چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۵
کد خبر: ۹۲۹۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
همزمان با آغاز هفته صنایع دستی:
نمایشگاه «سرمه دوزی» بانوی هنرمند «کبری فاضلی» همزمان با روز جهانی صنایع دستی به مدت یک هفته در نگارخانه پردیسان فرهنگ‌سرای فردوس برپا می‌شود.
نمایشگاه به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه «سرمه دوزی»به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و با هدف آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با هنرهای صناعی و دستی ایران و همچنین فرهنگ‌سازی و سوق دوستداران هنر به بازدید از آثار نمایشگاهی هنرمندان برای حمایت و تشویق این قشر، شنبه ۲۰ خردادماه ساعت ۱۶ گشایش می‌یابد.
 
«کبری فاضلی» صاحب آثار این نمایشگاه، از ۲۶ سال پیش تاکنون مشغول کار سرمه و سوزن دوزی است. حضور در نمایشگاه‌های ششم و هشتم قرآن به صورت گروهی، نمایش آثار در کشور یونان در هفته فرهنگی ایران و یونان به صورت انفرادی، حضور در برنامه «همیشه خونه» در شبکه آموزش و نمایش تعداد زیادی از آثار وی در این برنامه تلویزیونی در رزومه کاری کبری فاضلی به چشم می‌خورد.

سرمه دوزی یکی از رودوزی‌های شاخص و فاخر ایرانی است. توجه ايرانيان به آرايش يقه لباس‌ها و سمبوسه‌های لشگری و درباری و تزیين درفش‌ها آن‌ها را وادار به توليد اين نوع نخ‌های تزیيني می‌کرد. زمان رواج اين نوع نخ را می‌توان به دوره اشكانيان نسبت داد. در دوره صدر اسلام با عنايت به تعهدات هنرمندان ايرانی برای توليد پرده خانه خدا سرمه دوزی به منتهای درجه شكوفايی رسيد؛ در اين دوره سوره‌های كوتاه و يا آياتی از قرآن مجيد به شيوه خطوط سته محقق، ريحان، ثلث، نسخ، رقاع و توقيع طراحي و سرمه دوزی می‌كردند که نمونه‌هایی اكنون در موزه ايران باستان نگهداری می‌شود.
 
علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۲۱ تا ۲۵ خردادماه از ساعت ۹ تا ۱۷ به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر نیز با شماره ۴۴۰۰۰۲۰۳ تماس بگیرند.

نظر شما