سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۹
کد خبر: ۹۲۴۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
رییس سازمان فرهنگی هنری در شبکه سه سیما عنوان کرد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز گذشته با حضور در برنامه «خونه خوبه» شبکه سه سیما به بیان جزییات برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب پرداخت و گفت: نام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دنیا شناخته شده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری همزمان با آغاز سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و هشتمین فرهنگ‌سرای کتاب با حضور در برنامه «خونه خوبه» شبکه سه سیما درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: انقلاب ما فرهنگی بود و برای همین امام راحل یک بار وقتی که نظام را تشکیل دادند، یک بار دیگر هم انقلاب کردند و گفتند باید انقلاب فرهنگی شود. یعنی دو بار انقلاب شد. برای همین شورای عالی انقلاب فرهنگی را به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور تشکیل دادند. در ایران ما که تمدن چند هزار ساله مکتوب و مجسم پیش ما و جهانیان گذاشته و یکی از سه حوزه تمدنی بزرگ دنیا بوده، در قبل از انقلاب که جمعیت ما حدود ۳۶ میلیون نفر بود، سه هزار کتاب در سال چاپ می‌شد و امروز مفتخریم که با همه گرفتاری‌هایی که در کشور داشتیم و حتی در زمان جنگ، نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تعطیل نکردیم. این بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی تاریخ ایران را هر سال برگزار کردیم و امروز به ایستگاه سی‌ام رسیدیم. 

وی افزود: امروز در جمهوری اسلامی ایران که جمعیتمان اندکی بیش از دو برابر قبل از انقلاب است، به ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال رسیده‌ایم. همه این کتاب‌ها باید در یک زمان در معرض دید دانشجویان، دانش آموزان، استادان، مردم و خارجی‌ها قرار بگیرد. نام این رویداد را نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گذاشته‌اند که در دنیا برند است، مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، فرانکفورت و... که شناخته‌شده هستند. فضایی که این نمایشگاه اشغال می‌کند بزرگ‌ترین فضاست، از نمایشگاه صنعت، نمایشگاه خوار و بار و هر نمایشگاه دیگری بزرگ‌تر است و برای ما افتخار است که کتاب، بزرگ‌ترین معجزه پیامبر ما در جمهوری اسلامی هم بزرگ‌ترین نمایشگاه را دارد. 

صلاحی با اشاره به جابه‌جایی محل نمایشگاه کتاب عنوان کرد: سال گذشته اولین سال هجرت نمایشگاه بین‌المللی کتاب از مصلی به شهر آفتاب در خارج از شهر بود و در بعضی روزها تا ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشت و دست این مردم عزیز را می‌بوسیم که این مسافت طولانی را آمدند. 

وی با مقایسه فضای شهر آفتاب با نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا تصریح کرد: سال گذشته بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو بود و من هم در کنار وزیر ارشاد وقت مهمان آن نمایشگاه بودم. جمهوری اسلامی فضایی در اختیار داشت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم غرفه‌ای داشت. فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو ۱۰ هزار متر مربع بود، اما فقط فضای مسقف شهر آفتاب در سال گذشته ۶۵ هزار متر مربع بود و در فضای خارجی هم حدود ۳۰ هزار متر مربع فضا ایجاد کردیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: امسال حدود ۴۰۰ هزار عنوان کتاب توسط ۲۷۰۰ ناشر در نمایشگاه کتاب گرد هم می‌آید که در کنار آن مدیریت شهری نیز فضای مفرحی ایجاد کرده و با مدیریت مترو امکانی مناسب برای حمل و نقل فراهم شده است. سال گذشته ایستگاه متروی شهر آفتاب افتتاح شد و امسال هم تکمیل شده است و مردم می‌توانند از همه ایستگاه‌های مترو به شهر آفتاب بیایند و در آنجا هم وسیله حمل و نقل به سالن نمایشگاه فراهم است. حتی فضایی به نام پارک کودک برای بچه‌ها ایجاد کرده‌ایم که مردم با آرامش خاطر بتوانند بهترین دوست خودشان یعنی کتاب را در آنجا ملاقات کنند و ناشران هم هر چه در طول سال آماده کرده‌اند، به مردم تقدیم کنند. 

وی در پایان گفت: مردمی که می‌خواهند به نمایشگاه بروند، شاید حس کنند راه زیادتری باید بروند، اما زحمتی برایشان ایجاد نمی‌شود. چون وقتی در مصلی برگزار می‌کردیم، خیابان‌های اطراف هم برای مردم ساکن در آن محله و هم برای مردمی که می‌خواستند از نمایشگاه بازدید کنند، به دلیل ترافیک مشکل ایجاد می‌کرد. الان شما در ترافیک گیر نمی‌کنید. در شهر آفتاب برای خودروهای شخصی پارکینگ طراحی شده است. امکانات مورد نیاز مانند سرویس‌های بهداشتی، اینترنت، غذاخوری و... هم آماده شده است. امیدوارم به این شکل سرانه مطالعه کشور به قدری بالا برود که زیبنده جمهوری اسلامی ایران باشد.

نظر شما