سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۱
کد خبر: ۹۲۱۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به عملکرد دینی و قرآنی این سازمان در سال گذشته از اقبال ۵۰۰ درصدی مردم از برنامه‌ها دینی و قرآنی این سازمان خبر داد و گفت: ‌تلاش برای تحول فرهنگی هنری به خصوص در قشر جوان از مهمترین برنامه‌های سازمان در سال ۹۶ است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، با اشاره به عملکرد این سازمان در حوزه برنامه‌های دینی و قرآنی در سال ۹۵، گفت: آنچه در نظر داریم این است که کارهایمان را با برنامه‌ریزی بیشتری انجام دهیم؛ برنامه‌هایی که ما در سال ۹۵ انجام دادیم با نوار زمان خودش پیش رفت؛ که تمام برنامه‌ها در بازه زمانی هر برنامه‌ای مشخص و معلوم بود.

افزایش ۵ برابری کلاس‌های قرآنی در سال ۹۵ 

وی افزود: در نوار زمان سال ۹۵ برای تمامی برنامه‌ها از جمله‌ برنامه‌های دینی و قرآنی برای تمامی گروه‌های سنی برنامه‌هایی مشخص و عملکرد آن هم مشخص بود؛ به عنوان مثال توانستیم کلاس‌های قرآنی خود را در سال ۹۵ پنج برابر کنیم و در کنار آن آموزش تجوید و کلاس‌های صوت و لحن و امثال این را برای دختران و پسران در سنین مختلف به صورت رایگان برپا کردیم؛ برای ارزیابی این موضوعات نیز در هر فرهنگسرا کلاس‌های خاصی ایجاد شد.
 
تبیین قرآن به منظور ورود قرآن به سبک زندگی اسلامی 
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: راه‌اندازی کانون‌های قرآنی با پنج کلاس قرآنی برای رده‌های مختلف سنی بانوان و آقایان انجام شد؛ برگزاری کلاس‌های تبیین قرآن به منظور ورود قرآن به سبک زندگی اسلامی را نیز داشتیم و همچنین برای اینکه جامعه به سمت آرامش درونی و برپایی اخلاق اسلامی و قرآنی پیش برود این برنامه را امسال تقویت خواهیم کرد؛ البته برپایی این کلاس‌ها با استفاده از ظرفیت همه فرهنگ‌سراهای تهران خواهد بود.
  
اقبال ۵۰۰ درصدی مردم از برنامه‌های دینی و قرآنی
 
وی در ادامه بیان کرد: این کلاس‌ها از طراحی و معماری ایرانی اسلامی گرفته تا مربی‌های قرآنی برتر و امکانات خاص تمام با برنامه‌ریزی انجام شد که با اقبال ۵۰۰ درصدی مردم و علاقه‌مندان در برنامه‌های دینی و قرآنی روبه‌رو بودیم؛ این یک رقم بسیار بزرگ و ارزشمند بود که نوار زمان آن هم مشخص بود.
  
صلاحی تصریح کرد: اوج این برنامه‌ها و کلاس‌ها، مسابقات تسنیم و سراج بود؛ تسنیم برای کارکنان و سراج برای قرآنی‌های محلات انجام شد؛ بعد از این برنامه‌ها تصمیم گرفتیم تا در میدان امام‌حسین(ع)، در ماه محرم و صفر آیین‌های سوگواری برگزار کنیم؛ بخشی از این آیین‌ها سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و امثال آن بود و بخشی از آن بصیرت‌افزایی در حوزه اهل بیت(ع) و عاشورا بود.
  
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها اجرای آیین‌های سنتی معارفی در میدان امام حسین(ع) تهران بود؛ این آیین‌ها در حال فراموشی بود و ما تلاش کردیم آنها را دوباره احیا کنیم که مورد استقبال افراد زیادی هم قرار گرفت.
 
حضور پر شور در جشن‌های ملی و مذهبی
 
‌وی ادامه داد: در جشن‌های ملی و مذهبی تلاش کردیم حضور پرشور و رتبه اول را داشته باشیم؛ به عنوان مثال در روز قدس، دهه فجر کاروان و ایستگاه‌های بسیاری را پوشش دادیم. جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی را در سال گذشته با حضور ۸ کشور و ۱۰ استان برگزار کردیم که در این مراسم‌ آیت‌الله اراکی رئیس مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی سخنرانی داشتند و میهمانان کنفرانس اسلامی را هم با خود به این مراسم آوردند.
  
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت برپایی مسابقات قرآن جلسات سنتی و محلات شهر تهران را با عنوان سراج افزایش دادیم، گفت: تلاش کردیم از جلسات خانگی قرآن نیز حمایت کنیم. 
 
اقبال خوب از فروشگاه‌های عرضه محصولات قرآنی

صلاحی با اشاره به دیگر برنامه‌های این سازمان از راه‌‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات قرآنی خبر داد و بیان کرد: ۳۶ فروشگاه عرضه محصولات قرآن در فرهنگ‌سراهای شهر تهران برپا شده است و امیدواریم با راه‌اندازی این فروشگاه بتوانیم نیاز قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به قرآ‌ن را در شمال غرب تهران برطرف کنیم.
 
تولید فیلم‌های سینمایی بلند
 
صلاحی فعالیت‌های هنری را بخش دیگری از اقدامات این سازمان در سال گذشته دانست و بیان کرد: از جمله این برنامه‌ها می‌توانم به ساخت چند فیلم سینمایی بلند و به‌نام توسط کارگردان‌های مطرح کشور اشاره کنیم که توانستند در جشنواره فجر هم حضور پیدا کنند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به ماجان، سرو زیر آب، انیمیشن فیل‌شاه و همچنین چند مستند اشاره کرد.
 
وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های سازمان فرهنگی‌ و هنری در سال جدید هم گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های که تلاش می‌کنیم در سال جدید دنبال کنیم این است که جمعه‌ها همیشه‌ فرهنگ‌سرا‌ها تعطیل بود ولی امسال همه آنها در روز جمعه باز خواهند بود و اسم آن را آدینه‌ها عیدند نام‌گذاری کردیم که با حضور و استقبال خانواده‌ها مواجه شدیم.

وی ادامه داد: شناخت فضای فرهنگی هنری شهر تهران ‌با استفاده از امکانات سازمان و تلاش برای تحول فرهنگی هنری در شهر تهران، به خصوص در قشر جوان و در فضای مجازی از مهمترین برنامه‌ها ما در سال ۹۶ است.
منبع: ایکنا
نظر شما