جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۰
کد خبر: ۹۲۶۶۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
اولین نشست شورای آموزش سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ با حضور رییس، معاون فرهنگی و جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اولین نشست شورای آموزش سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۶ با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی، رؤیا فتحی مدیر مرکز آموزش، سید مجید کمالی مدیر مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رییس فرهنگ‌سرای ملل، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، محمدرضا جمالی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگ‌سرای عطار و سایر اعضای شورای آموزش سازمان فرهنگی هنری صبح روز ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست هر یک از حاضران گزارشی از فعالیت‌های آموزشی و خانه‌های مشاوره سازمان فرهنگی هنری را ارائه کردند. 
 
صلاحی در این نشست عنوان کرد: اقداماتی که تاکنون در حوزه آموزش و مشاوره در سازمان فرهنگی هنری رقم خورده است، نشان از یک فعالیت امیدوارکننده دارد. با توجه به این که مردم ما اصولاً افراد مشورت خواه و مشورت پذیری نیستند و ما عمدتاً اعتقاد داریم که یا خودمان نسبت به یک موضوع فهم کامل داریم و یا اینکه مشاور و راهنمایی برای حل مشکل ما وجود ندارد، بنا بر این ضروری است فرهنگ مشاوره بر اساس آموزه‌های قرآنی در کلان‌شهر تهران گسترش پیدا کند و همه مشاوران ما بدانند که منبعی جامع‌تر، کامل‌تر و موثرتر از قرآن کریم و دین مبین اسلام برای این موضوع وجود ندارد.

وی با اشاره به خوددرمانی‌ها برای بیماری‌های جسمانی گفت: برای بیماری‌های ظاهری و جسمی زمانی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنیم که پیش از او، بیش از ۱۰ دکتر دیگر از اطرافیانمان ما را ویزیت کرده‌اند و درمان‌های خانگی آنها را تجربه کرده‌ایم. بعد از زحمت فراوان و جدی‌شدن بیماری تازه به فکر درمان قطعی می‌افتیم. این اتفاق در مسائل روحی و روانی وضع وخیم‌تری دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: این مشورت نگرفتن ما در حالی است که خداوند در قرآن کریم، پیامبر (ص) را نیز به مشورت کردن در امور تشویق کرده است. آموزه‌های دینی ما می‌تواند راه‌گشایی برای همه سختی‌ها باشد و هیچ علمی بالاتر از دین نیست.

صلاحی تاکید کرد: خانه‌های مشاوره را جدی بگیرید. زیرا در کشور ما هنوز مشورت دادن به عنوان یک نیاز فهمیده نشده است. لذا تکلیف ما معلوم است، اگر همه یاد می‌گرفتند مشورت کنند، بسیاری از این طلاق‌ها اتفاق نمی‌افتاد. زیرا اکثر این مسائل با یک مشاوره و مشاور امین حل می‌شود. ما در درجه اول عدم درک نیازهای متقابل را داریم و در درجه دوم در تفاهم یا رسیدن به فهم مشترک دارای مشکل هستیم. چون ما مشورت پذیری کمی داریم، ارتباط بین زن و مرد، پسران و پدران، دختران و مادران متعادل و پویا نیست. خانه‌های مشاوره اهمیت فراوانی دارند و مردم زیادی از این خانه‌های مشاوره در سطح کلان‌شهر تهران استفاده می‌برند. در حال حاضر آستانه تحمل آدم‌ها کم شده است. علاوه بر اینکه مهارت‌های تحمل کردن را نیز یاد نگرفته‌ایم. در حالی که با نگاه دینی تحمل پاداشی خدایی و الهی دارد. کافی است به خدا نگاه کنیم و مهارت‌های لازم را یاد بگیریم و بدانیم که چگونه زندگی‌مان دستخوش تحول و دگرگونی می‌شود. به همین دلیل اگر به خدا نگاه داشته باشیم، برای زنان و مردانی که مشورت می‌گیرند به غیر از مباحث علمی که در نظر می‌گیریم، باور می‌کنیم که خدا می‌فرماید نمی‌دانید که من می‌بینم؟ همین نگاه در زندگی که خدا همه چیز را می‌بیند، زن و مرد را به رفتارهای عادلانه دعوت می‌کند. باید مشاوران این را بدانند که مشورت کردن یک آموزه دینی است و هیچ علمی بالاتر از علم دینی و معنوی نیست. بر این اساس بایستی خانه‌های مشاوره را خیلی جدی گرفت و به عنوان یکی از حقوق شهروندان در زندگی فردی و اجتماعی محسوب شود. 
 
وی افزود: هر کسی به شما مراجعه کرد حتی اگر توانایی مالی برای پرداخت حق مشاوره را نداشت، با او به مشاوره بنشینید. مشاوره از این منظر که می‌تواند زندگی یک فرد و حتی یک جامعه را نجات بدهد بسیار ارزشمند است و نمی‌توان روی آن رقمی مادی گذاشت اما ما به عنوان یک نهاد فرهنگی باید توجه ویژه‌تری به اقشار کم‌درآمد جامعه داشته باشیم. 

وی در ادامه اضافه کرد: هر آنچه از علم، فرهنگ و هنر در این سازمان عملیاتی می‌شود باید آموزش‌محور باشد. اگر مسائل آموزشی را از هنر بگیریم چیزی جز لودگی نمی‌ماند. باید در پس هر اشک و لبخندی، آموختن باشد.

رییس سازمان بیان کرد: ما در سازمان سه رأس آموزشی داریم، مرکز آموزش، مرکز مطالعات فرهنگی و دانشگاه جامع سازمان. این سه ضلع باید بر اساس ماموریتشان با هم تبادل داشته باشند و مثلثی را تشکیل دهند که گاهی متساوی‌الاضلاع است و گاهی اندازه این اضلاع تغییر می‌کند. مهم‌ترین نکته حرکت این سه ضلع در جهت نیل به هدف است.
 
وی در پایان گفت: مهم‌ترین نکته در حرکت‌های آموزشی، مربیان ما هستند، نه تجهیزات. ما باید به مربیانمان انگیزه بدهیم. باید برای آنها تشویق قائل شویم تا ببینند که کار آنها برایمان با اهمیت است. باید بهترین آنها را در هر دوره معرفی کنیم، در نشریاتمان، در سایت خبری سازمان گفت‌وگو با آنها را منتشر کنیم و به هر ترتیب آنها را در راهی که می‌روند دلگرم کنیم.
 
در پایان این نشست بنا شد تا دوشنبه هر هفته، به عنوان روز آموزش و مشاوره، مسائل و مشکلات آموزشی در حضور رییس سازمان فرهنگی هنری مطرح شود.

نظر شما