به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین نشست کمپین صداقت رسانه ای با موضوع بررسی ابعاد فرهنگی، رسانه ای سند 2030 ، امروز سهشنبه 23 خرداد با حضور مهدی بهلولی از کارشناسان و دبیران آموزش و پرورش در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، برگزار شد.
در این جلسه قرار بود، ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش دولت دهم و حجت الاسلام ناصریپور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشته باشند که حضور پیدا نکردند.
بهلولی در این نشست در رابطه با سند 2030، گفت: ما در این مساله با دو مقوله، متن مکتوب سند و فضای یونسکو روبرو هستیم که در این جلسه می خواهیم به خود سند بپردازیم.
وی افزود: سند 2030، سندی درباره توسعه پایدار در بخش های مختلف است و در آن فقط از آموزش و پرورش، صحبت نشده است. زدودن فقر، شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی، مقابله با گسترش خشونت و جنگ در جهان و برقراری صلح و آرامش از دیگر موضوع هایی است که در این سند، وجود دارد. این سند 17 هدف دارد که تنها هدف های چهارم و پنجم آن به طور مستقیم مربوط به آموزش و پرورش است.
وی اظهارداشت: تمرکز منتقدان نیز بر روی این دو هدف است و دغدغه هایی نسبت به این موضوع مطرح می کنند. باید تمرکز کنیم روی این بندها که ببینیم مغایرت ها و مشکلات این بندها با فرهنگ اسلامی و کشورمان، کجاست و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
بهلولی تاکید کرد: یونسکو خود نسبت به این سند، تفسیر و قرائت هایی در سایت خود منعکس کرده است اما ما می توانیم، با قرائت و نظر خود این سند را پیاده کنیم. همچنین در این سند نیز بر رعایت و احترام گذاشتن به الویت های ملی و اختلاف فرهنگی در اجرای سند، تاکید شده است.
وی گفت: متاسفانه در فضای رسانه، قبل از این که این موضوع وارد فضای کارشناسی شود، وارد فضای عمومی شد و شاهد بودیم برخی با ناآگاهی و بدون مطالعه این سند، برحسب گرایش های سیاسی خود، موافق یا مخالف این سند بودند.
وی اظهارداشت: در همان اوایل مطرح شدن این موضوع، در رسانه ملی، گفتگویی بین نماینده آموزش و پرورش و سحرخیز از منتقدان سند، انجام شد که متاسفانه گفتگوی ناقص و ناتمامی بود و هرکسی در آن برنامه، فقط حرف خود را زد و این در سطح رسانه ملی، گفتگوی ضعیفی بود.
وی با بیان این که رسانه ها در ایران، چندان به موضوع آموزش و پرورش و مشکلات آن توجه نمی کنند، افزود: رسانه های رسمی باید به سمت بررسی کارشناسی این سند بروند و نظرهای دوطرف را مطرح و مورد نقد و تحلیل قرار بدهند. رسانه رسالت آگاهی بخشی دارد و باید نگاهی منصفانه و کارشناسی درباره این موضوع در جامعه، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود.
بهلولی گفت: به نظر من روح اهداف سندهای 2030 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی است و ما شاهد هستیم، همانطور که در سند 2030 بر امکان برخوداری همه دختران و پسران از آموزش با کیفیت می شود ما نیز در فصل 4 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز موضوع عدالت آموزشی را داریم و در راهکار یک-یک این سند، بر تفاوت های جنسیتی تاکید شده است.
وی ادامه داد: بنابراین بهتر است به جای پرداختن به حاشیه ها در پیرامون سند 2030، همه مسئولان در همه بخش ها، توان خود را برای اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بگذارند. ما الان در آموزش و پرورش مشکلات عدیده ای داریم و همچنان در اجرای سند تحول، عقب هستیم.
بهلولی یادآور شد: برخی دغدغه ها در مورد سند 2030 با توجه فضای یونسکو مهم و قابل توجه است اما نیاز است، مسئولان در رابطه با این دغدغه ها در یک فضای کارشناسی و به دور از هیاهوهای رسانه ای و سیاسی، پاسخگویی مناسبی داشته باشند. اندیمشندان اجتماعی و فرهنگی و فرهنگیان نیز باید در فضاهای رسانه ای مثل شبکه های اجتماعی، حضور کنشگر و فعال تری داشته باشند تا این موضوع با نگاهی کارشناسی دنبال شود.