جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۳
کد خبر: ۹۳۸۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
مدیر بخش تبلیغات جشنواره فیلم شهر و عضو انجمن مدیران تبلیغات سینمایی گفت: کانون طراحان از سوی خانه سینما از مدیران زیباسازی شهر درخواست دارند که تعدادی از بیلبوردهای شهر را در اختیار هنرمندان کانون برای پوسترهای سینمایی در اختیارشان قرار دهد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «آسیب‌شناسی تبلیغات سینمایی» در سومین روز از جشنواره فیلم شهر با حضور حسین جمشیدی گوهری، میثم میرزایی و علی باقری در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
 
میثم میرزایی، مدیر بخش تبلیغات جشنواره فیلم شهر، ابتدای این نشست تخصصی، گفت: قبل از اینکه اینترنت به صورت گسترده فراگیر شود، تبلیغات در سینما حضور کمرنگی داشت و بیشتر با فرمتی خاص و با صدایی آشنا صورت می‌گرفت یا اینکه در صفحات مجله عوامل فیلم حضور داشتند اما بعد از دهه 80 تبلیغات فرمت جدیدی پیدا کرد و به آن اهمیت ویژه ای داده شد. البته این نکته را هم اید متذکر شد که تعداد گرافیست‌هایی که در ایران فعالیت حرفه‌ای دارند بسیار کم است.        
 
وی ادامه داد: با تشکیل انجمن طراحان گرافیک و با حضور گرافیست‌های خوبی که در ایران وجود دارد، امید می‌رود که در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای صورت بگیرد.

میرزایی با طرح پیشنهادی از سوی کانون طراحان گرافیک، بیان کرد: کانون طراحان از سوی خانه سینما از مدیران زیباسازی شهر درخواست دارند که تعدادی از بیلبوردهای شهر را در اختیار هنرمندان کانون برای پوسترهای سینمایی در اختیارشان قرار دهد. تا برای هر دوره از اکران فیلمی، تبلیغی برای آنان شود. مطمئنا این بدعت در شهر صورت گیرد، اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد، زیرا ارتباط شهر و هنرمندان می‌تواند به بهتر شدن و شکوفا شدن بخش تبلیغات کمک کند.

علی باقری ازحاضران در نشست، در پاسخ به این سوال که طراحی گرافیک سینما با دیگر طراحی‌گرافیستی چه تفاوتی دارد؟ تصریح کرد: به اعتقاد من، هر فیلمی که ساخته می‌شود، باید برای آن پوستری درنظر گرفته شود . بر طبق آمار تعداد گرافیست‌ها کم نیست و صنف گرافیست‌ها جایگاه خوبی هم دارند اما اینکه چرا آنان وارد عرصه سینمایی نمی‌شوند بستگی به سفارش دهنده سینمایی دارد.

باقری: تهیه‌کننده‌ها به دنبال ارزان تمام شدن قیمت پوسترها هستند
وی افزود: بحث اقتصاد و ارزان تمام شدن قیمت پوستر پیشنهادی است که از سوی سفارش دهنده‌ها و تهیه‌کننده‌ها زیاد داده می‌شود و این معضلی است که وجود دارد و این گره که گرافیست‌ها به سمت طراحی پوستر سینمایی سوق پیدا کنند به دست تهیه‌کننده‌ها باز می‌شود تا بتوانیم جهش گرافیکی خوبی در بخش سینما داشته باشیم. البته جنبه مثبت این قضیه این است که پیشرفت در حوزه تبلیغات و پوستر سینمایی وجود دارد، ولی این روند رو به رشد بسیار کند است و باید به آن سرعت ببخشیم.
به گفته باقری، کارگردان‌ها با پوستر خوب و تخصصی موافق‌اند و دید باز در این زمینه دارند و احساس می‌شود که همیشه در حال قانع کردن تهیه‌کننده فیلم هستند که بتوانند پوستری قوی و با کیفیت برای فیلم داشته باشند
وی ابراز کرد: هر زمان که برای طراحی پوستر فیلمی به من پیشنهاد می‌شود، قبل از طراحی باید فیلم را ببینم و زمانی‌که با فیلم ارتباط حسی پیدا کردم برای طراحی پوستر وارد کار می‌شوم. معمولا در انتخاب آثار خیلی وسواس به خرج می‌دهم و برای طراحی هر پوستر مدت زمان 20 روزه برای آن درنظر می‌گیرم.
این گرافیست به تعامل عکس و گرافیست در طراحی پوستر اشاره کرده و گفت: قطعا زمانی‌که که گرافیست با عکس در تعاملی خوبی باشند و در بعضی از طراحی‌ها مشورت داشته باشند، صد درصد اثر تاثیرگذارتر خواهد بود.

جمشیدی‌گوهری: نگرش فضای حاکم در سینما تخصصی نیست
حسین جمشیدی‌گوهری، مدیر تبلیغات فیلم »ایستاده در غبار« درباره حوزه تبلیغات و طراحی پوستر، اظهار کرد: افرادی که در حوزه تبلیغات به صورت تخصصی کار می‌کنند، تعدادشان کم است زیرا بهایی به آنان داده نمی‌شود زیرا نگرشی که در این زمینه در فضای سینما حاکم است، نگاه تخصصی نیست.
وی ادامه داد: اگر برای تهیه‌کننده و کارگردان فروش فیلم اهمیت داشته باشد، قطعا به سمت پوستر تخصصی سوق پیدا می‌کنند و تبلیغات برایشان دارای اهمیت می‌شود. متاسفانه عده‌ای از تهیه‌کنندگان به سوپراستارهای فیلم اکتفا می‌کنند و برای فیلم‌شان به پوستر و تبلیغات اهمیتی قائل نیستند.
جمشیدی‌گوهری به تبلیغات گروه فیلم »ایستاده در غبار« پرداخت و تصریح کرد: عوامل تبلیغات فیلم »ایستاده در غبار« با تشکیل اتاق فکر و تعامل میان عکاسان، گرافیست‌ها و طراحان به طراحی پوستری رسیدند که چه از لحاظ تخصص گرافیکی و چه زیباشناختی بصری برای مخاطبان قابل قبول بود و هر کسی که تیزر یا آنونس یا گرافیک آن را دیده‌بود، بازخورد خوبی از آنان دریافت کردیم.
نظر شما