پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۱
کد خبر: ۹۳۰۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
در نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» انجام شد
کتابخانه علامه جعفری (ره) در آستانه فرا رسیدن شب‌های پرفضیلت قدر و ایام جانسوز ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع)، نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» با موضوع تحلیلی بر شب قدر و ادعیه حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه را با حضور حجت‌الاسلام موسی حسنی برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نوزدهمین نشست «حرف‌های فیروزه‌ای» که به مناسبت فرا رسیدن شب‌های پرفضیلت قدر و شهادت امیرالمؤمنین (ع) عصر روز دوشنبه ۲۲ خردادماه در کتابخانه علامه جعفری (ره) برگزار شد، حجت‌الاسلام موسی حسنی به عنوان سخنران برنامه به تحلیل شب قدر و ادعیه حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت شب‌های قدر گفت: چون مهم‌ترین کار برای شب قدر دعاست و این لیالی متعلق به علی بن ابیطالب، امیرالمؤمنین (ع) است، چه بهتر که آداب دعا را از مولایمان یاد بگیریم. حضرت علی (ع) در کتاب گهربار نهج‌البلاغه می‌فرماید: آنکه دعا می‌کند و عمل ندارد، مثل تیراندازی است که تیر دارد، ولی وتر ندارد. در واقع اگر کسی بی‌عمل دعا می‌کند، مثل تیرانداز بی کمان است. بهترین عمل صفای دل است. بهترین راه برای صفای دل این است که هم در مسئله توحید برای غیر خدا راه باز نکنیم، هم در مسائل اجتماعی کینه احدی را در دل راه ندهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: شما دعاهای حضرت را در نهج‌البلاغه که تحلیل می‌کنید، می‌بینید یا سعادت می‌خواهد، یا شهادت می‌خواهد، یا رفاقت با انبیاء می‌خواهد، یا کرامت می‌خواهد، یا عافیت می‌خواهد، یا سلامت می‌خواهد، یا فتوت و رادمردی و مردانگی می‌خواهد و یا عزت؛ ببینید دعاهای حضرت از این عناصر محوری بیرون نمی‌رود. در آن عهدنامه معروف که برای مالک اشتر نوشت، در پایان عهدنامه دعا کرد و فرمود: ای مالک من برای خود و برای تو از خدا سعادت و شهادت‌طلب می‌کنم.
 
حجت‌الاسلام موسی حسنی با اشاره به فضیلت دعا در شب‌های قدر گفت: همین علی که بعد از ضربت خوردن شب نوزدهم دستور داد به قاتل من مدارا کنید؛ در میدان جنگ مردانگی از خدا خواست و می‌خواست. این دعاها را که عرض می‌کنم، شرح خواسته‌های شماست؛ ما یک قرآن به دست داریم و یک قرآن به سر که هر دو جزء برنامه‌های شب‌های قدر است و روایات این دو برنامه هم جدای از هم است. در هر دو برنامه مسئله نیایش و خواسته است. چه بخواهیم، آنچه که الان عرض می‌شود برای آن است که هم در مراسم قرآن به دست، هم در مراسم قرآن به سر این چیزی را که امیر به ما آموخت، اینها را بخواهیم.

علاقه‌مندان برای حضور در سلسله نشست‌های «حرف‌های فیروزه‌ای» می‌توانند به کتابخانه علامه جعفری واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌الله کاشانی، خیابان حسن‌آباد، انتهای کوچه چهارم مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۴۴۰۹۱۰۴۳ تماس بگیرند.

نظر شما