سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۹
کد خبر: ۹۱۶۲۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
دومین جلسه آموزشی تبیین مفاهیم صحیفه سجادیه با حضور مدرسان قرآنی مناطق ۲۲گانه سازمان فرهنگی هنری سوم اسفند در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
دومین نشست تبیین مفاهیم صحیفه سجادیه برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دومین جلسه آموزش تبیین مفاهیم قرآنی با حضور حجت الاسلام اعوانی کارشناس مذهبی با هدف آشنایی مدرسان حوزه قرآنی با تفسیر فضیلت کتاب صحیفه سجادیه سه‌شنبه سوم اسفند در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
 
حجت الاسلام اعوانی در ابتدای این نشست ضمن تقسیم‌بندی دعاها گفت: یک دسته از دعاها بر پایه نیازهای اکثرا مادی آدمی شکل می‌گیرد. این دعاها، خواسته‌های روزمره آدمی را شامل می‌شود. این ادعیه معمولا در بازه زمانی خاصی خوانده شده و پس از برآورده شدن حاجت، فراموش می‌شود و دسته دیگر دعاها بر پایه نیازهای معنوی و با هدف راز و نیاز با قادر متعال شکل می‌گیرد. صحیفه سجادیه جزو دسته دوم دعاهاست، یعنی دعاهای صحیفه به گونه‌ای است که از علاقه صاحب آن برای صحبت‌کردن با خداوند حکایت می‌کند.

وی افزود: آشنایی اجمالی با صحیفه سجادیه و دعاهای آن، پیوندی معنوی میان انسان و پروردگار است كه اثر تربیتی و سازندگی مهمی در روح انسان دارد، از این رو دعا از دیدگاه اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است.

حجت الاسلام اعوانی در ادامه صحبت های خود گفت: «اخلاق» نحوه درست زیستن است، یعنی آن گونه که خدای تعالی می‌پسندد و ما را به آن امر فرموده  و «دعا» اظهار عجز و نیاز و درخواست برآورده شدن حاجات به درگاه برآورنده مطلق نیازمندی است. چه زیباست انسان نیازمند، دعا و عرض نیاز خویش را به آستان محبوب، راهی برای آراستگی به اخلاق نیک قرار دهد و در قالب دعا و مناجات، خوب زیستن و خوب بودن را از حضرت حق تمنا کند. این هنری است که از مکتب عارفانه و مناجات سید الساجدین، حضرت امام زین العابدین علیه السلام در کتاب شریف صحیفه سجادیه باید آموخت؛ کتابِ نیایشی که با آهنگ موزون و دل نشین خود، زبور آل محمد صلی الله علیه و آله نام گرفته و مطالعه و بهره مندی از آن، بر همه حق پویان و پی جویان راه معرفت و سعادت لازم است.

اعوانی در ادامه این نشست به بررسی اجمالی برخی دعاهای صحیفه سجادیه پرداخت و دعای اول صحیفه را «دعای حمد» معرفی کرد و گفت: این دعا یعنی؛ ستایش برای خداست؛ آن نخستینِ بی‌آغاز و آن واپسینِ بی‌انجام. او که دیده‌ بینندگان از دیدنش فرو ماند و اندیشه‌ وصف‌کنندگان ستودنش نتواند. آفریدگان را به قدرت خود آفرید، و به خواست خویش بر آنان جامه‌ هستی پوشید.

وی با استناد به این دعا گفت: بالاترین حمد نزد امام سجاد این است که در زمره خوشبختان اولیای خدا قرار گیرد و با شهدا همنشین شود. یعنی بالاترین حمدها آن است که خداوند انسان را هم ردیف شهدا قرار دهد.

حجت الاسلام اعوانی در پایان تاثیر و حکمت این کتاب عظیم شان را در شعور و وجدان انسان‌ها بیان کرد و یادآور شد تکرار دعاهای صحیفه سجادیه باعث قرار گرفتن در مسیر الهی و خنثی کردن مکر شیطان در مورد انسان است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی خیابان کریم خان زند، بعد از تقاطع حافظ، نبش کوچه شهید گلابی، پلاک ۱۹۵، طبقه پنجم مراجعه کنند و با شماره تلفن 88909514 تماس حاصل بگیرند.
نظر شما