شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۱
کد خبر: ۹۳۸۲۷
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
بزرگداشت مرحوم حبیب الله کاسه ساز با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان سه‌شنبه ۱۰ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
بزرگداشت حبیب سینمای ایران در فرهنگ‌سرای رسانهبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین بزرگداشت حبیب‌الله کاسه‌ساز سه‌شنبه ۱۰ مردادماه با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی، محمدحسن قدیری ابیانه، صمد قربانی و خانواده مرحوم کاسه‌ساز در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

حبیب سینمای ایران
در ابتدای مراسم محسن رضایی این هنرمند فقید را حبیب سینمای ایران خطاب کرد و گفت: زمانی که در سپاه مسئولیت داشتم شاهد تلاش وی برای دریافت امکانات فیلم‌های دفاع مقدسی بودم که تا چه حد دشواری و سختی می‌کشد اما هیچ‌گاه ندیدم این سختی‌ها او را ناامید کند و خم به ابرویش بیاورد، برای همین چهره‌ای که از کاسه ساز در ذهن من باقی مانده همواره با لبخند است.

وی افزود: در وجود ایشان مسوولیت الهی و فداکارانه‌ای می‌دیدیم که هیچ‌گاه نمی‌خواست صف خود را از مظلومیت هشت سال دفاع مقدس جدا کند. خیلی‌ها بودند که با جداسازی و فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب برای خود نان و نوایی به دست می‌آوردند. اما کاسه‌ساز عاشقانه خود را به ارزش‌های انقلاب پیوند می‌زد. در این راستا توانست به موفقیت‌های مطلوبی نیز دست پیدا کند. گواه بارز این ادعا کارنامه درخشان کاسه‌ساز در حوزه سینمای دفاع مقدس است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفت: حبیب‌الله کاسه‌ساز جانباز یا شهید نشد اما زندگی خود را وقف پرچمداری این حادثه بزرگ کرد و همه این عزیزان ریشه و سرچشمه‌شان در کربلاست. کربلا و عاشورا چشمه فیاض شده است که تاریخ را توسط حبیب‌ها آبیاری می‌کند. پرچمی که خیلی‌ها فکر می‌کردند به زمین افتاده است نسل به نسل توسط حبیب‌ها بلند می‌شود و پرچمداری می‌کنند. هنرمندان متعهد دیگر هم همین راه را دنبال می‌کنند به ویژه در شرایط امروز جامعه که ملت ما آگاه‌ترین ملت هستند و می‌بینید که چگونه در سوریه، یمن و عراق یکه و تنها از حقیقت دفاع می‌کنند. این روزها یمن حتی از فلسطین هم مظلوم‌تر است چراکه روزانه بمباران می‌شود و تنها یک ملت است که در تمام دنیا محکم ایستاده است و از این مظلومیت دفاع کرده و فریاد مظلومیت آنها را به صدا درمی‌آورد اما آمریکا و اروپا صدایشان در نمی‌آید.

محسن رضایی در پایان گفت: امیدوارم راه حبیب در سینمای ایران باقی و پاینده باشد؛ زیرا مسیری که وی در پیش گرفته بود با ارزش‌های انقلاب پیوند خورده و به‌نوعی پرچم برافراشته ارزش‌ها در حوزه فرهنگ بود. من ارتباط زیادی با حبیب کاسه‌ساز داشتم، این ارتباط نیز سابقه‌ای بسیار طولانی داشت و ریشه‌هایش را باید در زمان جنگ جستجو کرد.

