شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۳
کد خبر: ۹۲۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
حسین پاینده در جلسه «ترنم قلم» فرهنگسرای گلستان مطرح کرد:
نشست ادبی و نقد کتاب «ترنم قلم» فرهنگسرای گلستان این هفته با هدف نقد کتاب حریم و با حضور نویسنده این اثر صادق کرمیار، حسین پاینده و محمدرضا گودرزی به عنوان منتقد برگزار شد.
«حریم» مخاطب را تا پایان حفظ می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای نشست ادبی و نقد کتاب «ترنم قلم» در فرهنگسرای گلستان بخشی از کتاب توسط نویسنده صادق کرمیار خوانده شد.

در ادامه دکتر حسین پاینده میهمان و منتقد گفت: برخلاف تصور مردم کسانی که غرق در روزمرگی هستند و مدام درگیر رفع مشغله‌های روزمره خود هستند لذتی از زندگی‌شان نمی‌برند. در مقابل ما انسان‌هایی که زندگی‌مان در عالم کتاب وقف شده است لذت زندگی را بیشتر درک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات نقد و کارگاه‌های خواندن کتاب‌های تازه منتشر شده در رشد فرهنگ ادبی و کتابخوانی ما بسیار تأثیرگذار است، افزود: جلسات نقد کتاب مانند آزمایشگاهی است که هم نویسنده را با عکس العمل و واکنش‌های مخاطبانش آشنا می‌کند و هم مثل مخاطبان و خوانندگان کتاب در مواجه مستقیم با نویسنده می‌توانند نظرات، علاقمندی‌ها و نقدهایشان را به کتاب بدون واسطه مطرح کنند.

پاینده اظهار داشت: کارکرد راوی در رمان «حریم» کارکرد قابل توجهی دارد. من با قاطعیت می‌گویم اگر روایت کننده از منظردیگری در کتاب حریم مطرح بود تا این اندازه تأثیرگذاری و جذابیت را برای مخاطب نداشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه پایان رمان در ادبیات بسیار مهم است، تصریح کرد: همانطور که یک پایان مناسب و مفید می‌تواند اثر را در ذهن مخاطب ماندگار کند و به مثابه کاشت یک بذر اندیشه در ذهن مخاطب تأثیر بگذارد به همان اندازه پایان بد می‌تواند مخاطب را از اثر و کتابخوانی دلزده کند.

حسین پاینده با تأکید بر اینکه یکی از بارزترین هنر ایرانی‌ها مینیاتور است، ادامه داد: دلیل شهره بودن به این هنر در این است که ایرانی‌ها از دیرباز مهارت بسیاری در جمع کردن یک تصویر بزرگ با جزئیات و همه عناصر در مقطع کوچک داشته اند، دقیقا به همین دلیل است که نظامی در شاخه شعر روایی بی نظیر است.

وی عنوان کرد:در ادبیات نمونه این ویژگی ایرانی‌ها برائت استهلالی نامیده می‌شود که خواننده از ابتدا چیزی از روایت کلی بداند و در رمان حریم این ویژگی به خوبی دیده می‌شود چون خواننده یک دید کلی از روایت کامل کتاب را دریافت می‌کند.

این منتقد ادبی با بیان اینکه اگر هنر و مهارت رمان نویس ریشه‌ای باشد رمان نویس می‌تواند میراث دار فرهنگ خودش باشد، گفت: نویسنده رمان می‌تواند با اثری که خلق می‌کند روایتی را شکل بدهد که مخاطب را در طول همان اثر و در کل دوره فعالیت ادبی همراه خود حفظ کند.

پاینده با بیان اینکه صفحات اول هر کتابی بویژه رمان باید این قدرت را در نوشتار خود داشته باشد که بتواند مخاطب را تا پایان با خود نگهدارد، افزود: اگر رمانی بتواند مخاطب را با خود همراه نگه دارد در حقیقت خواننده را دایره و چنگ خود حفظ کرده است و نتیجه این می‌شود که اثر بعدی این نویسنده هم به واسطه اثر قبلی پرتوجه می‌شود اما اگر کتاب نتواند مخاطب را با خود همراه کند به مرور نویسنده مخاطب و علاقه‌مندان ادبی خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه صادق کرمیار در رمان حریم به خوبی توانسته خوانند را تا صفحات آخر با خود همراه نگهدارد، اظهار داشت: اولین ویژگی مهم رمان حریم نوشته صادق کرمیار در این است که در همان دو تا سه صفحه اول مخاطب لذت خواندن این رمان را می‌چشد و همین نقطه قوت نمی‌گذارد که او کتاب را از خود دور کند.

علاقه‌مندان برای شرکت در جلسات نقد کتاب ترنم قلم در فرهنگسرای گلستان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به فرهنگسرای گلستان به نشانی خیابان گلبرگ، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان، طبقه دوم، معاونت آفرینش و اجرا مراجعه کنند یا با شماره تلفن  ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند.

نظر شما