سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۶:۵۹
کد خبر: ۹۲۲۳۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
در برنامه «بشنو از نی» مطرح شد
در برنامه «بشنو از نی» که به شرح و تفسیر مثنوی معنوی می‌پردازد، مطرح شد که برخورد عارفان، شاعران و مفسران ما با مقوله عشق و زن نفاق آمیز بوده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اولین اجرا از نشست ادبی «بشنو از نی» در سال جدید که به  شرح و تفسیر اشعار مثنوی می‌پردازد، روز ۲۸ فروردین ماه با حضور کارشناس برنامه عبدالحمید ضیایی و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد. 

در ابتدای جلسه کارشناس برنامه در ارتباط با برخورد عارفان با مقوله زن گفت: گاهی دیده شده که برخورد نفاق آمیزی با  زنان وجود دارد و این مساله محدود به قرن معاصر نیست. برای مثال در باب عشق شعرهای زیادی سروده شده اما به طور معمول، هیچ اسمی از زنان در این شعرها به زبان نمی‌آید. حتی اسم‌هایی که در خصوص زنان گفته می‌شود مثل گردآفرید، شیرین و... در ادبیات فارسی معنای مردانه دارند.

ضیایی به نگاهی که دین اسلام به زن دارد اشاره و بیان کرد: در دین اسلام و همچنین در فرمایش‌های رسول اکرم (ص) در خصوص مقام زن تاکید بسیاری شده است. از طرفی دیگر در حوزه تفاسیر عرفانی و فلسفی با حجم انبوهی از توهین و تحقیر نسبت به زن‌ها مواجه هستیم. در شعر جامی و سعدی نیز این دوگانگی دیده می‌شود تا آنجا که مفسران، اشعاری که درباره زنان بوده را به گونه‌ای تفسیر می‌کردند که مخاطب گمان کند که این شعر درباره زن و عشق نبوده و اصلاً دور از شان این عارف بزرگ بوده که درباره زنان شعر بگویند.

کارشناس برنامه ادبی «بشنو از نی» گفت: از نظر عارفان عشق مجازی پلی است به سوی عشق حقیقی که خداوند است. در قرآن نیز به عشق زمینی اشاره شده و در داستان حضرت یوسف و زلیخا و حضرت موسی و دختر شعیب آمده که چه برکتی از وجود عشق نصیبشان شده است.

نظر شما