سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۹
کد خبر: ۹۲۴۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
در ویژه برنامه «تکریم بی‌کرانگی» عنوان شد:
ویژه برنامه «تکریم بی کرانگی» نکوداشت آفرینشگران دانایی برای تجلیل از پنج استاد برجسته دانشگاه، عصر دیروز با سخنرانی علی مطهری فرزند شهید مرتضی مطهری و محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه «تکریم بی کرانگی» نکوداشت آفرینشگران دانایی برای تجلیل از پنج استاد برجسته دانشگاه، عصر دیروز به مناسبت هفته معلم و شهادت استادمطهری با مشارکت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه صدا و سیما، خانه موزه شهیدمطهری و دانشگاه شهیدمطهری با حضور فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، علی مطهری فرزند شهید مطهری و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری این سازمان، شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ و رئیس فرهنگسرای ارسباران و با حضور جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. 

تقدیر از معلم نمونه منطقه ۳
در ابتدای این مراسم محسن سلیمانی ضمن خوش‌آمد گویی به تقدیر از مقام شامخ معلم پرداخت و گفت: درباره شرافت و فضیلت علم هرچه بگوییم کم است. من نیز خودم را وامدار معلمان و استادانی می‌دانم که با حضور گرم خود، راهنمای من بودند. 

وی در ادامه با اشاره به تقدیر از معلم نمونه منطقه ۳ گفت: فرهنگ‌سرای ارسباران بر خود واجب می‌دانست که به تقدیر از تمامی معلمان این منطقه بپردازد، اما آنچه در این مراسم از دست ما بر می‌آید تقدیر از معلم نمونه منطقه ۳ به انتخاب آموزش و پرورش این منطقه است. 

در ادامه برنامه با حضور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ از ابوالفضل سارانی معلم برتر این منطقه تقدیر شد.

مطهری پیش از هر چیز انسان تربیت می‌کرد / سخت‌ترین مباحث فلسفی  را با بیان بسیار روشن و ملموس بیان می‌کرد

سیره تربیت استاد مطهری از نگاه فرزندش
علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی و یادگار شهید مرتضی مطهری  دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به سیره و روش معلمی و نوع تدریس شهید مطهری گفت: دکتر مطهری درس را پله پله و با ذکر مقدمات برای دانشجو بیان می کرد، به طوری که وقتی انسان پای درس ایشان بود یا کتاب فلسفی ایشان را می خواند، احساس می کند که فلسفه علم روشنی بوده و سخت و پیچیده نیست.

وی اضافه کرد: او سخت ترین مباحث فلسفی در کتاب های اسفار اربعه ملاصدرا یا ابن سینا را با یک بیان بسیار روشن و ملموس بیان می کرد، طوری است که انسان فکر می کند فلسفه علمی روشن است که همه به آن نیاز داریم، پاسخی به سوالات ما است و انسان به سمت فلسفه و کلام و علوم عقلی جذب می شود.

وی درباره چگونگی ورود استاد مطهری به دانشکده الهیات دانشگاه تهران و تدریس ایشان در این دانشکده گفت: استاد مطهری صرفا تحصیلات حوزوی داشتند که در سال ۱۳۳۴، دانشگاه تهران اعلام می کند که به تعدادی مدرس برای دانشکده الهیات نیاز دارد و آزمونی در رشته های فلسفه، فقه و ادیان و عرفان و علوم حدیث و قرآن برگزار می کند که استاد بنا به دلایلی در آزمون رشته فلسفه شرکت می کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: استاد مطهری در آزمون کتبی و شفاهی در محضر اساتیدی همچون مرحوم دکتر فروزانفر و مرحوم آقای راشد، نمرات عالی را کسب می کنند و همه اساتید متعجب بودند که چطور یک روحانی در ۳۶ سالگی چنین درجه علمی بالایی دارد و در نهایت استاد مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مشغول تدریس می شوند که بزرگانی همچون شهید بهشتی، شهید باهنر و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دکترای خود را زیر نظر استاد مطهری گذراندند.

فرزند شهید مطهری درباره روش و سیره معلمی استاد مطهری گفت: ما سیره معلمی ایشان را از خلال مصاحبه هایی که از شاگردان ایشان وجود داشته، دریافتیم، استاد مطهری ابتدا یک رابطه قلبی با دانشجو برقرار کرده و دانشجو احساس نزدیکی با استاد مطهری می کرد و اگر احیانا مشکلات مادی هم داشت با ایشان در میان می گذاشت و ایشان هم در حد توان خود به آنان کمک می کرد که چنین ویژگی می تواند امروز برای ما درس و نمونه باشد.

وی همچنین خاطراتی را از نوع برخورد شهید مطهری با دانشجویانش بیان کرد و افزود: نوع تعلیم و درک و فهم مسایل توسط دانشجو برای استاد مطهری بسیار مهم بود و روش درست تعلیم این است که قوه تفکر، تجزیه و تحلیل دانش آموز و دانشجو باید تقویت بشود، نه اینکه ما ذهن دانشجو را مثل یک انبار کالا بدانیم که همین طور آن را به طور نامنظم پر کنیم.

مطهری پیش از هر چیز انسان تربیت می‌کرد / سخت‌ترین مباحث فلسفی  را با بیان بسیار روشن و ملموس بیان می‌کرد

مطهری انسان تربیت می‌کرد
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمان گفت: با آشنایی با سیره و شیوه تدریس استاد مطهری متوجه می شویم که ایشان قبل از اینکه دانشجو و استادی را تربیت کند، انسان تربیت می کند که این انسان تربیت کردن، از عالم تربیت کردن هم بالاتر است، اگرچه تربیت انسان عالم بسیار ارزشمند است.

صلاحی افزود: ما تا شاگرد خوبی نباشیم، نمی توانیم معلم خوبی باشیم و اگر معلم خوبی نباشیم نمی توانیم شاگرد خوبی باشیم و اگر این ۲ را یاد گرفتیم همه کارهایمان خدایی و علمی می شود، دیگر همه چیز بر پایه منطق، علم و عشق، اراده به ساحت مقدس معلم شکل می گیرد و همچنین آنچه در کشور می گذرد، بر پایه یک انصاف، عدالت، شکل می گیرد.



تقدیر از ۵ استاد نمونه
در پایان این آیین از محمدتقی آشوری دکتری مردم شناسی هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی، چهره ماندگار سال ۱۳۸۲، رقیه بهزادی مدرس و دکتری رشته فرهنگ و زبان های باستانی، دکتر احمد ضابطی جهرمی از بزرگان مستند فارسی و استاد برجسته دانشکاه تهران و دکتر سیدابوالقاسم نقیبی دکتری رشته فقه و حقوق خصوصی تجلیل شد.

مطهری پیش از هر چیز انسان تربیت می‌کرد / سخت‌ترین مباحث فلسفی  را با بیان بسیار روشن و ملموس بیان می‌کرد

خوانش بخشی از کتاب «داستان راستان» نوشته استاد مرتضی مطهری توسط مصطفی رحماندوست از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما