چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۸
کد خبر: ۹۳۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
به کارگردانی مریم کاظمی و بازی حسین محب‌اهری
نشست رسانه‌ای نمایش «خسیس» از شاهکارهای مولیر، در مجموعه تئاتر شهر و سالن مشاهیر با حضور مریم کاظمی، ساقی زینتی و هومن رهنمون، کارگردان و بازیگران نمایش، یکشنبه، ۱۸ تیر برگزار شد.
خسیس مولیر روی صحنه پردیس تئاتر تهرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای نشست، تیزری از تمرین عوامل کار نشان داده شد و سپس مریم کاظمی به‌عنوان کارگردان گفت: این نمایش، یک اثر کمدی کلاسیک است، نه به شکل کمدی تلویزیون و سینما؛ بلکه نمایشی که جزء کمدی‌های قدیمی است و در قرن ۱۶ ازسوي ژان مولیر نوشته شده. این نمایش از داستان‌ها و افسانه‌های کهن گرفته شده است. توجه و تمرکز گروه ما، بر قصه‌گویی به سبک بسیار ساده و قابل‌فهم، با استفاده از حرکات نمایشی است.

مریم کاظمی در ابتدای جلسه ضمن اشاره به شیوه کاری‌اش عنوان کرد: همیشه این دغدغه را دارم كه نمایش‌هایي را روی صحنه اجرا کنم که مردم عادی و کوچه و بازار بیایند و آنها را ببینند و بر‌همین‌اساس نمایش‌نامه‌هایی متناسب و سرگرم‌کننده را انتخاب می‌کنم. شیوه اجرایم خاص و ماحصل تجربیات چهاردهه‌ای‌ام در گروه تئاتری مستقل است.

این کارگردان در ادامه نشست ضمن اشاره به علاقه‌اش به اجرای نمایش‌های کمدی کلاسیک خاطر‌نشان کرد: در کارهای اخیرم ازجمله «رام‌کردن زن سرکش» و همین نمایش «خسیس»، ژانر اثر کمدی کلاسیک است؛ کمدی کلاسیکی که شامل کمدی و تراژدی است. هردو این نمایش‌ها برگرفته از داستان‌های کهن هستند.

کاظمی با تأکید بر اعتقادش به قصه‌گویی در اجرای نمایش‌هایش عنوان کرد: تمرکز گروه ما روی قصه‌گویی به سبک ساده و قابل فهم با استفاده از حرکات نمایشی طراحی‌شده بر اساس الگوهای ایرانی مثل سیاه‌بازی، روحوضی و ... است؛ کاری که مناسب دیدن همه اعضاي یک خانواده باشد.

وی افزود: ما در نمایش، هم از ساز‌های ایرانی و هم از سازهای خارجی استفاده کردیم تا یک نمایش قابل‌فهم و تصویری را برای مخاطب به نمایش بگذاریم. من کارم را با تئاتر بزرگ‌سال شروع کردم و از سال ۸۶ به طور جدی وارد تئاتر شدم. شیوه‌ای را آموختم که در تئاتر کودک هم کار کنم. تازگی و نشاطی در تئاتر کودک هست.

این کارگردان همچنین درخصوص حضور حسین محب‌اهری در این نمایش با وجود بیماری، تصریح کرد: حسین محب‌اهری یک دوره درمان را طی می‌کند و درمان او همچنان ادامه دارد؛ ولی در کار کاملا سرحال است و هم‌زمان با کار، طول درمان را هم طی می‌کند.

او درخصوص انتخاب پردیس تئاتر خاوران برای اجرای نمایش بیان کرد: من می‌خواستم مخاطب کمی از مرکز شهر فاصله بگیرد و به اطراف برای تماشای نمایش برود. مردم باید از تغییرات جامعه با‌خبر باشند. از نظر من، مشکل تماشاگر اصلا به مکان جغرافیایی سالن مربوط نیست؛ بلکه به مسائل مهم‌تری مربوط است که باید حل شود. ما از روز اول تمرین‌ها ‌را در همین سالن آغاز کردیم و سه ماه طول کشید.

ما از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا اطلاع‌رسانی‌های مربوطه را انجام دهند، هرچند وظیفه مدیران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است كه مردم را برای تماشای نمایش به سالن‌های اطراف تهران دعوت کنند.

در ادامه نشست، ساقی زینتی درباره نقشش در نمایش خسیس گفت: ١٨ سال بود به‌واسطه حضور در سینما و تلویزیون از تئاتر دور بودم و از مریم کاظمی خواستم که در نمایشش بازی کنم و ایشان هم موافقت کرد. من در نمایش خسیس نقش فروزین را بازی می‌کنم که مثل خودم شخصیت شلوغ و پرتحرکی دارد.

هومن رهنمون، بازیگر دیگر نمایش، درباره حضورش در خسیس متذکر شد: من در نمایش خسیس نقش کلانت را بازی می‌کنم؛ نقشی که به‌لحاظ سن‌وسالی، ٢٠ سالی از من کوچک‌تر است و برایم ایفایش چالش‌زا بود و چون از سایر بازیگران دیرتر به گروه پیوستم، برای آماده‌شدن مراحل سختی را تجربه کردم و در سال‌هایی که به ایران برگشته‌ام کمتر مجال بازیگری را داشته‌ام.
آنها هم‌زمان با اجرای خسیس در پردیس تئاتر، نمایش‌های خیابانی را هم در هشت پارک تهران از جمله ملت، پردیسان، لاله، ولایت، بسیج، آب‌وآتش، گفت‌وگو و پارک دلفین‌ها دارند.

در بخش پایانی نشست نمایش خسیس، مریم کاظمی درباره روند تمرینات عنوان کرد: تمرینات از ٢٧ فروردین در پردیس تئاتر تهران شروع شده و اجرای عمومی نمایش از ٣٠ تیر آغاز و اجرای ژنرال نمایش ٢٧ تیر خواهد بود.

مریم کاظمی، کارگردان- بازیگر باسابقه سینما، تلویزیون و تئاتر، چندی است تمرینات نمایش خسیس را در پردیس تئاتر تهران آغاز کرده است. رام‌کردن زن سرکش، ماه‌پیشونی، شاهزاده‌خانم بدترکیب، کلوچه دارچینی و غول بزرگ مهربان از جمله اجراهای کاظمی در عرصه تئاتر هستند.
نظر شما