جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۵
کد خبر: ۹۱۷۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
فیلم سینمایی ورود در فرهنگسرای اندیشه بررسی شد
در ادامه نمایش و بررسی فیلم‌های برتر سال ۲۰۱۶، فیلم سینمایی ورود «Arrival» در دوازدهمین نشست سینما فرنگ به نمایش در آمده و با حضور مازیار فکری‌ارشاد منتقد سینما، نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مازیار فکری‌ارشاد منتقد سینما در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ورود «Arrival» که سه شنبه ۱۰ اسفند ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، در سخنانی با اشاره به این که ترجمه بسیار خوبی برای عنوان این فیلم در نظر گرفته شده است؛ اظهار کرد: دنی ویلنو کارگردان فیلم «ورود» در بین کارگردانان هم نسل خود، یکی از بهترین‌ها ست. در سال‌های اخیر، روند فیلمسازی این کارگردان را که دنبال کنیم؛ با فیلم‌های درجه یکی از او رو به رو می‌شویم.

وی ادامه داد: دنی ویلنو در آثار سینمایی که ساخته، چالش‌هایی را مطرح کرده که در ظاهر پیچیده نیستند، اما نوع برخورد فلسفی که با این چالش‌ها داشته؛ نوع ویژه ایی است.

فکری‌ارشاد با تاکید بر این که فیلم ورود «Arrival» را بهترین فیلم 2016 می داند؛ اظهار کرد: البته سلیقه آکادمی هالیوود مشخص است و پیش‌بینی می‌شد که چه فیلم‌هایی جایزه بگیرد. در این دوره از آکادمی اسکار، تصمیم گرفته شده بود که فیلم «لا لا لند» دیده شود و مورد ستایش قرار گیرد. نظر من این است که فیلم ورود «Arrival» و فیلم «اگر سنگ از آسمان ببارد» بهترین آثار سینمایی سال 2016 بودند.

این منتقد سینما با بیان اینکه آثاری شبیه به فیلم ورود به لحاظ تکنیک و نوع تولید در صنعت سینمای هالیوود زیاد است، عنوان کرد: اندیشه‌ایی که در این فیلم وجود دارد و تاکید کارگردان بر سوء تفاهم برانگیزی زبان باعث شده با اثری متفاوت رو به رو باشیم. در این فیلم شاهد این موضوع هستیم که بر روی کره زمین، مردم و ملت‌ها، زبان یکدیگر را نمی‌فهمند؛ اما انسان‌ها در تلاش‌اند تا با موجودات فضایی که به کره زمین آمده‌اند؛ ارتباط برقرار کنند.

مقدسیان: مسئله زبان دغدغه اصلی فیلم است

محمدرضا مقدسیان مجری و کارشناس این برنامه نیز با ارائه توضیحاتی درباره داستان این اثر، عنوان کرد: در این فیلم می بینیم که شخصیت اصلی یک زن است و با بهره بردن از بعد احساس، موفق به برقراری ارتباط با موجودات فرازمینی می‌شود و هدیه ایی از آن‌ها دریافت می‌کند و محدودیت‌های زمانی و مکانی برایش از بین می‌رود و دیگر آینده، حال و گذشته به معنای یک زمان خطی وجود ندارد و همه چیز دوار است. این هدیه عامل وحدت در جهان می‌شود.

وی همچنین گفت: مسئله زبان دغدغه اصلی فیلم است. روانشناسان و جامعه‌شناسان بسیاری نیز تاکید دارند که زبان مرز جدایی بشر است. در این فیلم نیز بین موجودات فضایی و انسان‌ها شیشه‌ایی وجود دارد و کسی می‌تواند از این مرز عبور کند که از مرز زبان عبور کرده است و این شخصیت عامل وحدت در جهان می‌شود.

