پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۱
کد خبر: ۹۱۷۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
در نشست پویش صداقت رسانه‌ای و جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛
حسین کندری با اعتراض به مطرح شدن بحث دوتابعیتی بودن داوران جشنواره در یک برنامه تلویزیونی گفت: چه فرقی هست بین این برنامه و آقای ترامپ که می‌آیند با نگاهی رادیکال بحث دوتابعیتی بودن داوران جشنواره را مطرح می‌کنند، سینما در مقابل این آدم ها می ایستد و پشت هیئت داوران خود، خواهد بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست کمپین صداقت رسانه ای با موضوع جشنواره فیلم فجر، با حضور امیرکاووس بالازاده، پژوهشگر ادبیات باستان عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران، حسین کندری کارگردان فیلم سینمایی شنل، حدیث جان بزرگی منتقد سینما، شفق فعال رسانه‌ای و بابک معماری مجری کارشناس برنامه، سه‌شنبه ۱۰ اسفند در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. 
 
کندری در این نشست اظهار کرد: فضاسازی‌های رسانه‌ای که درباره نظر هیئت داوران به وجود آمد و گروهی در تایید و گروهی در تکذیب آن برآمدند و مسائلی چون، چند تابعیتی داوران مطرح شد، این سوال را به وجود می آورد که صداقت رسانه ای در این فضاسازی های رسانه ها، کجاست؟!

اعتراض به داوری مشکل فرهنگی است نه رسانه ای/ بین ترامپ و برنامه تلویزیونی معترض به داوران دو تابعیتی فرقی نمی بینم

وی گفت: برخی از رسانه ها به نظر من، صادقانه کار می کنند اما برخی دیگر از رسانه ها، اهداف دیگری را دنبال می کنند.

تقویت فرهنگ احترام و پذیریش ضروری است
کارگردان فیلم سینمایی شنل، تاکید کرد: تقویت فرهنگ احترام و پذیریش ضروری است.ما باید مشکلات را تحلیل و سپس حل کنیم نه این که صرفا در فضای رسانه ای مطرح کنیم.

کندری با اعتراض به مطرح شدن بحث دوتابعیتی بودن داوران جشنواره در یک برنامه تلویزیونی، گفت: چه فرقی هست بین این برنامه و آقای ترامپ که می آیند با نگاهی رادیکال بحث دوتابعیتی بودن داوران جشنواره را مطرح می کنند.سینما در مقابل این آدم ها می ایستد و پشت هیئت داوران خود، خواهد بود.

اعتراض به داوری مشکل فرهنگی است
بالازاده نیز در این رابطه گفت: این مشکل رسانه ای نیست و این فرهنگ ماست که همیشه می خواهیم به داور اعتراض کنیم و در ورزش هم این رفتار را بسیار می بینیم. بنابراین باید اول فرهنگ عمومی جامعه را تغییر بدهیم تا نگاهی یک سویه نداشته باشیم. ما انتقادگریز هستیم و همیشه انتظار داریم از ما تعریف و تمجید شود، اما باید اشتباه های خود را بپذیریم و از آن درس بگیریم اما اشتباه ها را هر سال تکرار می کنیم. یکی از این اشتباه ها مکان پخش فیلم است. جای پخش فیلم سینما است نه برج میلاد.

اعتراض به داوری مشکل فرهنگی است نه رسانه ای/ بین ترامپ و برنامه تلویزیونی معترض به داوران دو تابعیتی فرقی نمی بینم

وی افزود: مردم از جشنواره فیلم فجر امسال انتظار بالایی داشتند و می خواستند که همانند سال قبل فیلم های خوبی در این دوره از جشنواره ببینند.

ناسزاگویی ها و پرخاشگری ها در رسانه ها جامعه را به سمت بی اخلاقی می‌برد
 حدیث جان بزرگی نیز فرهنگ انتقاد به داوری مورد صحه قرار داد و اظهارداشت: ما در جایزه اسکار هم می بینیم به داوری ها انتقاد می شود که این امر نشان از وجود همین فرهنگ در بین ما ایرانی ها است.

وی افزود: رسانه هایی که در افکار عمومی بیشتر مطرح هستند، رسالت سنگین تری نسبت به دیگر رسانه ها دارند، چرا که نگاه مردم، معطوف به آن ها است.اثرگذاری برنامه های تلویزیونی برمخاطبان بسیار است اما چقدر صداقت رسانه ای در برنامه های تلویزیونی، وجود دارد.رسانه ها فرهنگ ساز هستند اما این ناسزاگویی ها، پرخاشگری ها، ورود به فضای خصوصی افراد و برخی شیطنت های رسانه ای، جلوه خوبی ندارد و جامعه را به سمت بی اخلاقی می برد.

بعضی از خبرگزاری ها ندیده، خبر می سازند

اعتراض به داوری مشکل فرهنگی است نه رسانه ای/ بین ترامپ و برنامه تلویزیونی معترض به داوران دو تابعیتی فرقی نمی بینم

شفق نیز در این نشست، وجود صداقت در رسانه ها را مورد پرسش قرار داد و گفت: ذات جشنواره ها به گونه ای است که رسانه ها تلاش می کنند در طول برگزاری، تنور جشنواره را داغ نگه دارند و هرکدام براساس ویژگی های خود به گونه ای عمل می کنند.بعضی از خبرگزاری ها ندیده، خبر را می سازند و ویرایش می کنند که این جایگاه رسانه را در برابر مخاطب، کم می کند.

وی افزود: در کنار رسانه های مثبت نویس، رسانه هایی داریم که وقتی از کارگردانی بدشان می آید، برخورد شخصیتی می کنند و همیشه آماده انتقاد از آن فرد هستند. درحالی که این نگاه سلیقه ای نباید نه در رسانه و نه رای و نظر هیئت داوران باشد.
نظر شما