شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۷
کد خبر: ۹۳۱۰۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
«ریتم در آواز ایرانی» موضوع دهمین نشست «آیین آواز» با حضور مهدی آذرسینا، مرتضی غزنوی سه شنبه۳۰ خرداد ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای ارسباران بررسی می‌شود.
بررسی«ریتم در آواز ایرانی» موضوع دهمین نشست «آیین آواز»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست تخصصی آواز، مهدی آذرسینا، مرتضی غزنوی و علی شیرازی به صحبت درباره مباحث فنی و تئوریک «ریتم در آواز ایرانی» می‌پردازند.
 ‌
مهدی آذرسینا (آهنگساز و نوازنده باسابقه کمانچه) متولد ۱۳۲۵ تبریز از نوجوانی نواختن ویلن را نزد رحمت‌الله بدیعی آغاز کرد. آذرسینا سال ۱۳۷۱ اولین متد نواختن کمانچه را برای چهار دورۀ آموزشی، با نام «شیوۀ کمانچه نوازی» با عنوان «گنجینۀ فرهنگ و موسیقی سروش» با مقدمه‌ای به قلم استاد علی تجویدی، و تقریظ استاد اصغر بهاری به همراه آلبوم شورآفرین (اجرای آهنگ‌های شاخص کتاب، با کمانچه) منتشر کرد. آذرسینا چندی پیش کتاب «شعر؟ یا موسیقی؟ (تَنَنای شعر سپید)» را که به قول خودش عصاره‌ تمام پژوهش‌ها و دریافت‌هایش از موسیقی ایران به همراه دریافت‌های فنی و کاربردی موسیقی دستگاهی ایران در هم‌نشینی با شعر و کلام فارسی است به بازار کتاب ارایه کرد.

مرتضی غزنوی (خواننده و مدرس آواز) متولد ۱۳۳۷ شهر گلپایگان که آواز را نزد زنده‌یاد رضوی سروستانی آموخت. سپس نزد مجید کیانی یک دوره روایت استاد دوامی از ردیف آوازی را گذراند و به یادگیری زیبایی‌شناسی ردیف مشغول شد. غزنوی ۱۴ سال در مکتبخانه میرزا عبدالله (به مدیریت زنده‌یاد محمدرضا لطفی) آموخته‌های آوازی‌اش را به هنرجویان منتقل کرد. وی اجراهای متعددی را در داخل و خارج کشور تجربه کرد و هم‌ اکنون به عنوان استاد دانشگاه علمی کاربردی و مدرس آموزشگاه خود به تدریس مشغول است.

علی شیرازی (آوازپژوه و خواننده) متولد ۱۳۵۰ ری است . وی از سال ۱۳۶۹ آموختن آواز را شروع کرد و نزد شاپور رحیمی، رضا رضایی‌پایور و محسن کرامتی به فراگیری ردیف آوازی و دقایق و ظرایف هنر خوانندگی پرداخت. نگارش مقالات تخصصی موسیقی و چندکتاب برخی از فعالیت‌های وی است . صدای این خواننده را می‌توان در سه فیلم مستند «فرخی یزدی» که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است به همراه «نغمه‌سرای کودکان» و «میراث کهن» شنید.
    
علاقه‌مندان برای حضور در اين برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای ارسباران به نشانی خيابان شريعتی، بالاتر از سيدخندان، خيابان جلفا مراجعه کنند و يا با شماره‌های ۲۲۸۷۲۸۱-۲۰ تماس بگیرند.
نظر شما