان و هنرمندان هنرهای زیبا با حضور هنرمندان برجسته تجسمی و علاقه‌مندان به این حوزه در نگارخانه اندیشه گشایش یافت.

در پشت زیبایی این نمایشگاه اندیشه و ارزش نهفته است

اکبر نیکان پور از هنرمندان برجسته عرصه نقاشی و تصویرسازی با حضور در افتتاحیه این نمایشگاه، درباره آن گفت: سال گذشته نیز چنین نمایشگاهی در همین نگارخانه دایر شد. این نمایشگاه می‌تواند باعث ایجاد پیوند نسل جدید با نسل قدیم شود. جوانان بدانند که معلم‌هایی بودند که زمانی زحمت کشیدند و حالا نوبت نسل جوان است.  نمی‌شود به گذشته خود بی‌توجه بود و زحمت‌هایی را که افرادی برای هموار شدن این راه زحمت کشیده‌اند ندیده گرفت. این نمایشگاه گامی بزرگ برای آشنایی نسل جوان با گذشته خود است.

وی افزود: شاگردان و دانشجویان اول از همه باید با کارهای هنرمندان کشور خودمان و تکنیک‌ها و شیوه‌های ایشان آشنا شوند و آنچه را که تفکرات هنری این کشور را نشان می‌دهد، دریابند. نسل جوان با روح آثار این سرزمین آشنا شوند تا کارهایشان ماندگار شود. فکر می‌کنم این نمایشگاه قدم مثبتی در این راستا برداشته است. در واقع این نمایشگاه، نمایشگاهی پر بار و زیباست که در پشت آن سراسر اندیشه و ارزش نهفته است. نمایشگاه‌هایی از این دست بسیار باید تکرار شود.

نمایشگاهی از چند نسل مختلف

احمد رویایی هنرمند نقاش و مدرس هنر که دو اثر از او در این نمایشگاه به نمایش درآمده، درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاهی سال گذشته در همین نگارخانه برگزار شد با عنوان رنج‌ها و گنج‌ها که مربوط به گنجینه هنرستان و کارهای استادان هنرستان بود. اما امسال از استادان و فارغ التحصیلان خوب هنرستان درخواست شد تا کارهایشان را به نمایشگاه ارائه دهند.

رویایی ادامه داد: این نمایشگاه هم برای دانشجویان و هم استادان مفید است. در واقع تشویقی برای دانشجویان است که از دیدن کارهای استادان لذت ببرند و همچنین دنباله رو تکنیک‌ها و روش‌هایی باشند که استادان مختلف از آن بهره برده‌اند، به این ترتیب برای آینده هنری ایشان بسیار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه حدود 40 اثر است، افزود: در این نمایشگاه تلاش شده که از همه طیف‌ها اثر ارائه شود. چه از نظر سنی و چه از نظر تجربه و چه از نظر تکنیک‌های مختلف. در واقع در این نمایشگاه می‌توان نسل‌های مختلف هنرمندان را در کنار هم مشاهده کرد.

این نمایشگاه یک آموزش است

احسان آقایی مشاور هنری موزه هنرهای معاصر از دیگر هنرمندانی بود که در روز افتتاحیه نمایشگاه استادان و هنرمندان هنرهای زیبا در نگارخانه اندیشه حضور داشت. وی در اشاره به برگزاری این نمایشگاه نسبت به تاثیری که چنین نمایشگاه‌هایی روی مخاطبان می‌گذارد، گفت: هدف برگزاری یک نمایشگاه مهم است. ممکن است یک کیوریتور نمایشگاه را در یک فضای عمومی بزرگ مثل موزه هنرهای معاصر ببرد و برگزار کند و هدفش در آنجا اجابت شود اما هدف از برگزاری این نمایشگاه که به لطف فرهنگسرای اندیشه میسر شده، این است که هنرجویان بتوانند دستاوردهای هنرستان را طی دهه های گذشته ببینند و یاد بگیرند.

