پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۳
کد خبر: ۹۲۶۷۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
خانه فرهنگ صدف همزمان با زاد روز جکیم عمرخیام نیشابوری برنامه نشت ادبی «حکیم ابوالفتح» را پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت برگزار می کند.
حکیم ابوالفتح در خانه فرهنگ صدفبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست ادبی «حکیم ابوالفتح»  با هدف تکریم و پاسداشت گویش ها ، آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

این برنامه با مشارکت کانون ادبی خانه فرهنگ صدف و با حضور شاعر مطرح کشور حمید رضا شکارسری برگزار می شود. در این برنامه به شعر خوانی و به سروده‌های شاعر نامی حکیم عمرخیام پرداخته خواهد شد.

غیاث الدین ابوالفتح، عمر بن ابراهیم خیام (خیامی) در سال ۴۳۹ هجری (۱۰۴۸ میلادی) در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر از جمله امام موفق نیشابوری علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنانکه گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت. خیام در سال ۴۶۱ هجری به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر عبدالرحمن بن احمد , قاضی القضات سمرقند اثربرجسته خود را در جبر تألیف کرد.

اما گذشته از همه اینها، بیشترین شهرت خیام در طی دو قرن اخیر در جهان به دلیل رباعیات اوست که نخستین بار توسط فیتزجرالد به انگلیسی ترجمه و در دسترس جهانیان قرار گرفت و نام او را در ردیف چهار شاعر بزرگ جهان یعنی هومر، شکسپیر، دانته و گوته قرار داد. رباعیات خیام به دلیل ترجمه بسیار آزاد (و گاه اشتباه) از شعر او موجب سوء تعبیرهای بعضاً غیر قابل قبولی از شخصیت وی شده است. این رباعیات بحث و اختلاف نظر میان تحلیلگران اندیشه خیام را شدت بخشیده است. برخی برای بیان اندیشه او تنها به ظاهر رباعیات او بسنده می کنند، در حالی که برخی دیگر بر این اعتقادند که اندیشه های واقعی خیام عمیق تر از آن است که صرفا با تفسیر ظاهری شعر او قابل بیان باشد. خیام پس از عمری پربار سرانجام در سال ۵۱۷ هجری (طبق گفته اغلب منابع) در موطن خویش نیشابور درگذشت و وی را در امامزاده محروق به خاک سپردند.

علاقه‌مندان به شعر می‌توانند به نشانی : پاسداران ، انتهای گلستان پنجم ، بوستان صدف ، خانه فرهنگ صدف مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن : 22955566 تماس بگیرند. 

نظر شما