کاسه ساز برای مردم فضایی پاک در سینما را به وجود آورد
در ادامه مراسم عزت‌الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی و رئیس اسبق سازمان صداوسیما گفت: حبیب‌الله کاسه‌ساز از مدیران و هنرمندانی بود که آثار فاخری را از خود در سینما و تلویزیون بر جای گذاشت. مرحوم کاسه‌ساز هم مدیر فرهنگی خوبی بود و هم وقتی مستقیما به عرصه هنر وارد شد و کار تهیه‌کنندگی کرد فرد موثری در سینما و تلویزیون بود و خوش درخشید و برجسته شد. ما کم داریم آدم‌هایی که هم در حوزه مدیریت و هم در حوزه هنر خوش بدرخشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مدیریتی مرحوم کاسه‌ساز در سینمای دفاع مقدس اظهار کرد:کاسه‌ساز در سینمای دفاع مقدس منشا خدمات زیادی بود. زمانی که به حوزه سینمای ارشاد وارد شدم ایشان به عنوان مدیر قوی و آشنا به سینما فعالیت می‌کردند و یکی از مهمترین بخش‌های معاونت سینمایی که ایشان سمت آن را برعهده داشتند، مدیریت اداره تولید فنی بود که مسوولیت مهمی در مدیریت فنی هنرمندان داشت و چرخ سینما هم خوب می‌چرخید. او جزو مدیرانی بود که در کارش درخشید و مایع آبروی بچه‌های انقلابی و حزب‌اللهی شد و در این حوزه موفق بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه بیان کرد: کاسه‌ساز حداقل ۱۰ کار هنری داشت که همگی خوب و موفق بودند. محتوا و کار خوب باقی‌الصالحات است برای آنان که از دنیا رفته‌اند. کسی که اثر یک فیلمساز ارزشمند را می‌بیند مادامی که آن اثر تاثیرگذار باشد خیرش به سازنده می‌رسد.

ضرغامی در پایان گفت: کاسه‌ساز توانست برای مردم فضای پاکی را در سینما به‌وجود بیاورد؛ فضایی که هم بتوان با آن سرگرم بود و هم نکته آموخت. برای وی علو درجات را از خداوند منان درخواست می‌کنم، هرچند مطمئن هستم که از مقام شامخی در آن دنیا بهره خواهد برد. تنها امیدوارم خداوند نیز به ما سعادت دهد تا بتوانم در مسیر این هنرمند ارزشمند قدم برداریم.

کاسه‌ساز مردم را با سینما آشتی داد

محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات سابق گفت: کاسه‌ساز مردم را با سینما آشتی داد، وی به واقع پدر سینمای دفاع مقدس بود. است اما به عقیده من حبیب‌الله کاسه‌ساز فراتر از این ویژگی‌ها بود. او هم هنرمند بود و هم می‌دانست از این هنر به نحو احسن در جهت اسلام و انقلاب و ملت استفاده کند. سینما و هنر را در خدمت اسلام گرفت. درباره این هنرمند توصیفات فراوانی می‌توان مطرح کرد اما همین اندازه بگویم که وی تمام عمرش را صرف اعتلای فرهنگ اسلام کرد.

وی در ادامه به مستند ادواردو که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز ساخته و پخش شد، اشاره کرد و گفت: هیچ مستندی سراغ ندارم که به این میزان بر روی افراد تاثیرگذار باشد. برای ساخت این مستند از سرافراز معاون برون‌مرزی صداوسیما تشکر می‌کنم که از حبیب‌الله کاسه‌ساز برای ساخت این مستند حمایت و با ایشان همکاری کرد. این فیلم بسیار تاثیرگذار بود و به چندین زبان ترجمه شد. با وجود اینکه پس از ساخت آن هم مورد تهدید و هم مورد تتمیع قرار گرفت.

قدیری ابیانه در پایان گفت: درباره کاسه‌ساز حرف‌های بسیاری می‌شود گفت که همگی در خوبی وی است، چون من در مدت زمانی که با او دوست بودم کوچکترین بدرنگی را از وی مشاهده نکردم. سخن پایانی من این است که حتی می‌توان این احتمال را داد که حبیب‌الله کاسه‌ساز توسط دشمنان این سرزمین ترور بیولوژیک شده باشد، چون برای تولید مستند «ادواردو» به‌شدت از دست وی عصبانی بوده و هستند.

در پایان این مراسم از تمبر یادبود حبیب‌الله کاسه‌ساز توسط عزت‌الله ضرغامی رونمایی شد. همچنین مستندی از حبیب‌الله کاسه‌ساز نمایش داده شد. 

نظر شما