جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۴
کد خبر: ۹۱۷۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شب گذشته در آیین رونمایی ارکستر شهر در فرهنگسرای بهمن با تاکید بر اینکه موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است، گفت: باید موسیقی را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود بیاوریم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از نخستین اجرای ارکستر شهر با حضور محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان صاحب نام در حوزه موسیقی همچون؛ فریدون شهبازیان، محمد معتمدی، میلاد کیایی، هادی منتظری شامگاه شنبه ۱۴ اسفند در سالن شهیدآوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم بابک ربوخه با تشکر از مهمانان و استادان حاضر در برنامه گفت: هدف از تشکیل «ارکستر شهر» این است که یک نگاه را در میان موسیقیدان‌های جوان جا بیاندازیم و آن نگاه این است که با آداب نوازندگی بیشتر آشنا شوند. مدتی است که اتفاق پیشکسوتی کمرنگ شده است. حضور دو نسل کنار هم در این ارکستر، جوان‌هایی که حدودا ۴۰ نفر را تشکیل می‌دهند و ۱۴ موسیقیدان پیشکسوت وجود دارند ابتدا ما را با چالش‌هایی مواجه کرد ولی کم‌کم این قضیه جا افتاد و امشب شما شاهد خواهید بود این دو نسل کنار هم چگونه می‌نوازند و لذت خواهید برد.
 
وی در پایان سخنانش برای تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: امشب می‌خواهم از حضور مردی تشکر کنم که در این دوسالی که در سازمان فرهنگی هنری بوده، من و تمام دوستانم را حمایت کرده است و شاهد این هستید که دو جشنواره بزرگ و بین‌المللی پیامبر مهربانی و برنامه‌های تخصصی موسیقی برگزار شده است و امشب هم ارکستر شهر را اینجا با حضور شما کلید زده‌ایم. 
 
ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرها
 
در ادامه مراسم اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر شهر گفت: باید از سه انسان فرهیخته که به راستی به ما کمک کردند، دغدغه این کار را داشتند و باعث شدند این مهم شکل بگیرد، تشکر کنم. محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری که به راستی اگر مهربانی این اشخاص نبود این مهم شکل نمی‌گرفت. 
 
وی افزود: بذر این ماجرا در اسفند ۹۴ پاشیده شده است. زمانی که بابک ربوخه به من گفتند که قصد چنین کاری را دارند و جلسات متعددی را برگزار کردند، از آنجایی که من زیاد به این ماجرا امیدوار نبودم، اواسط سال به ربوخه گفتم این ارکستر را فراموش کن. ربوخه به من گفت: چرا؟ گفتم حاشیه‌ها تو را اذیت خواهند کرد. در نهایت ایشان برنده شد و من شکست خوردم و امروز از شکستی که خوردم و حضورم در اینجا بسیار خوشحال هستم.
 
ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرها / موسیقی هدیه‌ای الهی است

رهبر ارکستر شهر درباره تمرین گروه گفت: اواخر آذر ماه سال ۹۵ اولین تمرین روی صحنه رفت و تا به امروز ۱۷ جلسه تمرین داشته‌ایم. برای اعضای ارکستر به شخصه ترجیح دادم فراخوان داده شود شاید در کوچه و پس کوچه‌های این شهر یا شهرهای دیگر نوازنده‌ای باشد.
 
اسماعیل تهرانی درباره قطعات اجرایی گفت: امشب6 قطعه بدون انتراکت (میان پرده) اجرا خواهد شد که ۳ قطعه آن کرال به همراه آواز جمعی، یک قطعه ارکستر به همراه خواننده و دو قطعه سازی است.
 
رهبر ارکستر شهر در پایان سخنان خود گفت: دو آرزو دارم. امیدوارم این ارکستر تداوم پیدا کند. همیشه یک سیکل مریض احوالی داشته ایم که در آن از «آ» به «ب» حرکت کرده ایم و دوباره این مسیر تکرار شده است و هیچ وقت به مراحل بعد از «ب» نرسیده ایم. همچنین امیدوارم تمام شهرداری های این مرز و بوم کاری که شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری انجام داده است را برای خود الگویی قرار دهند. ما جوانان با استعداد کم نداریم. ما در کشور 80 میلیونی فقط دوتا و نیم ارکستر داریم و این اصلا خوب نیست.
 
ارکستر شهر تلاشی برای ارائه موسیقی درست و خوب
 
در ادامه برنامه فریدون شهبازیان اهنگساز گفت: وقتی ارکستری تشکیل می‌شود و برای اجرا سامان می‌گیرد، برای همه ما جای بسیار امیدواری است. تشکیل یک ارکستر نیاز به پیش دریافت‌های بسیاری دارد تا بتوانند پیش هم بنشینند، هماهنگ شوند و آثار قابل قبولی ارائه دهند. آقای تهرانی گفتند ۱۷ جلسه تمرین کرده‌اند که واقعا کم است و لازم است که بیشتر تمرکز داشته باشند ولی تشکیل چنین ارکستری با سازهای ایرانی که خیلی قبل دل مشغولی استاد دهلوی و من بوده است، قابل اعتناست و باید گفت شهرداری کار بزرگی کرده است. ۴۰ نفر نوازنده کنار هم آن هم با سازهای ایرانی بی‌اغراق گویی باید گفت از نظر کوک و شنیداری و با این تعداد نوازنده مشکل‌تر از یک ارکستر سمفونیک باشد. برای اینکه سازهای ایرانی از نظر کوک بسیار مشکل دارند. امیدوارم نظیر این ارکستر در مملکت ما شکل بگیرد و باعث شود جوانان کمک کنند موسیقی خوب را مردم ما بشنوند و این سال‌های گذشته‌ای که از موسیقی درست و خوب دور بوده‌ایم، پایان بگیرد و بتوانیم موسیقی خوب را به مردم ارائه دهیم.
 
ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرها / موسیقی هدیه‌ای الهی است

فقر ارکستر در کشور
 
وی افزود: من نمیدانم برای رپرتوآری که در این ارکستر تشکیل شده است چقدر زحمت کشیده شده، اما می دانم زمان بسیاری می برد که بتوانید قطعاتی را برای همچین ارکستری آماده کنید و قطعا هماهنگی این جوان های نوازنده کنار هم بسیار سخت است. امیدوارم که شهرداری تهران حالا که همت به این کار کرده است با همه قدرت از این کار حمایت کند. تشکیل این ارکستر کافی نیست باید حمایت شود، باید جوان هایی که اینجا فعالیت می کنند از هر نظر خیالشان راحت باشد.
 
شهبازیان بیان کرد: چند شب پیش در تالار وحدت با سه نفر از فرهنگیان ایتالیایی درباره موسیقی صحبت می کردیم که یکی از آنها که اهل شهر فلورانس بود گفت: در شهر فلورانس به آن کوچکی به جز ارکستر های مجلسی، ملی و محلی تنها چهار ارکستر سمفونیک وجود دارد. با این وجود تنها دو یا سه ارکستر برای مملکت ۸۰ میلیونی ما بسیار کم است. 
 
وی در پایان گفت: یکی از آن نهادهایی که می‌تواند حمایت کند شهرداری است. در تمام  کشورهای جهان تمام ارکسترهای سمفونیک متعلق به شهرداری است. من امیدوارم این اتفاق اینجا بیافتد و مسئولانی که از ارکستر شهر حمایت کرده‌اند، حمایت خود را ادامه دهند تا پابرجا بماند و دچار حاشیه‌ها نشود و مهم‌‌تر از همه اینکه «ارکستر شهر» موسیقی اصیل ایران را برای شما اجرا می‌کنند و این خیلی اهمیت دارد. ارکستر شهر تهران مثل یک ارکستر ملی عمل خواهد کرد.

ارکستر شهر تهران الگویی برای دیگر شهرها / موسیقی هدیه‌ای الهی است

محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم گفت: مجموعه کارهای فرهنگی هنری که در شهر تهران آماده می شود، ما را به جایی می‌رساند که مردم هر شب بتوانند یک تئاتر و فیلمی ببینند که نزدیک محل زندگی آنها هم باشد. ما در زمینه ارکستر کم و کوتاهی داشته‌ایم برای همین در یک جلسه از چهارشنبه‌های هنر  که خدمت استاد تهرانی بوده‌ایم از ایشان درخواست کردیم تا ارکستر را راه بیاندازند، ما هم کمک می‌کنیم و امروز دیدید که راه افتاد و قطعا سازمان فرهنگی هنری حمایت می کند تا این جریان ادامه داشته باشد.
 
وی افزود: همیشه گفته‌ام که همه جلوه‌های هنر همچون، خط، نمایش، موسیقی، تصویر، شعر، ادبیات و ... در خدمت فرهنگ و هویت تاریخ ماست. بالاخره شما حافظ را هم بدخط بنویسید می توانید بخوانید اما آیا در شان حافظ است که کلام او را بد خط بنویسند؟ خیر. باید استاد امیرخانی و استادان پیشکسوت حافظ را بنویسند. هنر وقتی با فرهنگ آمیخته شد آن را ماندگارتر و جاودانه‌تر می‌کند. ما یک ملت با تاریخ چندهزار ساله و با هویت بزرگ باید از همه جلوه های هنری استفاده کنیم تا بتوانیم هویت و  تاریخ خودمان را به نسل جوان بعد از خود و هم به مردم دنیا برسانیم. عیبی ندارد جوان‌های ما هنرمندان دنیا را بشناسند اما عیب آنجاست که جوان ما هنرمند کشور خودش را نشناسد. عیب نیست که جوان‌ها تاریخ و هویت دنیا و جهان را بشاسند عیب آنجاست که تاریخ و هویت خودمان را ندانیم.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: موسیقی هدیه‌ای الهی است باید آن را پاس بداریم و در خدمت فرهنگ و هویت خود بیاوریم. موسیقی برای تعالی فرد و جامعه است. یک آهنگ و موسیقی خوب حال آدم های عصر ماشینی را که گرفتار شلوغی و ترافیک است را خوب می‌کند.
 
صلاحی در پایان گفت: باید از استادان بزرگی که در جمع هستند؛ آقای شهبازیان، رستمیان، میلاد کیایی، شهرام میرجلالی، مجید اخشابی، محمد معتمدی، محمد میرزا آقایی، کریم قربانی، پیش کسوت‌های هنر خط و نقاشی استاد محجوبی، فلسفی، الهه خاتمی، هر کدام به نمایندگی صد نفر تشکر کنم.
 
«مهربانی»، «آزادی»، «ای ایران»، «چنگ رودکی»، «به زندان» و «نخست گلبانگ مضرابی» قطعه‌هایی بود از آهنگسازانی چون روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، ابوالحسن صبا و حسین دهلوی  که در نخستین کنسرت ارکستر شهر اجرا ‌شد.
مطالب مرتبط
نظر شما