پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۵
کد خبر: ۹۱۷۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
نمایش آیینی غبار شب گذشته با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تالار وحدت روی صحنه رفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی رییس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب گذشته (یکشنبه ۱۵ اسفندماه) با حضور در تالار وحدت به تماشای نمایش «غبار» نشستند.
 
نمایش غبار به کارگردانی محمدرضا مداحیان برای نخستین بار سال ۹۳ در تالار وحدت روی صحنه رفت. فصل دوم «غبار» که با عنوان مرگ و ابریشم روی صحنه رفته است نیز به شکل آیینی و با موضوع خاص حضرت فاطمه زهرا(س) توسط انوش معظمی نویسندگی و از اواسط بهمن ماه دوباره به اجرا رفت.
 
بازیگران این نمایش اردلان شجاع کاوه، میرطاهر مظلومی، شهرام عبدلی، خسرو شهراز، جواد زیتونی، محسن افشار، شاپورکلهر، مهدی طهماسبی، یحیی ایراندوست، انوش معظمی  هستند.
 
در این نمایش علی لهراسبی قطعه‌ای موسیقی را با نام مادرانه به اجرا گذاشته است و غلامرضا آقاسی به شعرخوانی در مصائب حضرت زهرا (س) می‌پردازد.

«غبار ۲» همچون فصل نخست این نمایش، محصول سازمان فرهنگی هنری بشارت است که پیرامون تحول شخصیت اصلی نمایش «ادیب‌ الممالک» در دیاری تحت عنوان غدیران روایت می‌شود و انتخاب‌های درست و نادرست او که گاه موجب انحرافش از مسیر صواب می‌شود اما در پایان به مدد ایمان قلبی و توجه به باورهای دینی و اعتقادی به مسیر فلاح بازگشته و به رستگاری می‌رسد.
 
در مقاطعی از نمایش نیز در روند روایت گریزهایی تاریخی به برهه‌های از تاریخ دین و به ویژه روزگار معاصر با دوران رحلت پیامبر (ص) که منجر به شهادت حضرت فاطمه(س) می‌شود خواهد پرداخت.
 
در خلاصه این نمایش آمده است: راستی چه کسی می‌داند، درد پهلوی شکسته از میخ در سخت‌تر بود یا تحمل نیش زبان‌های از غبار جهل بر آمده در آنسوی در؟ دیدن ریسمان بر دستان خداوندگار ذوالفقار دردناک‌تر بود، یا بی وفایی سبک مغزان سست عهد؟ و با تحمل این‌همه و کوهی از دیگر مصائب، خانم فاطمه(س) به سوی بهشت بال گشود و علی(ع) همچنان، چون کوهی استوار، پابرجاست و تا همواره تاریخ، سنگ محک مظلومیت است و صبر و درایت! گروهی را عقیده بر آن است که تاریخ دم‌به‌دم و نو به نو خود را باز می‌نمایاند ... پرسش اساسی این است: من، در کدام سوی در ایستاده‌ام؟!...
 
این نمایش تا ۱۸ اسفند در تالار وحدت اجرا می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما