پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۹۱۸۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ بیان کرد:
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۶ اجرای برنامه پیاده روی اربعین را جزو بهترین برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری دانست و از اجرای هفته فرهنگی استان‌ها خبر داد.
برنامه پیاده روی اربعین از برنامه‌های موفق سال ۹۵ بودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، منصور احمدلو مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۶ و رییس فرهنگسرای بهمن درباره برنامه‌های موفق سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۵ گفت: برنامه‌هایی که در سازمان فرهنگی هنری صورت گرفت عمدتا برنامه‌های ارزشی و خوبی بود. در لابه لای این برنامه‌های موفق آن برنامه‌ای که ویژگی خاص داشت و پیدا کردن مشابهش در جاهای دیگر به این آسانی‌ها نیست، برنامه راهپیمایی اربعین حسینی است. 

وی درباره این برنامه توضیح داد: تاکنون راهپیمایی در اربعین از نجف به کربلا وجود داشت اما تا به حال برای جاماندگان کسی فکری نکرده بود. برخی تصور می‌کردند، ممکن است در این مورد بدعت ایجاد شود اما در پاسخ ایشان گفته می‌شد که این برنامه ویژه کسانی است که به هردلیلی نتوانسته بودند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. اجرای این برنامه پایه اداری محکم می‌خواست که سرانجام سازمان فرهنگی هنری به همراه تعدادی نهادهای دیگر وارد میدان شدند.

احمدلو با بیان اینکه بخش اختصاصی برنامه پیاده روی اربعین مربوط به منطقه ۱۶ بوده است، گفت: در تقاطع خیابان بعثت و فداییان اسلام بزرگ‌ترین ایستگاه مربوط به این راهپیمایی راه‌اندازی شده بود و ۱۰ نهاد مختلف مردمی و دولتی در این برنامه با مدیریت متمرکز منطقه ۱۶ و مراکز تحت پوشش این منطقه مشارکت داشتند. نهادهایی مانند راهنمایی رانندگی، شهرداری منطقه، سپاه، بسیج، کمیته امداد در اجرای این برنامه حضور داشتند که به صورت خالصانه تمام توانشان را به کار گرفتند و با هم افزایی این برنامه اجرا شد. 

رییس فرهنگسرای بهمن در ادامه اجرای برنامه هفته فرهنگی استان‌ها را از برنامه‌هایی دانست که جای خالی آن در میان برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری احساس می‌شود و گفت: شهروندان امروزی تهران مهاجران دیروزی بودند که یا خودشان و یا پدرانشان به این شهر مهاجرت کرده اند. یعنی بیشتر شهروندان تهرانی از شهر یا استان دیگری آمدند و جمعیت شهر تهران را تشکیل داده اند، به همین سبب دچار یک انقطاع فرهنگی از استان‌های خود شدند. از این رو بایستی کاری کرد تا آنها به اصالت‌های فرهنگی و قومی خود برگردند. البته نسل قدیم نسبت به این موضوع نسبت به نسل جدید کمتر آسیب دیده‌اند؛ چون آنها مثلا در خانه شان به زبان اصیل خودشان صحبت می‌کنند اما فرزند خانواده نه. 

وی ادامه داد: این‌ها باعث دور شدن افراد از اصالت‌ها، گویش‌ها و منش‌ها می‌شود و در ادامه بحران هویت را سبب می‌شود. بحران هویت به این معنی که حافظه فرهنگی فرد در تصادف فرهنگ‌های مختلف دچار از دست رفتن می‌شود و روان‌شناسان در این‌باره می‌گویند که برای کسانی که حافظه خود را از دست داده‌اند یادآوری صحنه‌های خوب لازم است. از این رو اجرای برنامه هفته‌های فرهنگی استان‌ها در فرهنگسراهای بزرگی مانند بهمن، خاوران، اشراق و رازی می‌تواند کمک‌ شایانی در این زمینه کند. معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی، موسیقی، هنرهای نمایشی و مفاخر فرهنگی استان‌ها در این برنامه صورت می‌گیرد. پیش از این هفته فرهنگی استان‌ها را در فرهنگسرای بهمن اجرا کرده‌ایم و امید است بتوانیم در سال ۹۶ به آن وسعت بیشتری دهیم.
مطالب مرتبط
نظر شما