سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۵:۵۰
کد خبر: ۹۱۸۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
مسئولان در آیین رونمایی از کتاب «محمد، مسیح کردستان» در فرهنگسرای اندیشه از اهمیت بازخوانی زندگی شهید بروجردی و دیگر بزرگان انقلاب اسلامی گفتند و با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان فرهنگی هنری و جمعی از سرداران دفاع مقدس از خانواده سردار بروجردی و نویسنده کتاب زندگینامه این شهید، تقدیر شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امیر هاشمی از فرماندهان ارتش، سردار احمدی مقدم رییس ستاد بازسازی یمن، سرلشکر ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری ارتش، سمیه بروجردی فرزند شهید بروجردی، نصرالله محمودزاده نویسنده کتاب، همچنین خانواده، همسنگران و یاران شهید بروجردی عصر روز شنبه ۲۱ اسفند ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، علی لاریجانی رییس مجلس دهم به سخنرانی پرداخت و با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: شهید بروجردی همچون ستاره‌ای بود که در ابتدای انقلاب درخشید و راه را برای ما روشن کرد. این شهید در اوایل انقلاب پس از تشکیل گروه صف که از گروه‌های فعال در پیروزی انقلاب بود، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را به وجود آورد. 

وی افزود: این سردارِ شهید جذب سپاه شد و برای ماموریتی مهم در صیانت از انقلاب اسلامی به کردستان رفت؛ در زمانی که مسائل مهمی در کردستان وجود داشت، باید از کسانی در این راه استفاده می‌شد که از لحاظ فکری عمیق بودند. امروز که خیلی از آن زمان فاصله گرفتیم، مشخص می شود که این شهید کارها را با تیزهوشی انجام می‌دادند و دفاع سرزمینی را با حضور افراد موثرِ همان سرزمین سامان دادند. 

امیدوارم کتاب مسیح کردستان دستمایه فیلم سینمایی شود

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خیلی از فرماندهان دفاع مقدس با شهید بروجردی حشر و نشر داشتند و ایشان، فردی مخلص و آبدیده در انقلاب اسلامی بودند. علاوه بر روحیه اخلاص، این عمق معرفت دینی شهید بروجردی هم خیلی مهم است و با توجه به اینکه تحصیلات بالایی نداشتند اما همواره تفسیر المیزان مطالعه می کردند.

وی افزود: همانطور که وارد انقلاب می شویم و کار می کنیم، باید انقلاب را هم با تفکر خود عمیق کنیم. شرایط همیشه در حال پیچیده تر شدن است و نمی شود با سطحی نگری مسائل را حل و فصل کرد. کسانی می توانند در این صف آرایی ها موفق باشند که تفکر عمیق داشته باشند. شهید بروجردی راهی ایجاد کرد که حقیقت کردستان را زنده کرد. او غبارها را کنار زد.

لاریجانی گفت: امیدوارم این کتاب تاثیر خود را در جوانانی که می خواهند راه و رسم جوانمردی نظامی را درک کنند، بگذارد. کسانی که در وادی نظامی قدم می گذارند، باید روحیه جوانمردی را بیاموزند. و امیدوارم این کتاب دستمایه ای شود برای ساخت یک فیلم سینمایی درباره این شهید بزرگوار که نمونه یک نسل بزرگ است. 

با روحی خداجویانه مطیع فرامین احکام دین بود

سمیه بروجردی فرزند شهید محمد بروجردی صحبت های خود را با قرائت بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با صفات برجسته این شهید دفاع مقدس آغاز کرد و گفت: بی گمان حکایت عشق و ایثار این شهید برای همیشه در خاطره ها به یادگار خواهد ماند. در سنگر زندگی و مبارزه، با جان و دل و روحی خداجویانه مطیع فرامین احکام دین بود. 

وی افزود: شهید بروجردی تا واپسین لحظات زندگی، روحی بس عظیم در کالبد کوچک خویش پنهان داشت. او مردم را دوست می داشت و مردم نیز به او ایمان داشتند. علاقه مندانش از کرد و فارس، شیعه و سنی همه برای پیشبرد اهداف ایران و اسلام تلاش می کردند. چه زیبا رهبر انقلاب درباره ایشان فرمودند: روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه جویی با دوستان و گذشت و حلم در مقابل کسانی که تعارض های جدی با او داشتند، نشان دهنده روح عرفانی آن شهید بود.

سردار بروجردی نماد صبر و استقامت بود
 
در ادامه سرلشکر مصطفی ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری ارتش پشت تریبون رفت و به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به شهادت سردار بروجردی در بین یاران و دوستدارانش، گفت: تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری از این انقلابیِ بزرگ دارند که می فرمایند «شهید بروجردی، آرام، مظلوم، شریف، کم حرف، بی تظاهر و پرکار بود.» ما در جبهه های رزم آنچه که از این عزیز برایمان برجسته بود، صدق این انسانِ پاک و شریف بود. ما پیروزی در جبهه ها را در مدیون همین اخلاص‌ها هستیم. 

