جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۲
کد خبر: ۹۳۵۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
اجتماع بزرگ نوگلان حسینی همزمان با شهادت امام صادق (ع) با حضور مداحان و پیرغلامان اهل بیت (ع) و مداحان دانش‌آموز شهر تهران روز چهارشنبه ۲۸ تیر ماه به همت فرهنگ‌سرای اندیشه در خانه مداحان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجتماع بزرگ نوگلان حسینی ویژه مداحان دانش‌آموز شهر تهران همزمان با فرا رسیدن روزهای شهادت امام جعفر صادق (ع) روز چهارشنبه ۲۸ تیر ماه با حضور سجاد نوروزی رییس فرهنگ‌سرای اندیشه، حاج مصطفی خورسندی رییس خانه مداحان ایران، حاج یدالله بهتاش، حاج غلامرضا سازگار، حاج مرتضی طاهری، حاج احمد چینی، حاج مهدی آصفی و دیگر پیرغلامان اهل بیت (ع)  و مداحان دانش‌آموز شهر تهران در خانه مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

هدف از اجرای این برنامه تقویت و انتقال هویت دینی، مذهبی و سیره اهل بیت (ع)، تشویق و ترغیب نوجوانان عاشق اهل بیت (ع) و شناسایی استعدادهای بالقوه مداحان نوجوان برای طی کردن مسیر درست توسط فرهنگ‌سرای اندیشه و با همکاری خانه مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد و مقدمه‌ای بر یازدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی بود. 

حاج یدالله بهتاش مداح اهل بیت (ع) در توصیه به مداحان نوجوان گفت: همیشه راست بگویید، با نسبت دروغ دادن به اهل بیت نمی‌توان به جایی رسید. خودتان در منابع معتبر بخوانید و بعد روی منبر بگویید. خلوص و صداقت نکات مهمی است که باید رعایت کنید. از برگزارکنندگان این برنامه تقاضا می‌کنم برای مداحان نوجوان کلاس اخلاق هم بگذارند، مداحی احکام و اصولی دارد که بهتر است قبل از شروع کار آموخته شود. مداح بی‌اخلاق فایده‌ای ندارد، پس کلاس اخلاق برای مداحان ضروری است. مداحان نوجوان باید لباس پوشیدن، حرکات، احترام بزرگ‌تر و... را یاد بگیرند.
 
حاج مصطفی خورسندی مداح اهل بیت (ع) و رییس خانه مداحان ایران هم به معرفی نهادهای صنفی مداحان پرداخت و گفت: کانون مداحان با ۸۰ هزار عضو در کشور، خانه مداحان و بسیج مداحان کشور فعالیت‌های خوبی دارند. بنیاد دعبل خزاعی به مسائل پژوهشی و مسائل رفاهی ذاکران اهل بیت (ع) می‌پردازد که حدود سه چهار هزار نفر از ۸۰ هزار نفر را بیمه کرده‌اند. 

وی افزود: مجموعه مشعر که بخش آموزش را به عهده دارد، موسسه قدیم الاحسان با مدیریت منصور ارضی و هیئت رزمندگان اسلام برای فعالیت مداحان آقا و خانم مؤسسات دیگری هستند که در حوزه مداحان فعال هستند. 

رییس خانه مداحان اضافه کرد: اولین وظیفه ذاکر این است که متدین باشد و کلید آن نماز اول وقت و احترام به پدر و مادر است. در رساله حقوق امام سجاد (ع) ۸۰ حق برای پدر و مادر می‌شمارند، توجه کردن به این حقوق را از همین سن آغاز کنید. نکته دیگر این است که مداح باید پاسخ برخی شبهات را بداند و عالم باشد. 

حاج مرتضی طاهری مداح پیشکسوت نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: داشتن استاد برای شما مداحان نوجوان ضروری است. کسانی که بدون استاد پیش رفتند، به جای خوبی نرسیدند. فرد صدای خوبی داشته، زمینه هم آماده بوده، به میدان آمده است. ولی چون استاد نداشته، خوب بار نیامده. استادی که خودش عامل و خالص باشد. اگر استاد نباشد، ممکن است فرد درگیر زرق و برق و مسائل مادی شود. 

وی اضافه کرد: در روایتی آمده است که دانش در کودکی مانند حکاکی روی سنگ ماندگار است. هر چه در این سن حفظ کنید، برای همیشه در ذهنتان می‌ماند. پس هر چه می‌توانید شعر خوب حفظ کنید. من برخی شعرهایی که ۴۰ سال پیش می‌خواندم، هنوز حفظ هستم. 

طاهری در پایان گفت: برنامه‌هایی مانند نوگلان حسینی بهانه‌ای برای تشویق شما مداحان تازه‌نفس است. اگر موفق نشدید رتبه‌ای به دست آورید، نباید دلسرد شوید. 

سجاد نوروزی، رییس فرهنگ‌سرای اندیشه سخنران پایانی مراسم بود که با تشکر از حضور پیرغلامان اهل بیت (ع) و مداحان دانش‌آموز گفت: خدا را شکر می‌کنم که توفیق داشتیم سه دوره از نوگلان حسینی را برپا کنیم و امیدوارم باز هم این توفیق را داشته باشیم و ماه محرم این برنامه را برگزار کنیم. انشالله صحبت‌هایی که پیرغلامان انجام دادند، آویزه گوشمان شود و در مسیر قرب الی الله ثابت‌قدم باشیم. این عرصه محلی برای خاکساری است و کسی برای مطرح کردن خودش نباید وارد آن شود. دعایمان این باشد که مانند بسیاری از مداحان و پیرغلامان عاقبت به خیر شویم. 

ذکر مصیبت توسط حاج مرتضی طاهری و شعرخوانی توسط احمد بابایی پایان‌بخش این مراسم بود. 
نظر شما