چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۵
کد خبر: ۹۱۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
در کارگاه روانشناسی فرهنگسرای فردوس
کارگاه روانشناسی آموزش مهارت‌های کنترل خشم روز دوشنبه دوم اسفندماه در راستای ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی و همچنین شناخت و مدیریت هیجانات و احساسات برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای فردوس کارگاه روانشناسی آموزش مهارت‌های کنترل خشم را روز دوشنبه دوم اسفند ماه برگزار کرد. عبدالرضا افزود، کارشناس برنامه در ابتدای این نشست خشم را احساس پیچیده‌ای توصیف کرد که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می‌شود و در ادامه گفت: خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایط و موقعیت‌هایی است که در آن دچار ناکامی می‌شویم و احساس تهدید می‌کنیم، یا معتقدیم صدمه خواهیم دید یا فردی در مورد ما دچار اشتباه شده است.
 
وی افزود: این احساس می‌تواند از یک احساس خفیف ناخوشایند تا شدید عصبانیت را در برگیرد، خشم و پرخاشگری یک رفتار است که هدف آن صدمه زدن به یک فرد دیگر یا اموال اوست.
 
این مشاور و روان‌شناس خانواده اظهار کرد: پرخاشگری می‌تواند به شکل سوءاستفاده کلامی، تهدید کردن یا اعمال آسیب زننده باشد ولی خشم یک احساس است که الزاماً منجر به پرخاشگری نمی‌شود. بنابراین یک فرد ممکن است خشمگین شود بدون این که الزاماً رفتار پرخاشگرانه داشته باشد.
 
افزود در ادامه این نشست علائم هشداردهنده نشانه‌های خشم را جسمی، رفتاری، هیجانی و شناختی ذهنی عنوان کرد و هر یک را توضیح داد.
 
وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی با تاکید بر اینکه واکنش خود را به بعد از رفع شدن عصبانیت موکول کنید، تصریح کرد: مطمئن باشید هنگام خشم، همیشه اولین راهی که به ذهن می‌رسد بهترین راه نیست، بنابراین با به تعویق انداختن خشم می‌توانید بهترین راه را انتخاب کنید. اگر عصبانی هستید با شمردن از ۱ تا ۵۰ واکنش خود را در برابر شرایط موجود به پس از رفع شدن عصبانیت‌تان موکول کنید.
 
این مشاور و روان‌شناس خانواده گفت: بر خود مسلط شوید و با حفظ خونسردی، از گرفتن هر گونه تصمیم یا اقدامی در لحظه‌ای که برآشفته هستید خودداری کنید؛ سرگرم کردن خود با افکار دیگر به شما کمک می‌کند در آن لحظه بر خود مسلط شوید و با احساسات ضد و نقیض خود کنار بیایید. وقتی بر خشم خود فائق آمدید به جای سرزنش کردن خود، به خود تبریک بگویید و با آرامش خاطر به حل مشکل بپردازید. به خاطر داشته باشید که در حالت عصبانیت، مشکل بتوان طرف مقابل را متوجه درستی دیدگاه خود کرد، بنابراین اثبات درستی حرف یا موضع خود را به پس از رفع عصبانیت موکول کنید.
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات از برنامه‌های فرهنگسرای فردوس می‌توانند به این مرکز واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از تقاطع شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و یا با شماره ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.

نظر شما