وی ادامه داد: هنرستان هنرهای زیبا در فضایی مربوط به نیم قرن گذشته که فضایی دوستانه و صمیمی بوده تشکیل یافته و حالا این نمایشگاه می‌تواند دوباره این ارتباط دوستانه و دورهمی صمیمانه را فراهم کند. اما هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه آموزش و یادگیری بوده است و می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای هنرجوهای جدید که اگر با انگیزه کار کنند، می‌توانند تا این اندازه پیشرفت کنند.

آقایی در اشاره به برگزاری نمایشگاه در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه گفت: هنر در واقع برای مردم خلق می‌شود اگر مردمی وجود نداشته باشد عملا هنری هم خلق نمی‌شود. یکی از کارکردهای فرهنگسراها این است که ارتباط هنر با مردم را کم می‌کنند و فضا و ارتباطی که بین خواص هنر و بین هنر وجود دارد، کم می‌کند. در گالری‌های خصوصی این فاصله بین مردم زیاد است. اما در فضاهای این چنینی مردم این امکان را دارند که برای دیدن آثار بیایند و آنها را به تفکر وا می‌دارد که اگر دوست دارند تحصیلات هنری کنند این نمایشگاه راهی برای انتخاب این مسیر باشد.

تمرکز بیشتر بر روی فروش آثار

هانی نجم از هنرمندان جوان این نمایشگاه که ۱۰ سالی می‌شود از هنرستان هنرهای زیبا فارغ التحصیل شده، درباره نمایشگاه گفت: یک نمایشگاه گروهی می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی مخاطبان بگذارد و آن‌ها با سبک‌های مختلف هنری آشنا می‌شوند. البته از نظر فروش آثار هم بهتر است. در واقع تجارت هنر دومین تجارت دنیا بعد از نفت است که سود زیادی دارد و خوب است فرهنگسراها به خرید و فروش آثار توجه کنند و مردم را هم با این موضوع آشنا کنند.

نجم که تا به حال تعداد زیادی نمایشگاه در فرهنگسراهای شهر تهران برگزار کرده است، گفت: مخاطبان در نگارخانه فرهنگسراها بیشتر عامه مردم هستند و باید فرهنگسازی کرد که تا هنرمندان تشویق بشوند کارهای بیشتری در فرهنگسراها به نمایش بگذارند تا رونق بیشتری را در این فضا شاهد باشیم. امید است آن دیدی که نسبت به فرهنگسراها وجود دارد با حمایت بیشتر شهرداری تهران و خرید آثار تغییر کند.

در این نمایشگاه آثار استادان برجسته و نام آشنای هنر نقاشی همچون محمد علی روح الهی، منوچهر معتبر، بهروز بلوری، علی یادگار یوسفی، احمد رویایی، واحد خاکدان، جعفر نجیبی، سعید روانبخش، بهنام جلالی جعفری، مهرداد ختائی، ترانه صادقیان، میترا رحمانی، بهارک نوروزی، امیر کشمیری، هانی نجم، رضا ایمانی، زنده یاد عبدالمجید حسینی راد، صابر سلیمانی، محمدرضا شاکری، ناصر عزیزی، نادر شاملو، حمید پازوکی، انوشیروان مانی، احمد مرشدلو، کاوه تجربه کار، جلال متولی، اکبر نیکانپور، رضا فیروزه ای  در سبک های مدرن، سورئال، آبستره و .... و با تکنیک رنگ روغن، میکس و اکرلیک است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پنج اسفند، از ساعت ۹ تا ۱۹به نگارخانه اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88765090 تماس بگیرند. همچنین در حاشیه این نمایشگاه یادمانی برای مرحوم عبدالمجید حسینی راد نقاش، پژوهشگر و استاد دانشگاه روز سه شنبه سوم اسفندماه ساعت 15 در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
برچسب ها: ۳۶۴۳
نظر شما