فکری‌ارشاد: انسان‌ها از طریق زبان نتوانسته‌اند به تفاهم برسند

فکری‌ارشاد نیز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که انتخاب یک زبان‌شناس در فیلم ورود برای برقراری ارتباط با موجودات فضایی؛ نوعی نماد است، اظهار کرد: این فیلم به مخاطب نشان می‌دهد که انسان‌ها از طریق زبان نتوانسته‌اند با خود به تفاهم برسند. این فیلم به همین نکته اشاره می‌کند که تفاوت‌های زبانی عامل خیلی از جنگ‌ها و ناهنجاری‌ها است. شخصیت لوئیز نکته دیگر فیلم است. او در مواجه با موجودات ناشناخته، حجاب ظاهری (که در فیلم همان لباس‌های محافظ است) را بر می‌دارد و تلاش می‌کند بی واسطه با موجودات فضایی ارتباط برقرار کند. این که آدم‌ها بی پرده و خالص با موضوعی مواجه شوند، کمک به ارتباط می‌کند.

این منتقد سینما همچنین گفت: دنی ویلنو اصرار دارد در آثارش مفاهیم ساده بشری را بشکافد و به دل خلقت برسد. البته مفاهیم ماوراء در سینمای هالیوود در فضا و کهکشان‌ها جست‌وجو می‌شود و در سینمای شرق، در درون انسان جست‌وجو می‌شود. این موضوع به علت نوع نگاه علمی و مادی غرب به هستی است.

وی با اشاره به این که دنی ویلنو کارگردان فیلم ورود تا پیش از ساخت فیلم سیکاریو، کارگردانی مستقل محسوب می‌شد، عنوان کرد: از زمانی که این کارگردان جذب هالیوود شد؛ آثارش شبیه به دیگر آثار هالیوودی شد و از آن‌ها پیروی کرد. در بسیاری از فیلم‌های سینمای هالیوود به ویژه پس از وقوع حادثه یازده سپتامبر؛ آمریکایی ها منجی بشر نشان داده می‌شوند  و این اپیدمی در سینمای آمریکا است. پایان شیرین و ازدواج کردن شخصیت مرد و زن نیز از دیگر کلیشه های سینمای هالیوود است.

فکری ارشاد در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره علت مواجه شدن شخصیت زن با موجودات فضایی گفت: عقلانیت فعال این جرئت را به خود می‌دهد که برای شناخت نادانسته ها تلاش کند و شخصیت زن داستان نیز نماد و نماینده عقلانیت فعال است و شخصیت مرد، نماد عقلانیت منفعل است.

وی افزود: فیلم ورود را می‌توان چندین بار دید و معانی تازه‌ایی از آن دریافت کرد. علی‌رغم این که یک سال بد را در سینمای جهان پشت سر گذاشتیم، اما در بین همین فیلم‌های کسالت‌بار ، حرف‌های تازه‌ایی هم پیدا می‌شود. مانند فیلم ورود که ناگزیر از المان‌های سینمای هالیوود پیروی می‌کند، اما در نهایت نکات خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند.

گفتنی است؛ ورود یک فیلم علمی–تخیلی درام آمریکایی به کارگردانی دنی ویلنو و نویسندگی اریک هیزرر است که اقتباسی از داستان کوتاه «داستان زندگی تو» به قلم تد چیانگ است. از بازیگران آن می‌توان به ایمی آدامز، جرمی رنر، فارست ویتاکر و مایکل استلبرگ اشاره کرد. 

«ورود» روایتگر داستان زندگی لوییس یک زبان‌شناس برجسته است که اغلب اوقاتش را به تدریس در دانشگاه اختصاص می‌دهد. با فرود آمدن دوازده سفینه فضایی در نقاط مختلف جهان از جمله آمریکا جوی پر از وحشت و ترس و ابهام بر دنیا حاکم می‌شود. ارتش آمریکا با توجه با سابقه لوئیس به سراغش می‌آید و درخواست همکاری می‌دهد تا شاید او بتواند این کلاف سردرگم را باز کند.

این فیلم در نشست این هفته باشگاه فیلم اندیشه، روز سه‌شنبه دهم اسفند ماه با حضور «مازیار فکری ارشاد» و «محمدرضا مقدسیان» به نمایش درآمد.
نظر شما