پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۶
کد خبر: ۹۳۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که روز گذشته میهمان برنامه «گلستان» شبکه قرآن بود درباره حاکمیت رفتار و فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: باید در رفتارمان زندگی اسلامی پیدا باشد، بازارمان باید اسلامی باشد، اجناس اصل فروخته شود؛ در خرید و فروش صداقت داشته باشیم، چک بی محل نداشته باشیم، در ترافیک و رعایت قوانین باید اینگونه باشیم.
چهره رحمانی قرآن باید در رفتار ما بروز کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شامگاه یکشنبه ۱۵ مرداد میهمان برنامه «گلستان» شبکه قرآن  با اجرای عباس حاج سلیمی بود.
 
صلاحی در ابتدا با تبریک سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) گفت: کتاب ماموریت بشر توسط خالق هستی، همین قرآن کریم است. کتابی که مولفش خداست، جبرییل فقط آورنده آن است؛ واسطه‌ای که نه کلامی از آن کم می‌کند و نه کلامی به آن اضافه می‌کند. خداوند این کلام را برای بشر فرستاده و خودش هم تا آخر آن را حفظ خواهد کرد. در خود قرآن هم این مسئله آمده است؛ «آیا آنهایی که می‌دانند با آنهایی که نمی‌دانند برابرند؟» اما اولویت دارد. در دنیا کتاب خوب زیاد وجود دارد اما اگر قرار باشد یک کتاب بخوانیم، آن قرآن است.
 
وی افزود: قرآن را باید چند بار بخوانیم؟ شما پدر و مادرتان را چند بار نگاه کنی سیر می‌شوی؟ روزی پنج بار؟ صد بار؟ سیر نمی‌شوی. شما خلقت خداوند را چند بار ببینی سیر می‌شوی؟ قرآن کلام خداست و نگاه به آن هم ثواب دارد. چشم را نورانی و قلب را پاک می‌کند. خواندنش صحبت با خداست، با چه کسی صحبت کنیم بهتر از خدا؟ کسی که خالق جهان است. فرصتی داده تا با او صحبت کنیم. اگر شخصیتی بزرگی در دنیا ده دقیقه به ما فرصت بدهد خوب نیست؟ خداوند به ما این فرصت را داده تا هر ساعت از شبانه روز با او بتوانیم صحبت کنیم.
  
وی درباره فعالیت‌های قرآنی در دوران مسئولیتش به عنوان «استاندار خراسان رضوی» گفت: من داوطلب شدم تا در زمانی که افتخار استانداری خراسان رضوی را داشتم، میزبان سومین مسابقات بین‌المللی دانشجویان کشورهای اسلامی باشیم. آنجا غیر از اینکه همه شرکت‌کنندگان جوان و دانشجو بودند، دو پیشکسوت هم دعوت کردیم؛ این استادان بیمار بودند، چون مسابقات در مشهد بود، آمدند و با اینکه پزشکشان از تلاوت منعشان کرده بود، با این حال، به خاطر حرمت حرم مطهر رضوی تلاوت کردند. وقتی از آنها تشکر کردیم، یکی از این استادان به من گفت: من شاید یک هفته هم در این دنیا نباشم. و وقتی به کشورش بازگشت، در کمتر از یک هفته فوت کرد. متوجه شدیم که این استاد فقط به خاطر حضور در این مکان مقدس تلاوت ماندگاری داشت. انگیزه ما این بود، مشهد میزبان مسابقات باشد و مراسم باشکوهی داشته باشیم که به لطف خدا این چنین شد. دوره‌های بعدی آن مسابقات هم در تهران و تبریز برگزار شد که بسیار باشکوه بود.
 