سردار ایزدی با ذکر خاطره ای از شهید محمد بروجردی، ادامه داد: این شهید، نماد صبر و استقامت است. راهی که ایشان در سختی های فراوان که در کتاب به خوبی به تصویر کشیده شده است و نویسنده محترم در پیِ پانزده سال علاقه مندی به آن پرداخته، نشان دهنده این است که در همه شرایط و سختی های زیاد، ایشان را همه جا سرشار از انگیزه، روحیه، توکل و اخلاق خوش و جاذبه عالی و بدون تظاهر می دیدیم.

رئیس هیئت امنای رزمندگان غرب و شمالغرب کشور در پایان یادآور شد: شهید بروجردی مسیح کردستان و مقتدای همه رزمندگان اسلام است. ایشان هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب، هم حین پیروزی و هم در مجاهدت های خاموش در سرزمین کردستان و هم در دفاع مقدس حضور پررنگی داشت. روح این شهیدِ سعید و مکتبِ این سردار بزرگ زنده است؛ امیدواریم خداوند توفیق بدهد تا در صحنه های جدیدی که در امتداد راه شهیدان ترسیم شده است به خوبی به پیش برویم.

شخصیت شهید بروجردی چندلایه بود
نصرت اله محمودزاده نویسنده کتاب هم در سخنان خود با اشاره به شخصیت های مهم موجود در این کتاب گفت: ملزم بودم با محوریت شخص شهید بروجردی داستان موجود در این کتاب را روایت کنم. وقتی شما شخصیت این شهید را دنبال می کنید، کار برایتان بسیار سخت می‌شود چون این شخصیت چندلایه بود و در عینِ حال که هشت کلاس سواد داشت، بینش و تفکر عمیقی داشت. می دانست چطور امام(ره) را در فرودگاه تحویل بگیرد و در بهشت زهرا تحویل بدهد. 

وی افزود: من در این کتاب روش تحقیقی را انتخاب کردم که با مرام شهید بروجردی سازگاری داشت. درست است که ایشان جامعه شناس یا تحلیلگر آکادمیک نبود اما چطور می شود برنامه پنچ مرحله ای خود را به شکل پروپوزال می نویسد.

محمودزاده با تشکر از کسانی که در نگارش این کتاب او را همراهی کردند، یادآور شد: اگر کسانی که در مصاحبه ها من را همراهی کردند وجود نداشتند، ۶۵۰ ساعت مفید مصاحبه چهره به چهره با ۱۵۰ شخصیت مختلف نداشتم و بیش از ۱۵ هزار کتاب را مطالعه نمی‌کردم، امروز نمی‌توانستم سربلند از این کتاب رونمایی کنم.

برای حفظ انقلاب نیازمند امثال شهید بروجردی هستیم
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز آخرین سخنران مراسم بود که در سخنان خود، با اشاره به این موضوع که هر هفته در سازمان فرهنگی هنری یک کتاب رونمایی می شود، گفت: خدا را شکر می کنم که حسن ختام این رونمایی ها در سال ۹۵ کتاب مسیح کردستان است. روزی در دفتر سردار ایزدی جلسه‌ای بود و قرار بود این رونمایی در جای دیگری انجام شود اما من پیشنهاد کردم مراسم در فرهنگسرایی که به نام اندیشه است و بعد از دهه فجر کتاب برگزار شود که موافقت شد. 

وی افزود: برای سازمان فرهنگی هنری و برای بنده به عنوان یکی از کوچکترین شاگردان شهید بروجردی باعث افتخار است که توفیق داشتیم در خدمت رونمایی از این کتاب باشیم. من از جانب دکتر قالیباف شهردار تهران به شما خسته نباشید و خداقوت می گویم؛ به خصوص آقای محمودزاده که بیش از ده سال زحمت کشیدند و این کتاب را نگاشتند. البته همه شخصیت بروجردی را نمی توان در چند کتاب نشان داد و جامع الاطراف به آن نگریست اما کتاب مسیح کردستان، کتاب خوبی شد.

صلاحی با اشاره به اینکه نباید امثال شهید چمران و بروجردی به عنوان استثنا در جامعه وجود داشته باشند؛ گفت: برای حفظ امانتِ انقلاب که شهدای انقلاب به ما سپرده اند، نیازمند امثال شهید بروجردی هستیم که خوب موضوعات پیچیده فرهنگی و اقتصادی را فهم کنند؛ چرا که امروزه، دشمن از این طریق به ما حمله می کند و به نظر من تهاجم فرهنگی و اقتصادی به مراتب پیچیده تر از تهاجم نظامی است.

شعرخوانی احمد بابایی و رونمایی از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان»، تقدیر از همسر و دختر شهید محمد بروجردی و نصرت الله محمودزاده نویسنده کتاب از دیگر بخش های این مراسم بود.

«محمد؛ مسیح کردستان» کامل‌ترین کتاب پیرامون ابعاد زندگی شهید بروجردی است که نصرالله محمودزاده آن را در ۷۱۲ صفحه نگاشته و انتشارات روایت فتح به چاپ رسانده است. فرماندهان شهیدی چون صیاد شیرازی، متوسلیان، همت، ناصر کاظمی و کاوه برخی از چهره‌های شاخصی هستند که در اتفاقات این کتاب حضور دارند.

مطالب مرتبط
نظر شما