پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۸
کد خبر: ۹۳۰۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
بهلولی در نشست کمپین صداقت رسانه ای فرهنگسرای رسانه:
یک کارشناس و دبیر آموزش و پرورش، گفت: بهتر است به جای پرداختن به حاشیه ها در پیرامون سند 2030، همه مسئولان در همه بخش ها، توان خود را برای اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بگذارند. ما الان در آموزش و پرورش مشکلات عدیده ای داریم و همچنان در اجرای سند تحول، عقب هستیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین نشست کمپین صداقت رسانه ای با موضوع بررسی ابعاد فرهنگی، رسانه ای سند 2030 ، امروز سه‌شنبه 23 خرداد با حضور مهدی بهلولی از کارشناسان و دبیران آموزش و پرورش در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، برگزار شد.
 
در این جلسه قرار بود، ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش دولت دهم و حجت الاسلام ناصری‎پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشته باشند که حضور پیدا نکردند.
بهلولی در این نشست در رابطه با سند 2030، گفت: ما در این مساله با دو مقوله، متن مکتوب سند و فضای یونسکو روبرو هستیم که در این جلسه می خواهیم به خود سند بپردازیم.
 
وی افزود: سند 2030، سندی درباره توسعه پایدار در بخش های مختلف است و در آن فقط از آموزش و پرورش، صحبت نشده است. زدودن فقر، شرایط اقلیمی و تغییرات آب و هوایی، مقابله با گسترش خشونت و جنگ در جهان و برقراری صلح و آرامش از دیگر موضوع هایی است که در این سند، وجود دارد. این سند 17 هدف دارد که تنها هدف های چهارم و پنجم آن به طور مستقیم مربوط به آموزش و پرورش است.
 
وی اظهارداشت: تمرکز منتقدان نیز بر روی این دو هدف است و دغدغه هایی نسبت به این موضوع مطرح می کنند. باید تمرکز کنیم روی این بندها که ببینیم مغایرت ها و مشکلات این بندها با فرهنگ اسلامی و کشورمان، کجاست و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

بهلولی تاکید کرد: یونسکو خود نسبت به این سند، تفسیر و قرائت هایی در سایت خود منعکس کرده است اما ما می توانیم، با قرائت و نظر خود این سند را پیاده کنیم. همچنین در این سند نیز بر رعایت و احترام گذاشتن به الویت های ملی و اختلاف فرهنگی در اجرای سند، تاکید شده است.
وی گفت: متاسفانه در فضای رسانه، قبل از این که این موضوع وارد فضای کارشناسی شود، وارد فضای عمومی شد و شاهد بودیم برخی با ناآگاهی و بدون مطالعه این سند، برحسب گرایش های سیاسی خود، موافق یا مخالف این سند بودند.
وی اظهارداشت: در همان اوایل مطرح شدن این موضوع، در رسانه ملی، گفتگویی بین نماینده آموزش و پرورش و سحرخیز از منتقدان سند، انجام شد که متاسفانه گفتگوی ناقص و ناتمامی بود و هرکسی در آن برنامه، فقط حرف خود را زد و این در سطح رسانه ملی، گفتگوی ضعیفی بود.
وی با بیان این که رسانه ها در ایران، چندان به موضوع آموزش و پرورش و مشکلات آن توجه نمی کنند، افزود: رسانه های رسمی باید به سمت بررسی کارشناسی این سند بروند و نظرهای دوطرف را مطرح و مورد نقد و تحلیل قرار بدهند. رسانه رسالت آگاهی بخشی دارد و باید نگاهی منصفانه و کارشناسی درباره این موضوع در جامعه، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود. 
بهلولی گفت: به نظر من روح اهداف سندهای 2030 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی است و ما شاهد هستیم، همانطور که در سند 2030 بر امکان برخوداری همه دختران و پسران از آموزش با کیفیت می شود ما نیز در فصل 4 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز موضوع عدالت آموزشی را داریم و در راهکار یک-یک این سند، بر تفاوت های جنسیتی تاکید شده است.
وی ادامه داد: بنابراین بهتر است به جای پرداختن به حاشیه ها در پیرامون سند 2030، همه مسئولان در همه بخش ها، توان خود را برای اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بگذارند. ما الان در آموزش و پرورش مشکلات عدیده ای داریم و همچنان در اجرای سند تحول، عقب هستیم.
بهلولی یادآور شد: برخی دغدغه ها در مورد سند 2030 با توجه فضای یونسکو مهم و قابل توجه است اما نیاز است، مسئولان در رابطه با این دغدغه ها در یک فضای کارشناسی و به دور از هیاهوهای رسانه ای و سیاسی، پاسخگویی مناسبی داشته باشند. اندیمشندان اجتماعی و فرهنگی و فرهنگیان نیز باید در فضاهای رسانه ای مثل شبکه های اجتماعی، حضور کنشگر و فعال تری داشته باشند تا این موضوع با نگاهی کارشناسی دنبال شود.

نظر شما