صلاحی اضافه کرد: من در دوره‌ای که استاندار خراسان رضوی بودم، شاهد ارادت تمام اهل سنت به مقام حضرت امام(ع) بودم. آقای آصف زرداری رییس جمهور پاکستان وقتی به مشهد آمد، در حرم وقتی همراهش بودیم، قرار بود حرم را ببیند و در بیت خدّام زیارت کنند اما وقتی چشمشان به ضریح افتاد، همان جا نشستند و به زبان اردو زیارت خواندند شخصیت بزرگ مسیحی یوسف آنتوان بارا، این شخصیت چهل سال قبل گفت می‌خواستم مانند اسلاف خودم برای امیرالمومنین کتاب بنویسم، دیدم ساحت ایشان بسیار بالاست، گفتم از فرزندانش شروع کنم. از امام حسین علیه السلام شروع کردم، سفر کردم به کربلا و کتابی نوشت به نام «حسین در اندیشه مسیحیت». 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: اگر ما پیرو خوبی باشیم، بتوانیم با رفتار، گفتار، عمل و صداقت در کارها و همچنین در برخوردها با مردم خودمان و دیگر کشورها احادیث ائمه معصومین را به درستی و در عمل روایت کنیم، می‌توانیم کاری کنیم آنها هم از احادیث ما تبعیت کنند.
 
محمود صلاحی در ادامه درباره حاکمیت رفتار و فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: بعد از انقلاب اسلامی، در دنیا حکومت جمهوری اسلامی را مطرح کردیم که هم مردمی است و هم محتوای اسلامی دارد. کسانی که از کشورهای دیگر به ایران می آیند، یا وقتی رفتارهای ما که از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی صادر می‌شود، انتظار می‌رود که چیزی که از اسلام شنیده‌اند را در رفتار ما ببینند. البته استکبار جهانی با تنظیم و ساماندهی تروریست‌های تکفیری چهره‌ای که خودشان می‌خواهند را از اسلام نشان بدهند. اسلام آمریکایی که امام فرمود، همین تروریست‌های تکفیری هستند. 
 
وی اضافه کرد: چهره رحمانی که اسلام به عنوان دلسوزترین مکتب برای همه بشر و حتی برای حیوانات و طبیعت است را مردم دنیا می‌خواهند در رفتار ما مسلمانان ببینند. در گفتار که همه خوب صحبت می‌کنند. منشور حقوق بشر را ببینید، خیلی زیبا نوشته شده اما در همه دنیا رعایت می‌شود؟ در میانمار رعایت می‌شود؟ سازمان‌های حقوق بشری چه قدر جدی هستند؟ در اسلام اگر جدی هستیم، باید در اعمالمان ببینیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد: ما بازارمان باید اسلامی باشد، اجناس اصل فروخته شود. در خرید و فروش صداقت داشته باشیم. چک بی محل نداشته باشیم. در رفتارمان زندگی اسلامی پیدا باشد، در ترافیک، در پارک ماشین، در رعایت قوانین اینگونه باشیم. در رفتار با هم برادرانه باشد، در خانه هم رفتار درست داشته باشیم. احترام به پدر و مادر در قرآن بعد از عبادت خدا آمده است. در مسائل مالی و بیت المال در رعایت ضعفا و همه شئون قرآنی زندگی کنیم. 
 
وی در پایان سخنان خود با اشاره به آیات قرآن توضیح داد: وقتی در قرآن خداوند می‌گویند «در مال شما حقوقی معلوم شده، باید این را به دو دسته برسانید، کسی که سوال می‌کند و کسی که محروم است» اگر این را رعایت می‌کردیم، ما متمول کم نداریم، آیا گرسنه داشتیم؟ کسی بود برای جهیزیه مشکل داشته باشد؟ دولت و مردم و خیریه‌ها کمک می‌کنند اما اگر می‌خواهیم جامعه کامل قرآنی باشد، نباید از این مشکلات در کشور داشته باشیم. اینها رفتارهایی است که می‌خواهیم دیگران از ما مسلمانان ببینند. چرا وقتی در جامعه اسلامی، دو تا ماشین با هم تصادف می‌کنند، با هم دعوا می‌کنند؟ وقتی بیمه و قانون و پلیس هست، چرا دعوا کنیم؟ گذشت و بخشش برای کجاست؟ اگر یک حقی داشته باشیم می توانیم ببخشیم. اگر حق نداشته باشیم که بخشش معنا ندارد. چه چیزی را ببخشیم؟

نظر شما