شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۹
کد خبر: ۹۲۸۶۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
نمایشگاه برگ‌هایی از کتب تصویری چاپ سنگی روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴ تا ۱۶ در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد.
نمایشگاه برگهایی از کتب تصویری چاپ سنگی در نگارخانه لالهبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در نمایشگاه برگ‌هایی از کتب تصویری چاپ سنگی که روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در نگارخانه لاله گشایش می‌یابد، تلاش‌شده تا با نمایش برخی از تصویرسازی‌های مذهبی موجود درکتاب‌های چاپ‌سنگی که بیشتر مربوط به دوره قاجار است، بخشی از گنجینه هنری این دوران مرور شود. 

این تصاویر برگرفته از کتاب‌های مختلفی همچون : حمله حیدری به‌قلم ملابمانعلی راجی‌کرمانی، طوفان‎البکاء به‌قلم محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری، اسرارالشهاده به‌قلم ملافاضل دربندی، معراج‌نامه به‌قلم محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری و ... است که جملگی از معروف‌ترین و پرتیراژترین کتاب‌هایی هستند که به کرّات در دوره قاجار به شکل مصور منتشرشدند. همچنین آثار ارائه شده در بردارنده موضوعاتی گوناگون، همچون، معراج پیامبراعظم (ص)، داستان پیامبران و رشادت‌های حضرت علی (ع) و ...، است.

نقاشی و نگارگری ایرانی، در سده‌های آغازین، بیشتر به ادبیات کلاسیک فارسی و متونی چون شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، بوستان سعدی، کلیله و دمنه و ... پرداخته‌است. نگارگری مذهبی به شکل تک‌ نگاره‌های پراکنده، در قالب مصورسازی داستان‌های مذهبی و یا نعت پیامبر(ص) در میان نگاره‌های نسخه‌های ادبی چون خمسه نظامی یا بوستان سعدی قابل‌مشاهده است. نسخه‌های معراج‌نامه از اولین و پایدارترین متون مذهبی مصور ایرانی هستند.
با رسمی‌شدن مذهب تشیع در عهد صفوی، متون بیشتری با درونمایه مذهبی استنساخ و مصور شد که با ورود صنعت چاپ به ایران در دوره قاجار، این حرکت به اوج خود رسید و نسخه‌های مذهبی به یکی از گونه‌های اصلی کتب چاپی در این دوره بدل شد.

این نمایشگاه به انتخاب علی بوذری (تصویرگر،پژوهشگر و مدرس دانشگاه) گردآوری شده و امید است انگیزه و بهانه‌ای در اختیار پژوهشگران و هنرمندان معاصر قرار دهد تا هرچه بیشتر از گنجینه کتب چاپ‌سنگی و خلاقیت بی‌پایان هنرمندان تصویرگر ایرانی دوره قاجار در پژوهش‌های آتی و شکل دهی به ایده های هنری معاصر خود استفاده‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی ماه رمضان (به جز روزهای تعطیل) از ساعت ۹ تا ۱۵:۴۵ و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۲:۱۵ به نگارخانه لاله مراجعه کنند. این نمایشگاه تا ۱۲ تیرماه دایر خواهد بود.

نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله، واقع است و شماره ۸۸۹۶۰۴۹۲ برای اطلاعات بیشتر اعلام شده است.
 
 
نظر شما