جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۰۹
کد خبر: ۹۳۴۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
جمعی از زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب، سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیدار و برخی مسائل را پیرامون فعالیت در زندان قصر مطرح کردند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جمعی از زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب سه‌شنبه ۲۰ تیر ماه با محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیدار کردند و ضمن بیان خاطرات دوران حبس، تبعید و شکنجه، مسائلی را در حوزه باغ موزه قصر همچون حفظ خاطرات زندانی‌ها، فعالیت زندانی‌ها در زندان قصر مطرح کردند.
 
در این نشست داوود اسدی خامنه، سیدمحمد میلانی، محمد مهدی عبدخدایی، احمد علی برهانی، جواد منصوری، سیدموسی اکرمی از زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب، حضور داشتند که علاوه بر مرور خاطرات دوران زندان، شکنجه، تبعید و.. به این دلیل که باغ موزه قصر زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری است، برخی نکات را با محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری در میان گذاشتند.

دیدار زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب با رییس سازمان فرهنگی‌هنری

محمد مهدی عبدخدایی به عنوان نماینده زندانیان سیاسی خطاب به محمود صلاحی گفت: زمانی که زندان قصر به موزه تبدیل شد کانونی با هفت عضو شکل گرفت. این‌ کانون فعالیت‌های خوبی در این سال‌ها انجام داده ‌است و هیچ خط و ربط سیاسی هم ندارد. برای کانون، نظام مهم است و کسی که حافظ و دوستدار نظام جمهوری اسلامی باشد، محترم شمرده می‌شود. حالا از شما درخواست داریم که فضایی را زندان قصر را در اختیار اعضای کانون بگذارید. زیرا اعضای کانون، اخبار و اطلاعات جامعی دارند، می‌توانند جلسات برگزار کنند و از زندانی‌های سیاسی دعوت کنند تا با حضور و مرور خاطرات خود این حوادث را زنده نگه دارند.

وی افزود: زندان قصر بندهای متعددی وجود دارد. در شماره یک زندانی‌های عادی، شماره دو افرادی همچون نواب صفوی، شماره سه ما و در شماره چهار افرادی همچون آیت الله طالقانی حضور داشتند.

صلاحی در پاسخ گفت: باید فضایی در آنجا با امکانات فراهم شود تا حکم پاتوق را پیدا کند و مهمان‌ها پذیرایی شوند تا فضایی برای مرور خاطرات باشد. همچنین می‌توان این خاطرات را به صورت مکتوب جمع‌آوری و در قالب کتاب‌هایی منتشر کرد که مسئولیت انتشار آن را هم سازمان فرهنگی هنری بر عهده می‌گیرد. یا می‌شود این خاطرات را به زبان امروزی در قالب ویدیو‌های کوتاه ضبط و در فضای مجازی منتشر کرد.

دیدار زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب با رییس سازمان فرهنگی‌هنری

وی افزود: امروزه کتاب در دسترس همه نیست ولی موبایل همیشه همراه ماست. به همین دلیل می‌توان از این ظرفیت برای زنده نگه‌داشتن خاطرات زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب استفاده کرد.
 
صلاحی همچنین گفت: یک روز‌ را هم اختصاص دهید تا زندانی‌های سیاسی قبل از انقلاب از باغ کتاب که در تپه‌های عباس آباد به تازگی افتتاح شده‌است، بازدید کنند.

حضور دائمی زندانی‌های سیاسی در محوطه باغ موزه قصر به بهانه هم‌کلام شدن با بازدیدکنندگان به ویژه جوان‌ها و گردشگرهای خارجی و تاثیر بیشتر در دریافت حقیقت از جانب آنها با وجود روایت‌های ضد و نقیض، از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

صلاحی در راستای این درخواست بیان کرد: باید تلاش کرد تا این رسالت سینه به سینه و چهره به چهره به نسل بعد منتقل شود. اگر تاریخ را بیان نکنیم از بین می‌رود. هرکجا که حق باشد دروغ آن هم شکل می‌گیرد. خدا حق‌ترین حق هاست ولی در طول تاریخ خدای دروغین هم داشته‌ایم. همچنین کسانی که ادعای پیامبری و یا امام زمان بودن کرده‌اند. جریان حق را باید تا قیامت فریاد زد. به همین دلیل وقتی هنوز کسانی تجربه زندان و شکنجه را داشته‌اند و در میان ما حضور دارند، باید خاطرات آنها را ضبط و به نسل‌های بعد منتقل کرد تا این اتفاق‌ها فراموش نشود.

نظر شما