جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۲
کد خبر: ۹۱۷۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
عباس والی‌زاده خوش‌نویس و کاتب قرآن که به تازگی قرآنی به کتابت او در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد گفت: این کتاب‌ها به خط نسخ منتسب به احمد نی‌ریزی به نگارش درآمده و هدف ما از ابتدا این بود که خط نسخ فارسی جایگزین نسخ عربی در کتابت قرآن شود.
عباس ولی‌زاده که تاکنون هشت بار قرآن را کتابت کرده است در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره چگونگی ورود به این حرفه گفت: کتابت قله خوش‌نویسی است و کتابت قرآن هم اوج این کار که اولین بار سال ۷۷ به ما پیشنهاد شد. به این دلیل که خوش‌نویسی حرفه اصلی ماست و محل ارتزاقمان و مهم‌تر از آن کار کتابت حجیم است و بیش از دو سال ممکن است به طول بیانجامد و بدون قرارداد ممکن نیست.

وی درباره قرآنی که به تازگی رونمایی شده است اضافه کرد: این سه جلد قرآن نفیس، به خط نسخ ایرانی منتسب به احمد نی‌ریزی نوشته شده و هدف ما از ابتدا این بود که خط نسخ فارسی جایگزین نسخ عربی در کتابت قرآن شود. در این نمونه بر اساس جدیدترین تصحیح، اعراب‌هایی که خوانده نمی‌شوند نیز حذف شده‌اند تا خواندن قرآن برای پارسی زبانان پیش از گذشته آسان شود.

این استاد خوش‌نویسی درباره آیه‌ای که بیش از هر آیه دیگری در قرآن او را درگیر کرده است گفت: آیه ۵۳ سوره زمر از جمله آیاتی است که برای رحمان و رحیم بودن پروردگار، حجت را برای همه بندگان تمام می‌کند. «قـل یـا عـبـادی الّذیـن اسـرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة اللّه ان اللّه یغفر الذنوب جمیعاً انـه هـو الغـفـور الرحـیـم» بگو ای بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‌اید، از رحمت الهی نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را می‌بخشد، که او آمرزگار مهربان است.

سه جلد قرآن نفیس که توسط سه تن از استادن برجسته خوشنویسی رضا ولی‌زاده، عباس ولی‌زاده و محمدعلی قربانی کتابت شده است، هفته گذشته در اختتامیه ویژه‌برنامه «مشق صلوات» در فرهنگسرای بهاران رونمایی شد.
نظر شما